Автоматичното подновяване изправи малки срещу големи оператори

Архив Варна

15-03-2011, 07:36

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Клаузата за автоматично подновяване на срочните договори с телекомите е на път да изправи малките срещу големите оператори в България.

Причината - "М-Тел" и "Глобул" настояват това да направят също интернет и кабелните доставчици, пише "Дневник".

Последните обаче заявиха, че такава изобщо нямат в общите си условия, или ако тя се прилага, е с много облекчени условия за промяна.

До момента единствено "Виваком" е премахнала клаузата за автоматично подновяване на договорите си както за бъдещи, така и за настоящи клиенти. Това стана на 1 март, като от компанията обявиха, че ще спрат автоматичното подновяване в рамките на месец. При липса на действия от страна на конкурентите й, от компанията ще прекратят това удобство за потребителите си, обявиха от телекома.

Кабелните оператори обаче са против твърденията на "М-Тел" и "Глобул". "Кабелният бизнес в България винаги е бил отворен за конкуренция, никога не сме искали да въвеждаме клаузи за автоматично подновяване", коментира пред "Дневник" Димитър Радев, бивш главен търговски директор на "Близу" (Евроком и КейбълТел) и председател на Българската асоциация на кабелните комуникационни оператори. По думите му компанията и в момента няма подобни клаузи в договорите си. "Надяваме се този проблем да се реши с промените в Закона за електронните съобщения", добавя той.

"Никога не сме включвали клауза за автоматично подновяване в договорите си", обясни и Страхил Иванов, изпълнителен директор на интернет доставчика "Спийди Нет". Компанията, която той управлява, има над 15 хил. клиента, от които "едва 100-200 са подписали двугодишни договори". Иванов е председател и на Сдружението на независимите интернет доставчици.

Според асоциацията те "никога не са имали такива клаузи в договорите си и дори и някой интернет доставчик от сдружението да е имал - това са изолирани случаи." Според Иванов, това се дължи на факта, че "нашият сегмент е силно конкурентен, за разлика от този на мобилните оператори и не можем да си позволим да въвеждаме подобни клаузи".

"Имаме клауза за автоматично подновяване, която въведохме с цел удобство на клиентите си, подписали договори на промоционални условия", казва Мариела Каролева, маркетинг мениджър на интернет доставчика "Нет1". "Клиентите ни могат да прекратят договора си или да подпишат с нови услови с 2-седмично предизвестие. В противен случай, те запазват същите промоционални условия за същата продължителност на договора си", обясни тя. Каролева добави, че "Нет1 по-скоро не е съгласен да премахне клаузата за автоматично подновяване".

Спорната клауза стана причина за масовото недоволство от страна на потребителите и множество жалби към Комисиите за защита на потребителите и регулиране на съобщенията. Основна част от жалбите, подадени срещу операторите, са свързани със затруднената преносимост на номерата, става ясно от изказвания на представители на КЗП, където са постъпили над 1000 жалби за последните 6 месеца.

Днес в сградата на Комисията за защита на потребителите ще бъде отворена първата приемна, която ще приема оплаквания на потребители от мобилни оператори у нас. В нея ще има представители на Комисиите за защита на потребителите, за регулиране на съобщенията и за защита на личните данни и трите големи телекома. Приемната е в сградата на КЗП на пл. "Славейков" 4А, етаж 3 и работи между 9.30 и 16 часа.

Причина за оплакванията е и фактът, че автоматичното подновяване на договорите включва създава и "вечни клиенти" - т.е. потребителите остават клиенти на даден телеком по-дълго, тъй като не подават искане за прекратяване на договора си в едномесечен срок преди изтичането му. Така той се подновява автоматично за същия срок, за който е подписан (12 или 24 месеца) и за прекратяването му е необходимо плащането на неустойки в размер на всички месечни такси за подписания период.

Според телекомите обаче, автоматичното подновяване носи ползи за потребителите, като по-високи субсидии за мобилни телефони и по-добри цени. И запазване на префернциалните условия, на които те са подписали контрактите си преди определен период от време. Не на такова мнение са потребителските асоциации, които обявиха, че са успели да постигнат промени в ЗЕС, които изключват автоматичното подновяване.

"Според промените в ЗЕС, всеки потребител трябва да получи уведомление за изтичане на договора му в рамките на 2 месеца преди това да стане", обясни пред "Дневник" Янаки Ганчев, председател на Асоциацията на потребителите на телекомуникационни и интернет услуги (АПТИУ).

"Ако след изтичане на срока на договора потребителят не предприеме мерки, контрактът става безсрочен и може да бъде прекратен само с едномесечно предизвестие и без плащане на неустойки", добави той. Промените са направени от АПТИУ, а самият ЗЕС трябва да влезе за разглеждане в Парламента през месец май тази година.