Само пристанището ли спира новия ОУП?

Мисия Варна

06-03-2011, 11:32

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

"Промяната на мястото на контейнерния терминал във Варна, който според проекта за общ устройствен план на града трябва да се изгради до „Максуда“, ще забави приемането на плана с поне две години".

Това заяви преди 15-ина дни кметът на града Кирил Йорданов. И още: "Работата по сегашния проект за ОУП на Варна е пред приключване. В първата седмица на март, планът ще бъде пратен за одобрение на национален експертен съвет".

Дали обаче пристанището и свързаната с него инфраструктура са единственият "препъни-камък" за проекта и дали дразгите с управляващите за порта не са само удобен предлог за отлагане?

Подобни мисли пораждат становищата на няколко инстанции, получени съгласно изискванията на ЗУТ и в хода на провежданата процедура на обществено обсъждане и съгласуване на Предварителния Проект за Общ Устройствен План на Община Варна.

Някои от тях са категорични във възраженията си и отказват да дадат съгласие. Това стана ясно едва след като становищата най-после бяха предоставени по Закона за достъп до обществена информация на представители на гражданските организации, съставили Общо становище за ОУП Варна. (Само преди седмица Административният съд осъди община Варна за мълчаливия й отказ да предостави тази информация след искане по ЗДОИ по електроенен път).

Ето и някои от възраженията:

В края на 2009-та областният управител Данчо Симеонов пише: "В ОУП е предвидено увеличаване на зелената система - паркове върху държавен горски фонд, но в централната част на града зелените системи са недостатъчни. ОУП не отразява сегашното съсътояние на зелената система. Заличават се съществуващи зелени площи (парк "Младост", в Приморски парк - след Шокъровия канал), като части от тях се урбанизират. Считам, че следва да се запазят съществуващите зелени територии и да се използва примера на Обществения съвет при р-н Приморски за заснемане на зелените територии и за паспортизиране с цел запазването им".

Губернаторът е забелязал и други пропуски:

- в плана е заложено изграждане на коса писта на летище Варна, която, според губернатора, не е съобразена с одобрения генерален план на летището и не е заложена в концесионния договор.
- магистрала "Черно море" е на 6-7 км от идейното трасе в проекта на НАПИ - липсва съвместимост между плановете на национално и местно ниво.
- недостатъчна е транспортната обвързаност между северния и южния град, още повече, че в най-южната част се предвижда промяна на статута и начина за трайно ползване на големи територии.

И най-важното:

В ОУП не са заложени необходими мерки за увличаване на плажната ивица, укрепване на брега и неговата защита.
На финала Данчо Симеонов отбелязва, че "В ОУП няма посочена програма за реализация, която да има конкретни етапи и мерки и да посочва приоритетност на изпълнението им."

На въпрос на ВарнаУтре.бг дали забележките му са взети под внимание от екипа, изготвил ОУП, и дали пропуксите са били отстранени, в понеделник областният отговори, че няма информация за това, а и няма "такава практика, да се дава обратен отговор на възразяващите институтции". Какви мерки са предприети в проекта срещу възраженията щяло да стане ясно след окончателното му приключване. Както областният управител, така и председателят на Общинския съвет Николай Апостолов отрекоха да са запознати с възраженията на другите институции - предимно министерства и държавни агенции.

Така, например, те не са уведомени за протеста на Министерството на отбраната, под който се е подписал настоящият външен министър Николай Младенов. Според неговия екип е недопустимо парцелът на Морското училище да бъде отреден "обществено обслужване" вместо да е със статут "специален терен". Такава е и забележката към двата военни имота в "Галата", съответно отредени от ОУП за парк и за жилищно строителство.

Министър Младенов протестира и срещу пътища, проектирани да минават през имоти на МО.

Особено тревожно е възражението на Държавната агенция по горите (сега Дирекция по горите в Министерството на земеделието). От там заявяват, че ще съгласуват проекта за ОУП едва след преработването му. Основното възражение на ДАГ е срещу предвиденото преминаване на скоростна градска магистрала, газопровод и железопътна линия през парк "Златни пясъци". Не е отпаднал и подземният път, срещу който експертите на горското са възразили още при предарителното обсъждане на ОУП.

От ДАГ възразяват и срещу факта, че горите в района ще бъдат намалени с 31.4%. Те, според ОУП, ще се превърнат в паркове, което нарушава Закона за горите. Иначе казано - бъдещите паркове на Варна не могат да бъдат за сметка на вече съществуващи гори.

