Избрани Новини
Войната в Либия е витрина за оръжейния бизнес
За да неутрализират противовъздушните отбранителни системи на Муамар Кадафи, западните сили като Франция и Италия използват точно същите самолети и оръжия, които едва месеци по-рано са демонстрирали пред либийския лидер, обобщава "Дневник".
Френски изтребители, като този на изложението през 2009 г. например, извършиха първите въздушни удари над Либия преди две седмици. Сред техните цели във военните действия са също френски самолети - произведените във Франция и закупени от Либия изтребители "Мираж", които Париж неотдавна се съгласи да ремонтира.
Либийската операция, вече прекръстена на "Обединен защитник", отбелязва също и бойното кръщение на "Юрофайтър Тайфун". Той е конкурент на френските рафали. Конструиран е от Великобритания, Германия, Италия и Испания. Използваната от италианските ВВС версия на този самолет също бе фотографирана по време на изложението през 2009 г., домакини на което бяха либийски генерали. Преди две седмици същата тази база, към която през ноември се бяха насочили оръжейни компании като Dassault, беше атакувана от Запада.
Времената се менят, клетвите за вярност изтляват, но оръжейните компании намират купувачи за стоката си. Либия едва ли ще купи нещо от тях в скоро време. Но забранената за полети зона се е превърнала в отлична витрина, на която те да покажат стоката си на други клиенти, подчертавайки силата на западните бойни самолети и умни бомби или напомняйки на потенциалните купувачи за отбранителните системи, необходими за защитата във въздуха.
"Това се превръща в един от най-добрите пазарни прозорци за конкурентните фирми. Дори по-голям от този в Ирак през 2003 г.", казва Франсис Туса, редактор в британското специализирано онлайн издание Defence Analysis. "Наблюдаваме за пръв път п действие "Тайфун" и "Рафал" един до друг, като и двете страни искат да наблегнат на износа. Франция особено отчаяно се опитва да продава рафали."
Сраженията са най-добрата реклама
Почти всеки съвременен конфликт от Испанската гражданска война до Косово е служил като проверка за мощта на въздушните оръжия. Но либийската операция за прилагане на резолюция 1973 на ООН съвпада с нова надпревара във въоръжаването - истинска вълна в търсенето в пазара на изтребители, който възлиза на $60 млрд. годишно, както и идването на ново поколение въоръжение във въздуха и морето. За държавите и компаниите зад тези самолети и оръжия няма по-добър маркетингов инструмент от истинските сражения.
"Веднага щом даден самолет или оръжие се използват на бойното поле, това моментално се превръща в огромен маркетингов ход, защото те са се доказали в бой", казва пред "Ройтерс" бивш износител на оръжие от страна от НАТО, пожелал анонимност.
Въздушни изложения като това край Триполи преди 18 месеца са рутинни събития в маркетинговия календар на отбранителната индустрия. Но за да убедиш купувача, отбранителното оборудване трябва да бъде изпитано и да преживее това, което на жаргон се нарича гореща война.
"Употребата в бой често се използва от оръжейната индустрия като важен аргумент за промотиране на техните продукти пред чуждестранни купувачи", казва Пол Холтъм, директор на Програмата за трансфер на оръжие в Стокхолмския международен институт за мирни изследвания (SIPRI).
"Горещата война" дава на купувачите възможност да проверят извън маркетинговия жаргон дали рекламата е оправдана. "Всеки наблюдава Либия. Това определено е витрина", казва пред "Ройтерс" представител на западна оръжейна компания, пожелал анонимност. Директор в Dassault, също запазил в тайна името си, казва, че рафалите са минали бойното си кръщение в Афганистан през 2007 г.
Залозите са огромни
Индия, Бразилия, Дания, Гърция, Саудитска Арабия, ОАЕ, Оман и Кувейт са в нарастващия списък на купувачи за един или повече модели изтребители, летящи в момента над Либия.
Сделката на момента: Индия планира да купи 126 изтребителя, поръчка, оценявана на $10 милиарда. Надеждността вероятно ще бъде ключова за спечелване на поръчката, смятат експерти от индустрията.
Четири от шестте компании, желаещи да продадат изтребители на Делхи - производителката на рафали Dassault, Eurofighter ("Тайфун"), Lockheed Martin (F-16) и Boeing (F/A-18), вече участват в налагането на забранената за полети зона над Либия. Петият участник в търга - Saab Gripen, пристигна миналия уикенд в Сицилия, готов да вземе участие в първата въздушна битка на шведските ВВС от десетилетия.
Франция използва също и новата си фрегата клас "Хоризонт", както и най-новите си ракети въздух-земя.
Но тук не става въпрос само за нападателно въоръжение като самолети и ракети. Въздушният "шок и ужас" е безплатна реклама и за компании, които произвеждат системи за ранно предупреждение и противоракетна отбрана.
За да убедиш страните да купят скъпоструващо въоръжение, не е достатъчно само да го покажеш. "Ако отговаряш на 100% от операционните изисквания, все още си спечелил едва 25% от състезанието", казва бивш натовски износител на оръжие пред "Ройтерс".
Дипломатически грами на САЩ, публикувани от WikiLeaks, разкриват продължителните усилия на Съединените щати да спечелят политическа подкрепа на високо ниво за изтребители и други поръчки. Усилия, каквито според източници от оръжейната индустрия са полагали също Франция, Великобритания, Русия и други.
Една от грамите, приблизително от времето на либийското авиационно шоу през 2009 г., идва от посолството на САЩ в Делхи и разкрива как Индия, някогашен основен купувач на съветско оръжие, започва все повече да се блазни от идеята за американско оръжие единствено заради доказаната му боеспособност.