Избрани Новини
Превозвачите искат те да решават на кого да се дава лиценз
Браншовите организации да дават препоръка, дали да се даде лиценз на някой превозвач - около тази идея се обединиха днес техни представители, по време на дебат за повишаване сигурността на пътническите превози.
Срещата беше инициирана от народния представител от ГЕРБ Свилен Крайчев и заместник-председател на парламентарната комисия по транспорт. Тя се проведе в клуба на ГЕРБ във Варна и на нея присъстваха представители на браншовите организации на превозвачите от Варна, Бургас, Шумен, Добрич и Силистра.
"Това би задало доста въпроси - да не стане така да се обединят няколко фирми, които да не допускат други да получат лиценз, и коя точно браншова организация да дава препоръка. Само в София те са 28", коментира Крайчев.
ПОДГОТВЯТ СЕ ПРОМЕНИ В ЗАКОНА ЗА АВТОБУСНИТЕ ПРЕВОЗИ
"За жалост, законите в България се пишат с кръв. От 1885 проверки, извършени за 3 дни в цялата страна, в 255 от случаите - над 10 % са установените нарушения, което за мен е прекалено много. След регионалните срещи, ще се проведе и една национална в парламента. И в момента текат масови проверки, да не стане така, че докато ние си говорим, се случва поредната трагедия", каза още Крайчев.
Нарушенията са различни - технически неизправности, износени гуми, счупени стъкла, огледала, светлини и т.н., уточни инициаторът на срещата. Във Варненско са наложени 17 акта, след 104 проверки, но няма спрени от движение."Това означва, че или автопаркът е износен, или някой не си гледа работата", каза той.
Максим Петков, председател на Националния съюз на превозвачите (НСП) - Варна представи 10 предложения за направленията, по които експертната работна група да съсредоточи своите усилия. Списъкът е съставен от автобусния бранш на среща на 23 юни.
Сред предложенията е, да бъдат затворени пунктовете, които извършват фиктивни прегледи на превозните средства. По думите на Петков, във Варненска област вече са затворени 3 такива пункта, в процес на затваряне са още два.
Според Кралев, трябва да се помисли, дали да бъдат затворени, или да се извършва по-стриктен контрол.
"Големи щети нанасят тези катастрофи на всички нас - превозвачите. Ние сме 10 хиляди, има и некоректни сред нас. По наши данни, на следващият ден след трагедията, продажбите на билети за автобуси в цялата страна са спаднали с 30 %", заяви Максим Петков.
За актуализиране на републиканските и общинските транспортни схеми до края на годината, което е заложено и в европейското законодателство се обявиха превозвачите. "Новата републиканска схема трябва да се съобрази с пътникопотока", каза Христо Христофоров от Варненския съюз на автомобилните превозвачи и управител на фирма “Минибус” ООД, Варна.
Съюзът на превозвачите настоява още за отнемане на лицензите на тези, които допускат системни и груби нарушения на действащото законодателство, както и за борба със сивия и черния сектор. "Има големи фирми, които не спазват правилата. Който ги спазва - да работи, който не - не", заяви Максим Петков.
СБП поискаха и подобряване на координацията между министерството на транспорта и браншовите организации, а присъстващите се обедениха около идеята, превозвачите да вземат участие в издаването на лиценз, като най-запознати с бизнеса.
От Съюза на превозвачите искат и подобряване на подготовката за квалификация и преквалификация за шофьорите, както и по-сериозни критерии за подготовката за служителите в КАТ.
Шефът на транспортна фирма "Мако" Марио Шиваров също изрази притеснения за подготовката на шофьорите. "Едно време първо се явявахме за "Бе" категория, след 3 години активно шофиране - за "Це" - за камиони, и едва след още 4 стаж вземаш "Де" за автобуси и "Е" за ремаркета. Вече не се иска ефективен стаж и на 20 години, неопитни шофьори имат право да карат автобус, какъвто беше случаят с трагедията в Бяла".
ЩЕ ИМА ЛИ ПРЕДЕЛНА ВЪЗРАСТ ЗА АВТОБУСИТЕ
Присъстващите не можаха да постигнат съгласие за пределната граница за употреба на автобусите.
