Варна във фризера

Мисия Варна

14-03-2011, 19:00

Автор:

РОСИЦА ПЕНКОВА

Всичко от Автора

Отлагането на новото варненско пристанище, отказът от японския заем и концесията на порта вкарват Варна във фризера.

Това е мнението на БСП, изказано днес на глас от местния лидер на социалистите Борислав Гуцанов в присъствието на бившия премиер Сергей Станишев и транспортния му министър Петър Мутафчиев.

Станишев беше още по-краен. Той определи отхвърлянето на японския заем като национално предателство. И припомни, че става дума за заем от Японската банка, ратифициран от Народното събрание.  Японската банка за международно сътрудничество е държавна банка, която оказва помощ на развиващи се страни, никога на европейски, но за нас направи изключение заради доброто ни дългогодишно партньорство. Кредитът бил със 7 години гратисен период и изключително ниската лихва от 1.4%. "Не приемаме тезата, че нямало да може да се връща този заем. Досега правителството на ГЕРБ е взело заем от близо 1 млрд. лева на много по-тежки условия. При това тези пари не отиват за инфрастуктурни обекти, а само се наливат, за да поддържат платежния баланс" ", заяви Станишев.

До Японския заем се стигна след решение на предишното правителство да развива активно нашите контейнерни терминали. "Защото само по този начин България може да бъде конкурентноспособна на международната карта на търговията, а освен това и за да развием двете ни основни пристанища, защото едно модерно пристанище не може да няма контейнерен терминал. В момента повечето товари от Кавказкия регион, които са предназначени за Европа, преминават през пристанището в Констанца след като през 1997 година Румъния започна активно да развива контейнерните си терминали (пак с пари от Японската банка), припомни Станишев.

Така на 29 август 2008 г. правителството на Сергей Станишев подписва с Японската банка споразумение за отпускането на 327 млн. евро, с които да бъде финансирано изграждането на нови контейнерни терминали във Варна и Бургас. Експерти от Япония и Канада, наети от трезора, оценяват предложения от варненската община терен от 157 дка в "Максуда". Той трябваше да бъде заменен за 154 дка държавен имот - територията на сегашното пристанище Варна-изток, където беше планирано и изграждането на новата градска атракционна зона. Японците планираха новите терминали да бъдат  проектирани до края на 2009 г.и да заработят през 2014 г.
Сега други експерти, този път цитирани от кмета, обявиха, че под "Максуда" не е подходящо да има терминал. И се започнаха безкрайните дебати за мястото на новите терминали - зърнения и контейнерния, на варненското пристанище. Така на 24 февруари 2011 министерски съвет гласува, че България се отказва от заема.

По предлаганата от ГЕРБ схема - намиране на концесионер, който да построи новите терминали във Варна, те ще са готови не по-рано от 2020 година, изчисли бившият транспортен министър Петър Мутафчиев.

Концесионирането на Варна-запад в комплект с Варна-изток води до риск от изнудване на собствениците на девненските заводи, заяви Борислав Гуцанов, повтаряйки тезата си от срещата за съдбата на пристанището, организирана от кмета Кирил Йорданов миналата седмица. Строителството на новия терминал трябваше да започне преди 3 месеца. Колко работни места щеше да осигури това в условията на криза, риторично попита той.

Някога Варна и Констанца имаха един и същ оборот на контейнерните товари. Сега разликата в полза на румънските ни конкуренти, обяви още Гуцанов.

Условията на концесията за пристанище Бургас-Изток 2 са написани така, че да бъдат спечелени от собствениците на БМФ, каза Петър Мутафчиев. Посочено е, че купувачът може да е корабособственик, превозил не по-малко от 4 млн. тона товари за предходната година и разполагащ с активи за 500 млн. лева.

Сергей Станишев алармира и за опит да бъде съсипан и приватизиран кораборемонтният завод Терем-Флотски арсенал. "Там работят 650 човека, а други 400 получват редовно заплати във фирмите-подизпълнители. Заплатите на специалистите в завода са над 2000 лв., той всяка година е на печалба и има над 25 млн. оборот. Въпреки тези резултати директорите на Флотски арсенал са отстранени, а заводът е изваден от списъка на забранениете за приватизация предприятия", обясни опасенията си бившият премиер.