Бонуси за европейския флаг ще въвежда Брюксел

Туризъм

21-03-2011, 15:11

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Преференции за корабособствениците, които предпочитат европейския флаг, предвижда Бялата книга за Европейската политика на превози.

Това оповести във Варна бившият еврокомисар Меглена Кунева,  сега председател на борда на директорите на Европейския център за политики в Брюксел. Целта на планираните мерки е Европа да запази мястото си на лидер в транспорта, както и да се борят с желанието на бизнеса да регистрира корабите си под чужд флаг. Засега страните-членки все още дискутират над преференции от типа: по-лесна регистрация на плавателните съдове; по-малки такси при регистрация; въвеждане на принципите на "общо небе" и при морския флот, което ще се изразява в едни и същи договорени права за всички държави от ЕС при отношения с трети страни като САЩ и Китай, например.

Сред идеите на Бялата книга е и единната система за морските пристанища - i-maritime. Тя ще доведе до единен стандарт за товарите и пристанищните процедури и включва въвеждането на i-карго и i-митници. Предвижда се и издаването на сертификат за опитни капитани, който да облекчи пристанищните процедури.

Бялата книга предлага и мерки за намаляване на въглеродния двуокис, отделян при корабоплаването. Сред тях е и въвеждането на двигатели на течен газ и ядрена енергия.

На 29 март 2011 ще приключат и ще бъдат обобщени дискусиите в Европейската комисия по Стратегията за транспорта, съобщи Меглена Кунева. Тя касае развитието на всички сектори до 2030-та година, а в много от случаите и до 2050-та година. Засегнати са скоростта на предвижване, климатичните промени и последиците от тях, модерните технологии, както и правата на пътниците. Целта на стратегията е въвеждането на Единна европейска транспортна зона, която да даде свобода на действие за мултимодални и мултинационални оператори, обясни Меглена Кунева.

Тя коментира и проблема с високите цени на горивата като няколко пъти подчерта, че България има най-преференциалните нива на акцизи за бензина и дизела в целия Европейски съюз. Ние преговаряхме за това преди приемането ни и постигнахме най-дългия възможен преходен период, напомни Кунева. Така нашите акцизи са най-ниски в целия ЕС - 710 лева за 1000 л бензин и 615 лева за дизела. България излиза последна от преходния период за акцизите, обясни още бившият еврокомисар. За бензина той изтече на 1.01.2011 г., а за дизела трябва да се увеличи с 30 лева след 2 години. Еднаквият акциз дава възможност и кара отделните държави да следят стриктно за картелни споразумения, които биха увеличили цените изкуствено, заяви Кунева.