12% по-малко паста за зъби продадена в България

Новините

30-07-2011, 09:55

Снимка:

Кристина Баракова-Албу © ВАРНАУТРЕ.БГ

Автор:

ВарнаУтре

Всичко от Автора

ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА: Най-интересното от вестник "24 часа" на 30 юли

Съботният брой на „24 часа”отделя място на атрактивна публикация, която ни информира, че заради депресията продажбата на паста за зъби е спаднала със 7% през 2010 г. спрямо 2009-а, а с натрупване спадът към 2008-а е почти 12%.

Данните са на маркетинговата агенция Niеlsen, която наблюдава пазара на най-продаваните стоки у нас и означават, че заради недостига на средства населението в България започва да се ограничава от стоки- първа необходимост. Това се потвърждава и от данните за спада в продажбата на кисело мляко. За него се смята, че е стоката, от която българският потребител се отказва последно.

Потреблението на паста у нас е под средните нива за региона. Словенците например купуват почти два пъти повече паста от нас.

През 2009 г. имаше повишение на цените. Неголямо, но сравнени с тези от 2008 г. скочиха с 6,3%. От втората половина на годината тогава продажбите намаляха и индустрията се видя в чудо. Така че през 2010 г. се наложи намаляване. От 35,11 лв за литър средна цена стигна 34,38 лв. Тоест около 2,12% надолу.

1,13 млн. лв. по-малко приходи имат компаниите от търговията с пасти за зъби за 2009-а (данните са на Niеlsen).

Интересно е, че потреблението на много големите разфасовки (над 100 мл), които са по-изгодни, продължава да е много малко - едва 7,6% от българите пазаруват паста за зъби икономично. Цените държали нивата от 2010-а, но търсенето също следвало тенденцията на бавен, но сигурен спад.

Което означава само едно - че си мием зъбите по-малко или го правим без паста за зъби. И то със стари четки, които сменяме веднъж на 6 месеца.

На този фон обаче се оказва, че производството на български фирми се е покачило с 16%.От асоциацията "Етерични масла, парфюмерия и козметика" обясняват, че по традиция поне 50% от родното производство се изнасят на чужди пазари, основно в ЕС (Румъния, Германия, Великобритания най-вече), както и Русия и Украйна. Тоест там потреблението не е намалено и хората очевидно ползват повече паста за зъби.

20% си признават, че не си мият зъбите редовно, прескачат хигиената по няколко дена. Двойно повече са онези, които не са посещавали зъболекар повече от 5 години. Голяма част от нашенци ползват дъвки вместо четка за зъби, за да премахват остатъците от храна.