Избрани Новини
Все пак потапят самолета на Тато
След близо 5 години усилена подготовка самолетът на бившия Първи Тодор Живков ще бъде потопен в морето край Варна.
Така легендарният ТУ-154 ще стане атракция за водолази от цял свят и ще се превърне в подводен риф, каквито в нашето море няма.
В края на 2006 година фотографът-водолаз Орлин Цанев гледа с приятели по Дискавъри потапянето на самолет в канадско езеро. След това тръгва да търси подходяща машина за черноморски дайвинг. Така стига до бившия правителствен самолет, който ръждясва на варненското летище. След повече от година преговори "Хемус Еър" го даряват безвъзмездно за идеята и през 2008-а започва същинската работа по преместването на самолета. Орлин Цанев се свързва със сина на конструктора Туполев, който предоставя плановете на самолета и това улеснява частичното му разглобяване.
След това, през 2009-а, е извършена уникална операция по преместването на самолета от летището до Варненското езеро с помощта на самоходна платформа, собственост на Булярд. В операцията са хвърлени усилията на стотици полицаи, служители на КАТ, Областно пътно управление и Е.он. С организацията се заемат кметът Кирил Йорданов и Областна администрация, както и много държавни структури. Над 20 частни фирми участват с пари, хора и техника в операцията. Сред тях са Петрол Холдинг, Златни пясъци АД, Фрапорт, Транстриумф Холдинг, Хидрострой, Инжстрой, Комфорт, Планекс, Булярд, Трансстрой, Бонмарин, Хидроремонт, Гео сим, Лидера, МТГ Делфин, Северекспорт.
На 23 май ще започне потапянето на бившия правителствен самолет. То ще бъде командвано от кап. Богдан Богданов, председател на Българската морска камара. В 6.30 ч самолетът ще бъде изведен от стоянката му на пристанище Варна-изток и ще бъде качен на плаваща платформа, укрепен и транспортиран до Морска гара. На 24 или 25 май, според времето, ТУ-154 ще бъде преместен до точката за потапяне срещу курорта Св.Св. Константин и Елена - на 3 км от брега. Там 100-тонният плаващ кран "Антей" ще го издигне във въздуха за последен "полет" и ще го потопи на 20-25 м дълбочина. Изкуственият риф ще е дълъг 48 метра, максималната му височина е 11,4 м, а ширината заедно с крилете - 39 м. Теглото му е 30 тона. Той ще бъде достъпен за разглеждане и отвътре.
Преди да бъде потопен, от самолета бяха извадени всички двигатели, всички вредни и разлагащи се във водата материали и бои, а за потапянето му беше получено специално разрешение от Министерството на околната среда и водите.
Самолетът е произведен през 1971 г. и е возил бившия първи секретар на БКП до края на управлението му през 1989 г. Последния си полет ТУ-154 е извършил на 16 септември 1999 г. от София до Варна.
В продължение на 20 години негов пилот е бил полк. Димитър Антонов, който се очаква да пристигне във Варна, за да придружи самолета в последната му мисия - под водата.
Здравословни проблеми няма да позволят на 86-годишния син на Туполев да пристигне за потапянето. Очаква се обаче екип на Дискавъри да заснеме и увековечи първото потапяне на самолет в Черно море.