Избрани Новини
Новото пристанище остава виртуално, връщат втория мост над канала
11-03-2011, 15:51
Снимка:© ВАРНАУТРЕ.БГ/Валентин Георгиев
Автор:varnautre
Дълго и неясно говорене.
С тези думи на кмета Кирил Йорданов най-точно може да бъде описана патовата ситуация, в която изпаднаха управниците на Варна по отношение на ОУП и новото пристанище на града.
Скандалът тлее отдавна, още от предизборното и "на ура" подписване на меморандум между правителството на Сергей Станишев и община Варна за нов контейнерен терминал в "Максуда". Именно той е залегнал в почти готовия нов Общ устройствен план на Варна.
Новите управляващи обаче дойдоха на власт с нова идея - портът да бъде преместен на Острова под Аспаруховия мост. Мотивът: каналът е тесен и плитък за големите кораби, които ще карат товари във Варна. На плановете на гербаджии реагира пръв кметът - според него промяната на мястото на пристанището ще забави новия Общ устройствен план с още 2 години. Не се мина без обвинения и размяна на иронични забележки между двата лагера. Така се стигна до днешната среща, организирана в Общината по покана на кмета. Присъстваха представители на транспортното министерство и пристанище Варна, варненските депутати от ГЕРБ, архитекти, проектанти на Общия устройствен план. Бяха предложени поне 5 различни варианта за ново пристанище на Варна.
Още в първите минути най-високопоставеният представител на ГЕРБ на срещата - депутатът Павел Димитров, опита да спечели превъзходство над противниците си и обяви, че вчера е разговарял с министъра на транспорта за варненското пристанище. В резултат вече е в ход събирането на работна група, която да подготви процедурата за концесия на порт Варна - Изток и Запад в комплект. На първо време концесионерът ще оперира със сегашното пристанище Варна-изток, но без кейови места от 1 до 4, които още сега ще бъдат разчистени и отворени за варненци като продължения на Морската градина. Концесионерът ще трябва да налее около 400 млн. в нов терминал на острова и, когато той е готов, ще има ангажимента да освободи цялото старо пристанище за атракционна зона на Варна.
Настояването на кмета да разбере докъде е напреднала тази идея и има ли решение на Министерски съвет за нея позаглуши апломба, с който управляващите я съобщиха в залата. След това започна истинска говорилня и пристанището бе местено от Острова в канала, от Максуда към Старшинското поделение, от Ферибота към Варна-Запад, от Леспорт към....
В крайна сметка решението от срещата беше
приемането на ОУП да продължи
във вида, в който се намира в момента.
За да не се спъва приемането му, в него няма да бъдат включени последните предложения за място на зърнения и контейнерния терминали. След като бъде взето окончателното решение къде да бъдат те, ще се направи актуализация на ОУП.
Ако на този етап не се правят корекции в проекта, до края на годината той най-вероятно ще влезе в сила, прогнозира арх. Георги Митрев, управител на Териториална проектантска организация, изготвила ОУП-а. Според него сегашният план е отнел шест години и не е изключено една бъдеща актуализация да се проточи още толкова.
Противниците на идеята за зърнен терминал на Острова изтъкват факта, че достъпът на камиони до там ще е труден и натоварените с реколтата самосвали пак ще минават кажи-речи през центъра на града. Кейови места там осуетяват и плановете на авторите на ОУП на Острова да е бъдещото Сити на Варна. Отделен проблем е замърсяването на въздуха.
"Аз като варненец лично съм против зърнен термина на Острова. Но когато се взима решението за това, аз вече няма да съм кмет и съвестта ми ще е чиста", заяви Кирил Йорданов. Нажежената до бяло обстановка в зала "Варна" остави да виси в небитието това откровение на кмета, намекващо за отговор на най-дискутирания предизборен въпрос във Варна: Ще се кандидатира ли Кирил Йорданов за 4-ти мандат.
Доводи против - във финикийски знаци, имаше и началникът на Щаба на ВМС контраадмирал Пламен Манушев. Той заяви, че на островната зона има пет поделения и за тяхното преместване ще са необходими над 2 милиона лева.
Интересно становище изрази арх. Георги Минчев, председател на Камарата на архитектите във Варна. Той обобщи мнението на гилдията, която още снощи е обсъдила всички предложения и е излязла с общо мнение: "На острова и в “Максуда” място за нов порт няма - нито за контейнерен, нито за зърнен терминал. Те трябва да се разположат след пристанище “Леспорт”, където има големи празни терени общинска собственост. Основната пречка – Аспарухов мост, който по думите на архитекта физически е рухнал, може да бъде преодоляна. Има възможност съоръжението да бъде надстоено, освен това има план за нов мост, допълни арх. Минчев. На срещата с колегите си снощи главният архитект на Варна Петър Йорданов е потвърдил, че се работи по идеята в ОУП да бъде върнат вторият, успореден на Аспаруховия мост. Той отпадна от най-първите варианти тъй като излизаше на "Максуда" и беше несъвместим с планираното за там пристанище.
Шефът на държавното предприятие “Пристанищна инфраструктура” Георги Генчев пък изказа опасенията на морската общност: пристанище навътре в езерото ще усложни навигацията. Това е свързано с по-голям преход и по-високи такси, което няма да доведе до по-добра конкурентоспособност. Капитани добавиха, че кораб с дължина над 350 метра няма как да маневрира в канала и ще трябва да бъде теглен с влекачи, за да излезе от него.
На финала на фона на "дългото и неясно говорене" надвиснаха думите на шефа на пристанище Варна кап. Данаил Папазов: "Преди месец в Истанбул колегите от Констанца представиха проект за нов терминал, който ще бъде построен на изкуствен остров навътре в морето. Инвестицията е за 1 млрд. евро. Когато всички се борят за повече товари, търсят начини да са по-навътре в морето, за да обслужват по-бързо и лесно корабите, ние искаме да наврем нашето пристанище в най-голямата дупка".
{gallery width=400 height=272}VARNA/2011-03-11-terminal{/gallery}