Цените на горивата могат да се регулират с преговори

Новините

14-03-2011, 20:35

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Премиерът Бойко Борисов да седне да се разбере с производителите на горива в България и да даде глътка въздух на бизнеса и населението.

Това посъветва приемника си бившият министър-председател Сергей Станишев. Производството на горива в страната е в голяма степен монополизирано - производителите се броят на пръсти, обясни Станишев. Именно този факт му помогнал да удържи цените през 2008-ма година, когато барел суров петрол стигнал до 148 долара. Сега цената на барел е поне с 25% по-ниска, а горивата поскъпнаха много по-осезателно и непропорционално на ситуацията, пресмята Станишев.

Намаляване или премахване на акциза върху биодизела и контролиране на цените на горивата от страна на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране са сред мерките, които транспортният министър Александър Цветков е предложил на правителството във връзка с поскъпването на горивата и затрудненията на превозвачите, стана ясно днес.

Акцизът на горивата не може да се промени без разрешението на останалите 26 страни-членки на Европейския съюз, призна премиерът Бойко Борисов. Той обясни покачването на цените с размириците в Либия. „Когато Шести американски флот пътува за някъде, никога нещата не се развиват по най-добрия начин сред това в смисъл, че се очаква всякаква интервенция. Това веднага вдига цените на борсата. Кой може да се оправи? Съжалявам, не мога да влияя на процесите в света. Иска ми се, но не мога", каза Борисов.

Борисов отговори и на предложението акцизът върху различните видове горива да бъдат понижени, въпреки задълженията на страната ни към Европейския съюз: „Разбирам желанието на опозицията или зложелателите и популизма им. Нека да излезе експерт или специалист да кажа „Да, аз мога да направя това", след като има санкции."

Опозицията, оказа се, е на същото мнение: Идеята да се намали цената на горивата с по-нисък акциз е чист PR и е несъстоятелна, заявиха от БСП във Варна.  В България акцизът е много нисък и намаляването му няма да доведе до съществено поевтиняване на превозите, категоричен е Мутафчиев. Станишев пък напомни, че намаляването на акциза не може да се случи без разрешението на останалите страни-членки, които няма да са очаровани от идеята.

Правителството трябва да отговори на много въпроси: Защо цената на дизела у нас да е по-висока от тази в Словения, където средната работна заплата е 1200 евро? Защо олиото в Ротердам е по-евтино от това във Варна?, попита Петър Курумбашев. Спорд него най-спешната и адекватна мярка на правителството би било да се раздадат под формата на помощи допълните приходи, които хазната получава от акцизи и данъци върху поскъпналите горива.