Избрани Новини
Училище-мъчилище или...
"Започвам училище в 9 ч. Всяка стая е в различен цвят.
Кабинетът по химия е със специален под, върху който, ако се разлее нещо отровно, няма опасност. Има интерактивни дъски, на които вървят презентации на уроците. Ако някой отсъства, може си вземе урока виртуално.
Любимият ни час е по медитация - време, което всеки отделя за себе си. Спортът е важна част от обучението, както и изкуството." Така си представя идеалното училище Юлия Кошаревска, 11-и клас в 73-о СОУ в София, пише "Дневник".
За нея училището е място, където всеки може да се развие и да покаже най-доброто, на което е способен. "Учителите са невероятни, помагат ни да изкараме най-доброто от себе си и да постигнем повече. Класовете са задружни, всеки помага на другия. Това нямаше да е възможно без тиймбилдинг упражненията, които имаме.
Участваме в управлението на училището и можем да изразим свободно мнението си. Това е моето идеално училище", продължава Юлия. Тя участва в инициативата "Диалог за бъдещето", в която експерти, родители и ученици обсъждат какво и как може да се промени в образованието.
"Образованието не е пълнене на кофи, а палене на искра"
Тази мисъл на незнаен мъдрец няма нищо общо с българското образование, смята друг ученик. Определя се като такъв, въпреки че е завършил преди 6 години. Смята, че идеите на Юлия са оптимистични, но е неосъществими: "Просто защото тук е по-удобно да има рамки и схеми.
Понякога е по-удобно да е по-трудно, за да можеш да се оплакваш и да имаш оправдание." "Училището в България е схема, зазубряне, стари учебници. Нещо в системата много иска да бъде променено, но не е ясно как и кога", казва още "ученикът".
Средното образование у нас не е било реформирано от десетилетия. Последната значима промяна е от времето на социализма и децата, учили по новата тогава програма, станаха известни като "сендовчетата". По името на автора на реформата Благовест Сендов. Експериментът не просъществува много дълго.
В последните години имаше опити за промени - бяха въведени делегирани бюджети, външно оценяване (впоследствие остана само за няколко класа) и много дискусии и планове за реформи. Последният законопроект, който управляващите от ГЕРБ, твърдяха, че е приоритетен, ще стане факт в най-добрия случай в самия край на мандата.
"Нашият екип не е маниакален и тези, които очакват да обявим революция в училищното и предучилищното образование, ще останат разочаровани", охлади ентусиазма на реформаторски настроените министърът на образованието Сергей Игнатов.