Продават самолет на цената на кола

Архив Варна

14-05-2011, 07:40

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Искат 732 400 долара за "куцото" Ту на властта, чуди се "Стандарт".

Президентският Ту 154М, с който доскоро летяха първите хора на властта, се продава на търг, обявен от Правителствения отряд 28. Това е първият търг с явно наддаване и шести поред, на който се търси купувач на самолета. Наддаването ще се проведе на 6 юни в сградата на авиоотряда на летище София. Началната тръжна цена е 732 400 долара за самолета и за резервни части към него. На предишните 5 търга не се яви купувач. С по 10% е сваляна началната цена на всеки следващ търг, но никой не търси Ту, коментира шефът на авиоотряда Пенчо Пенчев. Цената, определена за руската машина от оценител, преди да се пусне за продажба през 2010 г., е 2,5 млн. долара. Последната цена от 732 400 долара е по-ниска от тази на много автомобили. Lamborghini Sesto Elemento например се продава е $1,9 млн.

Ресурсът на правителствения самолет изтече в края на октомври 2009 г. и след преглед в Москва е бил удължен с година. Трябвало е да лети до юни 2010 г. и след това да се обяви за продан. Дни след катастрофата с полския Ту-154, с който загина президентът Лех Качински и цялата правителствена делегация, пътувала с него, българският президентски самолет бе приземен.

В класификацията на НАТО за летателни машини руският ТУ-154 фигурира с наименованието Careless, което се превежда "небрежен", "невнимателен", "немарлив". На 30 януари 2008 г. президентът Георги Първанов не успя да стигне с Ту-то до Южна Америка на официално посещение. Тъй като тогава колесникът на самолета не се затвори след зареждане на Азорските острови, той се върна обратно в София. Самолетът ТУ-154М е в добро техническо състояние - той има под 8000 летателни часа, а подобни машини имат средно по 35 000 часа в небето. Европа обаче забрани руската машина да лети в рамките на ЕС заради шумовите му характеристики. Машината е ценена в Африка, Близкия и Далечния изток, но заради стагнацията на авиобизнеса, скока на горивата или изчакване на още по-ниска цена все още няма купувач за него.