Избрани Новини
"Сега": Три правителства са прахосали над 24 млрд. лева
Летището във Варна е в списъка с успешно-похарчени бюджетни пари
Всеки трети лев, даден на държавата, се харчи нерационално. 937 млн. лв. са директно откраднатите пари от данъкоплатеца, установи Институтът за пазарна икономика, пише в. "Сега"
Грехът на всички министри на финансите от последните години е, че позволиха всеки трети лев на държавата да се пропилее.
Всеки трети лев, даден на държавата, отива нахалост. 38% от парите, които данъкоплатците внасят в бюджета, после отиват в ръцете на армия чиновници, които не произвеждат нищо добро за обществото, и могат да се нарекат "провал". Това е шокиращият извод, до който са стигнали експертите от Института за пазарна икономика в своя анализ "Успехите и провалите на българските правителства 1998 - 2009".
Те са хвърлили огромен труд да прегледат всичките 586 одита на Сметната палата, посветени на централната власт, за 12-годишния период на проучването.
Общата сума на "провалите" на три български правителства е 24 119 054 571.92 лв., т. е. от 1998 до 2009 г. чиновниците са похарчили неефективно над 24 млрд. лв. от държавния бюджет. Това прави цели 38% от излетите през периода 63 млрд. лева. Това е цената, която гражданите и бизнесът плащат за некадърността и недобросъвестността на хората по високите етажи на властта. Още по-тревожно е, че при внимателен прочит на одитите могат да се открият 937 млн. лв., които са чисти загуби, т. е. директно откраднати пари от данъкоплатеца чрез една или друга схема за измами или просто заради нечия чиновническа неграмотност и нехайство. Всичко това прави изследването на ИПИ най-скандалното разкритие за провала на публичните финанси през последните години и за греховете на трима премиери, трима финансови министри и техните екипи.
За провал се броят съмнителни ползи от дейността, харчене на пари извън плана, нарушения при обществените поръчки, лошо управление на имуществото, сключване на незаконни договори, слаб контрол, неквалифициран персонал, некачествени услуги, укриване на информация, политически нарушения и т. н., изтъкват анализаторите. За тях успех означава липсата на провал. Така от общо 586 доклада 238 са оценени като "провал", 142 като "успех", а останалите 206 случая не могат да се определят нито в едната, нито в другата крайност. Така от похарчени 63 млрд. лв. реална полза е имало само от 22 млрд. лв., сочат сметките.
Най-много случаи на успешни държавни проекти има между 2001 и 2004 г. Единствената друга благодатна година е 2008 г., което е странно предвид факта, че тогава само за месец и извън всякакви правила за ефективност и прозрачност беше преразпределен най-големият излишък в историята. Тройната коалиция не може да се похвали с нищо добро в периода 2005 - 2007 г. "Венец" на неефективното харчене на бюджетни пари е изборната 2005 г. Прави впечатление обаче, че "царското" управление както е силно на успехи, така е богато и на провали за разлика от кабинетите на Костов и на Станишев, които нямат чак толкова успехи, но нямат и големи провали в разпореждането с бюджетните субсидии за различните ведомства. Все пак класацията на правителствата крие куп условности, защото разглежданите одити през различните години не са еднакви като брой. Освен това не може да се изключи политическото влияние върху Сметната палата, което през годините не е било равномерно и се е отразило различно върху качеството на одитите.
Може ли да се намали правителственият провал? Да, отговарят икономистите. Най-прекият път за това според тях е чрез
генерална промяна на нивото на държавната намеса в обществения живот.
Субсидиите за земеделците, подкрепата за една или друга индустрия, програмите за повишаване на заетостта са все дейности, от които държавата трябва да се разтовари. Така ще останат пари за истинските реформи - пенсионна, здравна, образователна и административна. "Държавата е лош стопанин, а ползите от приватизацията вече са доказани. В България все още има значителен ресурс за приватизиране, а забавянето на процеса на раздържавяване постоянно намалява цената на активите", припомнят от ИПИ. Те твърдят, че е крайно време да се заложи на силен вътрешен контрол в самата администрация, така че чиновниците да се надзирават едни други, а не да са съучастници в прахосването на държавните пари. Програмите в една или друга сфера задължително трябва да се подлагат на оценка и тези, които не дават резултат, трябва незабавно да се коригират или прекратят. В противен случай в тях ще продължават да се изливат пари нахалост, както се случва в момента. Законите не бива да се допускат за разглеждане от правителството и парламента, ако няма оценка за въздействието им, както е в много страни по света. Това ще възпре лобистките и неефективните законови предложения, защото лошите и неработещи закони често не се спазват от гражданите и струват скъпо на коректните данъкоплатци.
