Избрани Новини
Публично частното партньорство ще обхване всичко
Проектозаконът за публично-частните партньорства, публикуван вчера от Министерството на финансите, ще даде възможност за изграждането с частни капитали на инфраструктура и публични сгради
като болници, училища, детски градини, за които общините и държавата имат ограничени средства. Проектът е написан от работна група, назначена от премиера и ръководена от министъра на финансите Симеон Дянков. Съставените от нея текстове ще бъдат обсъдени днес с представители на местната власт и бизнеса и трябва да бъдат приети от Министерския съвет до края на юни.
Публичното-частно партньорство за някои проекти е възможно и в момента, но заради липсата на ясни правила и регламентирането му в два закона - този за обществените поръчки и за концесиите, отблъсква частните инвеститори от проектите. За неатрактивните пък изобщо няма интерес - например опитите за концесия на Централна баня в София се провалят три пъти. Общините от своя страна избягват да влизат в такива партньорства заради опасенията от обвинения в злоупотреби.
Новият акт предвижда още да се изграждат и експлоатират магистрали без тол-такси, пътища, летища, пристанища, жп гари, ВиК, електрически и газови мрежи, детски градини, училища, болници, социални домове. Освен това по този начин ще могат да се осъществяват и услуги като събиране или оползотворяване на отпадъците или зимно поддържане на пътищата, които сега се възлагат с обществени поръчки.
Срокът на договорите ще е от 3 до 35 години. В проектозакона обаче няма дефиниция за публична потребност, каквато трябва да удовлетворяват такива проекти. За неатрактивните проекти е предвидено да се осигурят и допълнителни държавни или общински средства.
Правителството има намерение при разпределението на европейските средства за следващия програмен период от 2014 до 2020 г. да отдели средства за това.
Законът предвижда два вида публично-частно партньорство. При едното частните партньори ще се избират с конкурс, след което ще сключват договор с държавната или местната власт за изпълнението на проекта. Вторият вариант е двете страни да създадат смесено дружество за строителството или услугата. Частната фирма ще управлява съвместната компания и ще има ангажимент за осъществяването на проекта, а публичният партньор ще има блокираща квота при вземането на решенията.
Дружествата, които ще се създадат по този закон, ще могат да кандидатстват по обществени поръчки или концесии. Предвижда се общините и Министерският съвет да правят списъци с проекти, които ще осъществяват с частен партньор. Министърът на финансите ще одобрява всеки отделен проект, включително и на местната власт, след представянето на икономическа обосновка.
"Законът за публично-частното партньорство ще бъде един от инструментите, чрез които държавата ще стимулира сътрудничеството между публичните и частните партньори с оглед повишаване инвестиционната активност и развитието на националната икономика", обясняват от пресслужбата на правителството.