"Сега": Плевнелиев се стресна, че магистралите ще се окажат балон

Архив Варна

26-02-2011, 01:03

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Гръмките обещания за ударно магистрално строителство могат да се окажат огромен балон,

пише "Сега". Това призна най-неочаквано един от най-големите оптимисти в правителството - министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев. От тревогите на министъра се роди нова държавна фирма, а шефът на пътната агенция неочаквано подаде оставка.

"Притеснявам се дали не създавам балон, като обещавам 7 магистрали и 7 скоростни отсечки, при положение че нямаме проекти за повечето от тях", обяви Плевнелиев на среща с Конфедерацията на работодателите и индустриалците (КРИБ).

Вчера министърът обясни на специална пресконференция, че за да ускори процеса, кабинетът ще създаде нова държавна компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (СИП). Фирмата трябва да заработи от юни. Тя ще управлява изпълнението на три от седемте основни магистрали - "Струма", "Хемус" и "Черно море". Преди месец Плевнелиев сподели, че в компанията ще бъдат привлечени български и чуждестранни експерти, излъчени от Европейската инвестиционна банка и програмата "Джаспърс".

Новата държавна фирма обаче доведе до оставката на досегашния шеф на пътната агенция Божидар Йотов. "В агенцията трябва да се случва всичко, което става в областта на пътната инфраструктура. Не мога да се съглася с решението за създаване на нова държавна компания, защото това ще доведе до конкуренция с работещите в АПИ. Дори само информациите за новата компания, в която работещите ще получават по-високи заплати, вече породи напрежение между служителите", заяви Йотов.

Строителният министър не отрече, че кадрите на компанията ще получават доста високи заплати, като подчерта, че в частния бизнес инженерите взимали по 3000 лв., а и обеща до 2 месеца да издейства повишаване на заплатите и в АПИ.

Плевнелиев оправдава създаването на магистралната компания с изискване на Брюксел. Той напомни за писмо на председателя на ЕК Жозе Барозу, в което се казва, че страната ни закъснява с усвояването на европарите по програма "Транспорт". Министърът посочи, че Гърция и Германия започнали да инвестират успешно еврофондовете за пътища едва след като създали аналогични компании за стратегически проекти. Божидар Йотов обаче репликира министъра - в Германия има звено за управление на големи проекти, но то е част от немското пътно ведомство. Не е ясно защо в България се създава поредната структура без никакви гаранции за по-ефективна работа.

Строителният министър подчерта още, че смяната на Йотов "не е сензация, а е планиран обективен процес". И посочи, че всичко се правело за по-интензивното усвояване на европарите, което налагало да се въведе нов модел.

С мотива, че начело на агенцията трябва да е шеф мениджър, Плевнелиев вчера представи и новия председател на АПИ - компютърния инженер Сергей Михалев. В биографията на Михалев пътища няма, той е бивш бизнес консултант на Elecnor, SITA Microsoft Coorporation, а преди това е ръководил "Информационно и технологично обезпечаване" на летище София. Министър Плевнелиев обясни, че е избрал Михалев след проучване на 100 мениджъри, но не обясни защо не е обявил конкурс за поста. "Новият модел задължително предвижда зам.-шефът на АПИ да е "пътищар", посочи Плевнелиев и добави, че затова оставя на този пост Лазар Лазаров. Третият шеф по думите на министъра трябва да е човек, който може да усвоява еврофондовете. Това била Николина Николова. Тя влезе в управата на пътната агенция само преди седмица и бе представена като юрист, знаещ 6 езика и учещ още два. Плевнелиев вчера обаче обяви, че Николова е само временно в пътната агенция, а през лятото ще стане директор на магистралната компания.