И още нещо много важно - чиновниците трябва спешно да поемат курс към прозрачност. "Когато администрацията е наясно, че това, което прави, ще стане публично достояние, тя се възпира от много дейности, които знае, че няма да бъдат подкрепени от обществото", изтъкват анализаторите.
-------------------------------------
ПРИМЕРИ ЗА НЕУСПЕХИ И УСПЕХИ
в харченето на бюджетни пари
Провал №1 - Държавно предприятие "Строителство и възстановяване"
Държавата чрез бившите Строителни войски продължава да се занимава с ремонти, строителство, търговия със строителни материали и с някои "публични" задачи в областта на отбраната, за които изцяло плаща данъкоплатецът. Одитът на Сметната палата на харчовете на предприятието през 2008 и 2009 г. е разкрил, че бюджетните пари незаконно са пращани по поделения, които нямат публични ангажименти. Например давани са пари за стопанската дейност на поделението "Княжево - хотелски комплекс". Ръководството на дружеството не се е помъчило да разпредели парите достатъчно разумно, за да се постигне най-голям ефект за публичните задачи. В резултат 29% от предоставените от бюджета пари за периода - 261 737 лв., са отишли не по предназначение. Отчитани са разходи, без да са представяни документи за тях. Накратко - пълен финансов разгул, за който няма наказани.
Провал №2 - Център "Фонд за лечение на деца"
Фондът за лечение на деца е безспорен лидер сред неефективните ведомства. Одитът на Сметната палата за 4 години - от 2005 до 2008 г., е пълен със стряскащи факти. Даренията за фонда за периода са намалели три пъти главно заради главоломния спад в доверието към институцията. Одиторите са установили, че няма достатъчно информация за движението на молбите, за отпуснатите суми за лечение и за децата, на които е помогнато. В онзи момент в нормативите не е имало изключения за сроковете, в които се разглеждат молбите, особено в ситуация на спешност. Палатата е установила драстични разлики в сроковете, в които са одобрявани децата, което говори за субективен фактор. Освен това в определени случаи са прилагани различни критерии при одобрението.
Провал № 3 - Национален исторически музей
Дейността на НИМ е пълна с финансови гафове през 2007 г., когато е правена проверката. Липсват почти всякакви вътрешни документи - като се започне от правила за разкриване на измами до процедури за възлагането на обществени поръчки и отдаването под наем на държавно имущество. Странно е, че едно и също лице е отговаряло и за счетоводството, и за контрола. Голяма част от приходите на музея не са внасяни в банковата сметка, а са изразходвани директно от касата му, което не е позволявало контрол върху разпореждането с парите. През цялата година са плащани суми в брой от касата без подпис на директора. Пример за неясното отчитане на средства е продажбата на над 20 кг сребърни материали. В касата на музея е регистриран приход, но според главния счетоводител не е имало реално движение на парични средства. На всичкото отгоре среброто е продължавало да се води налично и в края на 2007 г. При друга странна случка музеят е платил на конкретно лице 18 800 лв. за археологически разкопки, без с него да има сключен договор. Същият гражданин е бил със спрени права да получава разрешения за археологически проучвания, но въпреки това е определен от директора на НИМ за координатор на разкопките. В края на 2007 г. се засилва тенденцията да се договарят авансови плащания на фирми в големи размери, без да се отчитат коректно. През 2007 г. музеят не е застраховал църквата "Св. 40 мъченици" и "Параход Радецки".
Успех №1 - Летищата във Варна и Бургас
Концесиите на двете летища са сключени и се изпълняват съобразно законите, смятат от ИПИ, базирайки се на одит на Сметната палата към 30 септември 2007 г. Има ефективен контрол върху концесиите и целите се реализират по план. В началото на 2007 г. е стартирало изпълнението на една от най-важните задачи на концесионера - инвестиционната програма, в която е включено поетапно изграждане или ремонт на терминалите, сградите и съоръженията.
Успех №2 - Българска народна банка
Бюджетът на БНБ за 2008 г. е изпълнен коректно. Има стриктен контрол при възлагането на обществени поръчки, прилага се и системата на двойния подпис. Документацията е в много добро състояние.
Успех №3 - Технически университет - София
Управлението на университета е ефективно, става ясно от одит на финансовото управление на бюджета и имуществото му за 2008 г. Бюджетното законодателство се спазва коректно, счетоводната политика дава достоверна информация. Има добра отчетност на приходите и разходите и добра организация на процедурите за обществени поръчки.