Според председателя на НСП - Варна, 15 години пределна възраст за употреба на автобусите е добра граница, но официалната позиция на съюза е 18 години. "Стриктен контрол, плюс годините", това е нашата позиция, заяви той.
Според Антраник Шакарян, собственик на "Транстриумф холдинг", не се налага такова ограничение. "Ние не сме толкова богата страна, че да слагаме ограничения на годините. Един автобус струва 350 хил. евро., колко години трябва да се изплаща тази инвестиция.
Навън по 30-40 години се ползва един автобус, но контролът е сериозен - виждал съм, няма място, където техникът да не проверява. По-добре ще е да има строг контрол, да се знае къде е базата и да се извършва технически преглед на 6 месеца", заяви той.
"Колко от автобусите в България са на възраст до 15 години. Тази граница би била сериозен удар по превозвачите", каза Цветаров, който е представител на транспортна фирма.
"Браншовите организации не са единодушни, дали трябва да се приеме пределна възраст за автобусите, ако се реши, че това ще спаси живот, ще се приеме, но като цяло, според мен в транспортната комисия няма настроения за въвеждането на това ограничение", успокои духовете депутатът от ГЕРБ.
НЯМА ПРАВИЛА ЗА АВТОГАРИТЕ
"От 10 години няма наредба за автогарите. Те налагат произволни такси, всяка гара си прави, каквото си иска", каза Христо Христофоров от Варненския съюз на автомобилните превозвачи.
"В закона пише още от 2001 г., че трябва да има наредба за автогарите. Вече 6 министри на спазват закона", допълни го Максим Петров.
Мая Хараланова от фирма „Хари 3″, обслужваща около 80н% от междуградските линии в Силистренско също подкрепи идеята: "Необходима е методика за автогарите. За един и същи автобус на голямата гара във Варна ми искат 13 лева, а на малката - 7. Как се определят тези такси, това е в един и същи град", каза тя.
НЯМА КОНТРОЛ
По думите на Шиваров, има превозвачи, които никой не проверява и не се знае има ли въобще контрол за тях. "Когато се извършват проверки, страдат тези, които са на светло, големите фирми, на които се знае къде са депата", коментира шефът на "Мако".
"Във Варна всеки може да види, че всеки ден има автобуси с регистрация от всички части на страната. Кой ги проверява? Къде са им базите? С това браншовите организации се борим от 10-15 години. Потенциално всичко е възможно да се случи с този автобус", каза още Цветаров.
"Всички сме запознати със сивия сектор и такситата по левче. Междуградските таксита преди две години стигнаха до такава наглост, че си бяха направили ценоразпис", каза Христофоров.
"Нали се прие максимална цена за такситата, трябва да се въведе и минимална. Не може да карат на такса от 5 стотинки. Всички ги виждаме, че карат пред градските линии", коментира Мая Хараланова.
"Такситата кой ги контролира? Той може да пие до три сутринта и в 6 да започва работа. Кой го проверява? Когато говорим за превоз на пътници, трябва да има еднакви изисквания", настоя и Антраник Шакарян.
Хараланова алармира и за нерегламентираното удължаване на курсовете на междуградските линии. "Например "Ивкони" пътуват по маршрутно разписание София-Русе и се оказва, че имат няколко пътника до Силистра и си удължават разписанието по незнайно какъв ред до там. Кой го контролира това? С какви билети става? Все пак билетът е някакъв вид застраховка. "Етап" са същите. На мен, като малка фирма никой не ми позволява да си удължа разписанието. Лансират се едни и същи фирми и това е".
"Едва ли промените в закона ще станат до началото на лятната ваканция на парламента, въпреки амбициите на министър Ивайло Московски. Според нас реален и изпълним срок е есента", смята Максим Петков.
Крайчев също потвърди, че един месец е прекалено кратък, но обеща да повдигне въпросите, обсъдени днес, пред транспортната комисия и в парламента и изрази надежда, че подобренията в закона ще влязат в сила скоро.