10 000 лв. заплата за шеф в "Лукойл"

Архив Варна

25-03-2011, 08:59

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Средно 10 000 лв. получават шефовете на "Лукойл" у нас.

Това става ясно от справка в публикуваните финансови отчети на дружеството, пише "168 часа".
Така например през 2008 г. за заплати директорите са си разпределили 1,171 млн. лева, а през 2009 г. възнагражденията се увеличават на 1,230 млн. лв., става ясно от годишните счетоводни отчети на "Лукойл". В момента членовете на борда на директорите и надзора на рафинерията са общо 12 души, но като вземем предвид, че Камен Кичев - представителят на държавата в дружеството, няма право на възнаграждение, означава, че средната основна заплата надвишава 10 000 лв. на месец.

От "Лукойл" отказаха да коментират заплатите на ръководството, които са фирмена тайна. Компанията, както всяко частно дружество, има право сама да определя какви да бъдат доходите на шефовете и да ги индексира редовно, за да компенсира натрупаната инфлация и поскъпването. За съжаление, за разлика от директорските заплати, явно цените на горивата в България не зависят пряко от тези на международните пазари, твърдят експерти. По-точно те следват световните тенденции единствено когато промяната е в посока нагоре

Либийската криза предизвиква главоломни повишения. Такова е оправданието на рафинерията за вдигането на цените, но данните показват, че години преди бунтовете срещу Кадафи цените у нас скачат необосновано нагоре.
В същото време "Нефтохим" не ползва либийски петрол най-малкото защото може да обработва единствено руски нефт. Всъщност България никога не е внасяла петрол от Северна Африка.
От друга страна, когато цената на международните пазари пада, у нас намалението се усеща със седмици и дори месеци забавяне и спадът е по-скоро символичен.
Най-фрапиращ е примерът от първата седмица на месец юли 2008 година, когато цената за барел на световните пазари достига рекордните 137,61 долара.

Шоковото поскъпване е безпрецедентно в историята и "Лукойл" логично вдигна крайните заводски цени на горивата, като най-масовият бензин А 95 се продаваше на 2356,80 лева за тон.

Цените на родните горива, които предизвикаха масово недоволство, са най-високи в региона.
В същото време 2009 година, когато цената на барел падна до 34,20 долара, или с над 400%, в противоречие на пазарните принципи през януари най-масовото гориво в България - А 95, се продава за 1471,20 лева за 1000 литра и намалението на бензина е едва 35%.
Сравнението се базира на борсовите цени на руския нефт URALS, какъвто обработва бургарският "Нефтохим", и тези на основните горива в бензиностанциите.
"На практика съществува монопол върху доставките на горивата. В България няма истински либерализиран пазар на горивата, у нас има такъв само на хартия", категоричен е Иван Иванов от Синята коалиция пред "168 часа".
"Любопитна подробност е, че на датата 27 юли 2008 година, когато се достигна абсолютният максимум на цената на барел, у нас най-масовият бензин се продаваше за 2,49 лева. В момента се продава на същата цена. А на международните пазари цената на барел е
115 долара.
Цифрите са красноречиви - дава пример за разминаването народният представител. - Бих искал да получа отговор на един въпрос - защо след като министър Трайчо Трайков поиска от "Лукойл" разбивка на разходите за производство и конкретната цена, на която постъпва суровината, до ден днешен такава не е представена?", допълва той.
"Тежката истина е, че в България има пълен монопол в областта на горивата и цената не се формира от световните пазари", твърди и енергийният експерт Минчо Христов.