Абонати заляха регулатора с жалби срещу GSM операторите

Архив Варна

17-05-2011, 06:23

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Над 800 жалби са подадени в Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) срещу трите мобилни оператора само от началото на тази година.

Това съобщиха от гражданската организация ДНЕС (Движение за национално единство и спасение), чиито представители се срещнаха с ръководството на КРС. Числото беше потвърдено и от регулатора, информира "Дневник".

От подадените жалби около 70 са свързани със забавянето на фактурите от страна на "Мобилтел", казаха за "Дневник" от КРС. Проблемът с неиздадените навреме сметки назрява отново, след като голяма част от абонатите не бяха получавали фактури от началото на годината. Сега "Мобилтел" наваксва с изоставането, като в края на миналия месец обеща, че до края на май ще бъдат изчистени всички неиздадени сметки.

Сега клиентите получават такива за три-четири месеца. Всеки потребител на компанията ще има възможност да плати задълженията си в рамките на 60 дни от датата на издаване на фактурата, но заради забавените сметки - този срок понякога се скъсява, защото потребителят получава фактурата по-късно от издаването й.

От КРС коментираха пред "Дневник", че ще търсят решение на казусите на среща с "Мобилтел", която трябва да се проведе до края на седмицата. От оператора казаха, че за първи път чуват за такава среща и не могат да коментират.

Шефът на комисията Веселин Божков обяви преди седмица, че само за месец и половина трите телекома са били глобени с над 2 млн. лв. Санкциите са за няколко групи нарушения - че не издават редовно сметките, че фактурират разговори на потребителите, след като са надхвърлили кредитния си лимит, и т.н.

От регулатора обаче не разполагат със статистика срещу кой телеком колко и какъв тип жалби са подадени, те обобщиха само тези за проблемите със сметките на "Мобилтел". През март КРС и Комисията за защита на потребителите откриха приемна за оплаквания. Тогава станаха известни и други нарушения като надписване на сметки, дистанционно подписване на договори по телефона и предлагане на "подаръци", с които потребителите да бъдат прилъгани да подпишат договор за дългосрочно използване на услугите. Оплакванията бяха и срещу "Глобул", и срещу "Виваком".

Имаше случай на много възрастна жена, оказала се собственик на седем мобилни телефона, и на абониране за услуги от "Виваком", които клиентът нито е искал, нито е знаел, че използва.

Повечето потребители не подават жалби в КРС, а се оплакват в офисите на оператора, а регулаторът е безсилен в тази ситуация. Законовите правомощия на комисията включват налагането на глоби от 5000 до 50 000 лв., но само в случай на подадена там жалба.

Промените в Закона за електронните съобщения, които бяха обсъдени вчера между ДНЕС и КРС, засягат премахването на автоматичното подновяване на договорите, въвеждането на едногодишни споразумения с абонатите, както и влизането в сила на контракта 7 дни след подписването му, за да има време за възражения. В момента само "Виваком" е премахнала автоматичното подновяване от договорите за всички абонати.