Обществени съвети ще управляват училищата заедно с директора

Архив Варна

16-03-2011, 08:08

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Двустепенна система на управление на училището, в която директорът да съгласува стратегията, плановете и бюджета с обществен съвет, в който ще бъдат включени родители, информира "Дневник".

Средното образование да е разделено на две - до 10-и и до 12-и клас. Да отпадне оценката за поведение на учениците.

Това са част от обсъжданите предложения в групата, която разработва концепция за изцяло нов закон за училищното образование. В нея са включени експерти от различни области. Председателят на асоциация "Родители" Ева Борисова представи пред "Дневник" някои от промените, за които има съгласие.

По нов закон за училищното образование се работи от години, но досега не е постигнат консенсус. Той беше обявен за приоритетен от ГЕРБ, но промените едва ли ще влязат в сила тази година. От предварително обявените планове отпада предвиденото връщане на оценката за поведение и по-голямата роля на училищните настоятелства, но те ще продължат да съществуват.

Остава разделянето на гимназиалния етап. Първият ще е до 10 клас включително, а вторият - 11 и 12 клас. Документът за завършен първи етап ще дава достъп на учениците до някои професии и допълнителни квалификации, включително шофьорска книжка. Който завърши 12-и клас, ще може да кандидатства в университет. "Големият проблем е дали това разделяне ще остане формално, или ще се отрази по съществена начин при структурирането на новите учебни програми.

Важно е образователният минимум, който трябва да се постигне със задължителния учебен план за всички училища, да гарантира достатъчно солидна подготовка и усвояване на универсални умения", коментира Ева Борисова. "В сега съществуващите програми за професионалните училища балансът е силно изместен към часовете по професия, които на някои места са значително надценени", смята тя.

За недисциплинираните ученици все пак ще санкции - преместване в друго училище или временно отстраняване от часовете. "Постигна се съгласие, че ефективните мерки за подобряване на дисциплината са свързани с навременната обратна връзка, поставяне на ученика пред последствията от неговите действия и даването на възможност за компенсиране на щетата", обясни Борисова.
Работната група е постигнала съгласие в училищата да има психолози, но още има различия какво точно и как да го вършат.

"Професионалната гилдия настоява за психологическо консултиране и приоритетна работа с децата. Другата теза е, че училищният психолог трябва да бъде преди всичко организационен - да подпомага изграждането на система за управление на човешките ресурси, общностното развитие на училището и връзките с другите системи - здравната и социалната", обясни Ева Борисова.

Голяма подкрепа среща идеята за разделяне на одитирането и контрола в училищата. На практика това означава национален инспекторат да оценява качеството на всяко училище. Регионалните инспекторати пък ще имат чисто контролни и координиращи функции. Новото е своеобразният рейтинг, който ще има за училищата.

Някои промени

- Отпада оценката за поведение
- Ще има училищен психолог
- Национален инспекторат ще оценява качеството на всяко училище
- Завършването на 10-и клас ще дава достъп до някои професии
- Завършването на 12-и клас ще дава право на кандидатстване в университет
- Настоятелствата ще продължат да съществуват, но с помощна роля