От Министерството на регионалното развитие са лаконични: не подкрепят проекта за нов ОУП на Варна. Подобно е и становището на Агенция пътна инфраструктура, която не съгласува плана като се позовава на становището на Областно пътно управление. То обаче, странно защо, липсва сред предоставените от общината документи. (В комплекта са включени далеч по-маловажни становища като тези на частни газоразпределителни дружества, на Далекосъобщения, на Е.Он, но не и на ОПУ).

От Министерството на околната среда и водите възразяват срещу моста в "Казашко", който е в конфликт с "Натура", както и срещу монорелсовия път, магистралата и газопровода през парк "Златни пясъци", за които пишат и експертите на ДАГ.

Министерството на културата е съгласувало проекта за ОУП с някои предимно процедурни забележки. Без претенции казват "да" от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма,  Министерството на образованието, младежта и науката и Министерството на здравеопазването, както и от "Геозащита"-Варна.

В становището на Института по оеканология пък се посочва, че според бъдещия ОУП територията на Института, в "който работят половината от работещите в научни институти във Варна", вече не е със статут на "център за наука и образование".

От Басейнова дирекция изказват следното становище: Във връзка със замърсяването на системата Варненско езеро - Белославско езеро - Варненски залив е необходимо мярката дълбоководно заустване на ПСОВ Варна да бъде преопределена като краткосрочна за изпълнение. С цел постигане качеството на водите за къпане е необходимо да се предвиди мярка дълбоководно заустване на ПСОВ Златни пясъци в срок до 2010 г. От ВиК Варна обаче са на противоположното мнение: те предлагат от проекта напълно да отпадне предвиденото изграждане на дълбоководно заустване в Черно море на пречистениете от Градската преиствателна станция отпадни води по трасе, преминаващо по цялото Варненско езеро и още една морска миля в Черно море като напълно излизшно, техникоикономически неоправдано и неизпълнимо. С всеки етап от реконструкцията на ГПСОВ-Варна значително ще се подобряват качествата на пречистените води и те напълно ще отговарят на изискванията на водоприемника Варненско езеро. Върху документа няма дата и не е ясно дали той е съставен от екипа на сегашния директор или на бившия, който след остраняването си от водното дружество заема пост в общинската администрация.

От всички получени възражения общинската администрация - възложител на ОУП, коментира само тези на транспортното министерство. Може би защото само те бяха публично огласени от варненските депутати от ГЕРБ, които искаха да изтъкнат своята роля в събирането на проточилите се становища.

Причините за отказа на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията са противоречия с изискванията за изграждане на писта на летище Варна и фактът, че пристанище Варна и прилежащата му територия са изключително държавна собственост и всички планове за него са заложени в Националната стратегия за развитието на пристанищата за обществен транспорт 2008 – 2015 г.

"Относно Пристанище за обществен транспорт с национално значение Варна, от МИЕТ смятат, че всички материали, получени от общината и касаещи развитието на морската инфраструктура, не са съобразени с Националната стратегия за развитието на пристанищата за обществен транспорт 2008 – 2015 г. Освен това, в допълнение са нанесени като съществуващи нерегистрирани рибарски, яхтени и пътнически пристанища на несъществуващ към настоящия момент круизен транспорт", пишат експертите на транспортното министерство.

Няколко дни по-късно - в началото на ноември миналата година, кметът Кирил Йорданов е категоричен: Общият устойствен план на Варна може да влезе в сила през март. Според него спорове има единствено с транспортното министерство. Недоразуменията обаче могат да бъдат преодолени, категоричен е градоначалникът.

Останалите становища нито се оповестяват, нито пък се коментират възраженията в тях. Според шефа на авторския екип на ОУП проф. Иван Никифоров "проектът не е променил нищо от генералната си концепция, а напротив, тя е била потвърдена при обсъждането му в министерствата. „Говорим за елементи като новия мост над канала, развитието на града на юг и превръщането на част от горския фонд на общината в паркове (въпреки отказа на ДАГ да съгласува проекта, бел.ред.)“, коментира проф. Никифоров. Промени има в някои от детайлите, като например обходния път, който е част от бъдещата магистрала „Черно море“. Там е отчетен изрично интересът на община Аксаково, която е в напреднал етап на осъществяването на връзка с магистрала „Хемус“. Относно бъдещия втори мост над канала проф. Никифоров коментира, че при неговото подробно проектиране е допустимо изместването му вляво или вдясно, като това няма да наруши концепцията на новия ОУП" (в. Народно дело. 12.11.2010).

Приемането на ОУП през март би трябвало да означава, че всички противоречия са изчистени, спорните моменти отстранени или министерствата - убедени да оттеглят възраженията си. В противен случай на помощ идват търканията за пристанището, които са идеално извинение за поредното отлагане.