Избрани Новини
Социалните мрежи - креативният бизнес фактор
Жюстин Томс е на „Ти” с безценната употреба на уеб медиите, създаващи възможност не само да изградят добра информационна ниша, но и да бъдат двигател на сериозно развит онлайн маркетинг.
Поводът за срещата ни с нея е семинар, провеждан във Варна под наименование: „Нестандартни форми за реклама онлайн”, на който тя изнесе изключително полезна лекция за тенденциите на интернет маркетинга и потребителските навици на интернет аудиторията. Като човек стоящ зад сайтовете „Аз, жената”, Аз детето” и „Кафене. бг” Жюстин Томс е наясно и с всички тънкости и тайни на рекламата и стратегичския пи ар, осъществяван чрез интернет. Жюстин е един от съмишлениците, които стоят и в още едно събитие с утрешна дата: детският велокрос, който ще се проведе с начален старт 10.00 ч. - сборен пункт Сцена „Раковина”.
- Всички употребяваме с лекота думите „пи ар”, „фейсбук”, „интернет”, но всъщност вникнали ли сме достатъчно пълно в опциите за тяхната практическа полза и бизнес употреба?
- В България интернет потреблението е високо като процентно съотношение. Има много добри сайтове, в това число попада и сайтът ВарнаУтре.бг. Тук онлайн средата е стабилно развита, но има голяма съпротива в приемането й като бизнес среда. Някои мислят, че уеб медиите могат много лесно да бъдат закупени, но всъщност медиите са ценни, докато са независими. Като се купят, отпада независимостта, но тогава подобна медия престава да бъде интересна на хората, защото някой й диктува правилата на играта. Тук възниква и етическата тема за свободата на словото. Имах възможност да вечерям с един от шефовете на „Гардиън” Ян Ранг, той е на 70 години и ползва тотално интернет като журналист. Ян сподели, че интернет е технология, наподобяваща ракета и е небходимо вещо управление, ако то липсва, ракетата се превръща в желязо, в предмет. Важна е ролята на хората, които стоят за съответната медия и шансът е голям, ако съответният уеб екип е добър и може свободно да се изрази, както се случва по моите наблюдения във вашата медия. В интернет се архивира случването на събитията, ако никъде в интернет не е отразено дадено събитие - все едно то не се е състояло. Ценността на интернет идва от това, че той е като дълготраен архив на информацията, а вестникът се прочита и утре се забравя за написаното в него. Интернет помни с десетилетия за съдържанието на информацията и така се осмисля и журналистическият труд. Струва ми се, че в офлайн средите, хората са скептични по отношение на интернет. Все още сме по-конвенционално настроени към неговите възможности. Радвам се, че за втори път правим семинар във Варна. Не знам дали знаете, но в края на 80-те интернетът тръгна за първи път от Варна. Варна изпревари София. Пъпът му е хвърлен във Варна, а Даниел Калчев е човекът, който го прокара. Боли ме, че Варна бе дълго време лидер в тази област, а сега малко поизостана. Във Варна има доста добра уеб продукция, която за жалост се изнася в чужбина. Много умни англичани дойдоха да живеят в България, те си получават тамошните пари, а оттук вършат своя бизнес. Харесва им храната, избягват от стреса, слушат хубава музика, а ние в сравнение с тях си подценяваме възможностите и средата. С днешния семинар искаме Варна да надскочи стагнацията в мисленето. Бизнесът преживя кризата, но все още я ползва като параван и спирачка, а в кризата трябва да се използват онлайн моделите на работа. Дано днешният семинар да даде добър тласък в тази посока.
- Как решихте утре във Варна да се проведе детски велокрос?
- Сайтът „Аз, детето” тази година става на девет години. Ние правим тези велокросове в София и те са с благотворителна цел. Забавно ни е да се забавляваме с децата и го правим за душата и сърцето. Сайтът тръгна като идея от моя син. Имаме офис във Варна от есента насам. Ще издам, че моят пъп е хвърлен във Варна, тук съм живяла и имам роднини. Обичам атмосферата на града. Най-голямата ми тръпка е да видя децата щастливи. В София децата идват два часа по-рано и обикалят развълнувано, като помагат в организацията ни. Велокросът утре го правим във Варна по предложение на потребителите на нашия сайт. Те ни пишат, че искат подобни инициативи и в други градове извън София. Сега за първи път „Аз, детето” гастролира и на варненска почва. Децата обичат да карат колела, а ние, като интернет портал, искаме да им покажем, че извън интернет се случват забавни неща и те трябва да тичат на воля и да щуреят навън.
- Вие бяхте участник в едно от изданията на Малкото голямо четене, излъчвано по Националната телевизия. Какво е детето в Жюстин Томс?
- У Жюстин остана само жената, защото като си майка на три деца, детето е леко встрани. Сега преосмислям детската литература и пети път ще чета детски истории следващата година на най-малкото си дете. Имам три висши образования и едно от тях е педагогиката, като се явявах на изпит, бях намразила литературата за деца. После всичко се промени. „Аз, детето” ще продължи инциативата на четенето и ще работим заедно със Столичната библиотека и също така и с детския отдел на Варненската регионална библиотека. Детството си остава едно и също, децата винаги ще обичат да се забавляват и да правят белички. Всяко дете обича да скача в локвите и да бъде като Ян Бибиян или Пипи Дългото Чорапче.
- Какво ще пожелаете на екипа на ВарнаУтре.бг?
- Запазете си ентусиазма и постоянството, винаги ще има трудни моменти, които пък ще определят вашите пикове. Винаги намирайте куража да бъдете изобретателни като Барон Мюнхаузен - в критични ситуации се хващайте за косата и политайте над повърхността!