Избрани Новини
Проучване на нуждите на имигрантите
Сдружение „Международен институт по мениджмънт” осъществи мащабно анкетно проучване на нуждите на имигрантите от валидиране на трудови умения и достъп до професионално обучение в България, като част от проект "Валидиране на професионални умения и компетенции на имигранти в областта на туризма и услугите като гаранция за интеграция в Европейския Съюз” (VALEU).
Проектът се реализира с финансовата подкрепа на Европейската Комисия.
Проучването е проведено едновременно в България, Турция и Румъния и в него са взели участие 300 имигранти от страни извън рамките на ЕС. Резултатите в трите държави са сходни и сочат, че трудностите, пред които са изправени имигрантите, имат общи решения. Данните от проучването показват, че имигрантите се сблъскват с разнообразни проблеми, свързани с реализацията им на пазара на труда. Основната пречка в това отношение е езиковата бариера – около 34% са посочили този отговор. Друг сериозен проблем, който срещат имигрантите в България, са трудности в получаване на разрешение за работа (30%). Другите два фактора, които влияят негативно върху трудовата им реализация, са непризнаване на придобитото професионално образование и предишния професионален опит. Слабостите в българското законодателство, регламентиращо законовото пребиваване на чужденците в страната ни, също са идентифицирани като пречка.
Сред участниците преобладават имигранти с висше образование (66%), следвани от такива със средно образование (20%). Процентът на анкетираните, които притежават допълнителна професионална квалификация, е сравнително висок (51%). Най-често тя е в областите туризъм, услуги, социални услуги, финансов сектор, строителство и др.
Въпреки високата образователна степен и придобитата професионална квалификация, имигрантите срещат трудности при намирането на работа. 19% са безработни, 8% са ангажирани почасово и 73% са заети в различни сфери – строителство, недвижими имоти, търговия, услуги и др. Едва 37% работят по специалността си, докато останалите 63% са принудени да намерят друг начин да се издържат. Основните причини за това са непризнаването на придобитото образование и необходимостта от допълнителна квалификация и преквалификация.
Образованието на 59% от анкетираните е изцяло признато в България, на 17% е само частично признато, като голяма част от имигрантите (24%) не могат да се възползват от обучението, което са получили. Причините за това включват разлики в образователните системи и програми, както и липса на съдействие от институциите, отговорни за образователната интеграция.
Процентът на имигрантите, които са продължили образованието си в България, е едва 31%. Ниският процент се дължи на различия в образователната система, непризнаване на придобитото вече образование, липса на приемственост и сътрудничество между образователните институции и др.
62% от имигрантите не познават възможностите за продължаване на образованието, както и съществуващите възможности за включване в курсове за професионална квалификация и преквалификация. На въпроса дали биха желали да се възползват от системата, свързана с професионална квалификация и обучение, 53% отговарят положително, 11% - отрицателно и 36% заявяват, че не разполагат с достатъчно информация за това.
От проучването става ясно, че системата, свързана с професионална квалификация и обучение, не е достатъчно развита, прозрачна и отворена. Не се прилагат механизми, които да насърчат имигрантите да придобият допълнителна квалификация или да се преквалифицират в специалност, която ще им даде възможност да се реализират на пазара на труда.
За успешна интеграция на имигрантите е необходимо да се инициират мерки за насърчаване на участието им в програми и курсове за професионална квалификация и преквалификация, за трансфер на образователни кредити и не на последно място, за валидиране на придобитото образование и професионална квалификация. Проект VALEU е важна стъпка към тази цел – в момента на базата на проучването се разработва модел за признаване на неформалното и самостоятелно обучение, който ще функционира в България, Турция и Румъния.