Избрани Новини
До 3.5 г. Варна ще има европейски градски транспорт
Проекът за базов градски транспорт е на стойност 70 млн. лв., на бърз градски транспорт – 88 млн. лв. и на лека железница – 165 млн. лв.
В останалото време през деня рейсовете ще бъдат по спирките на между 5 и 7 минути.
Това стана ясно на съвместно заседание на общинските комисии по транспорт и архитектура, на което беше обсъдено и прието предложението.
Проекът за базов градски транспорт е на стойност 70 млн. лв., на бърз градски транспорт – 88 млн. лв. и на лека железница – 165 млн. лв.
11 нови мерки за развитието на транспортната мрежа в града са заложени в проекта. Сред тях е изграждането на интегрирана билетна система, за да намалят разходите за транспорт на гражданите, чрез въвеждане на смарт карти.
Друго предложение е преустройство на кръстовищата, за да има предимство за масовия градски транспорт. Подобно на центъра на столицата и метростанциите, спирките ще бъдат снабдени с електронни табла, които ще дават информация в реално време кога пристига автобусът.
Електронни табла и гласова система също ще дават информация за местонахождението на рейса, точно както в мотрисите на метрото по цял свят.
Линиите на градския транспорт ще бъдат редуцирани от 46 на 26, защото градският транспорт във Варна е крайно неефективен, твърдят експертитетe oт Института по транспорт и комуникации, обявено от Кристияна Чакърова. Данните сочат, че заради това, че транспортът е бавен, а автобусите - стари, на ден в един рейс във Варна се возят средно по 500 души, за сравнение - в Бургас броят на дневния пътникопоток е 780 души, а в София – 1400 души.
В проекта са предвидени общо 4 бързи бус-ленти и два хибридни. Проучванията показват, че най-удачният вариант за бърз автобусен коридор е от кв. „Владиславово“, бул. „Трети март“, бул. „Сливница“, „8-ми приморски полк“, кв. „Бриз“. Все още няма решение за една част от отсечката, където трябва да се избере между „бул. „Сливница“ и бул. „Вл. Варненчик“.
Трасето ще бъде от 15 километра, а по него ще има 33 спирки, разположени средно на 450 метра.
Промяна ще има в маршрутите на от 5 до 10 линии, а колите на градския транспорт ще намалеят от 181 на 120, но ще увеличат курсовете от 266 на 295 дневно.
Ще бъдат купени нови автобуси и тролейбуси на дизелово гориво на цени от около 550 000 лева, на природен газ – 700 000 лева и тролейбуси – на стойност – 1 милион лева. В момента от общо 180 автобуси на двете фирми, едва 20 са нови, закупени от частната „Транстриумф“, а само 10 са газифицирани.
Хората с увреждания да имат достъп до превозните средства, предвищда още проетът.
Ще бъдат изграждени и велоалеи, ще се подобрят и модерницират обръщачите и пунктовете на градския транспорт.
Детайлите по всеки от проектите ще бъдат уточнени до края на юли, а през август ОбС трябва да ги гласува. До 15 ноември трябва да се изготви формулярът за кандидатстване, който ще бъде внесен в Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Проектът трябва да бъде одобрен в срок до 6 месеца.
Средствата трябва да бъдат усвоени най-късно до края на 2015 г., иначе всички точки в него, които не са реализирани до край, ще трябва да бъдат обезпечени от общинския бюджет.
Задачата за изпълнението на проекта остава за следващия мандат на Общинския съвет.