Избрани Новини
Матура 2011 роди дяволист, ерузист и вещник
За бисерите, родени от тазгодишния зрелостен изпит по бъгарски език и литература, пише днес в. „Монитор”.
Зрелостниците си измислят нови думи, за да се покажат по-знаещи на матурата. Сред умотворенията са мозъкоразвиващ, дяволист и еризуст и др. Тенденцията отбелязаха проверяващи преподаватели . В стремежа си да се сетят за зазубрените термини от частните уроци зрелостниците сами си съставяли сложни, но безсмислени словесни конструкции.
Думата „мозъкоразвиващи” бие рекордите по популярност в учителските среди. „Книгите са мозъкоразвиващи!”. До бляскавата мисъл достигнал зрелостник след дългото премисляне какво да напише в заключението на есето си върху стихотворението „Книгите” на Атанас Далчев.
Три нови термина може да заимства литературната критика от абитуриентите, според които Далчев е назован „дяволист”, „ерузист” и „вещник”.
От контекста излиза, че първите две думи са нови вариации на често срещаните в анализите диаболист и ерудит, а третата обозначава творчеството за света на предметите.
За делфините във варненския атракцион зрелостник е написал,че са надарени с „интелектност”.
Вместо внушителна сградата на делфинариума е описана като „внушаваща” и „стъклен клуб”. В откъсите за работното време на делфинариума се родил необичаен за животните глагол: „делфините разпускат всеки понеделник”.
Зрелостниците показали невиждана загриженост към Атанас Далчев в последната задача на матурата и му давали съвети как да се справи с депресията.
От есетата на матурата учителите си записали следната препоръка: „Далчев, вместо да чете по цял ден, можеше да закуси, да почете малко, след това да излезе навън да се види с приятели.”
„Далчев е много нещастен. От четене е нямал време да има любима, да се ожени, да създаде семейство и деца. Не е късно да се вземе в ръце и да оправи живота си, не да се оплаква”, смятат учениците.
Други заключения върху депресивните състояния са далеч по-категорични: „Далчев не трябва да се оплаква така, а да види как да излезе от депресията - с писане и четене явно не става!”.