Избрани Новини
България строи магистрали без гаранции за безопасност
12-08-2011, 10:36
Снимка:Кристина Баракова-Албу © ВАРНАУТРЕ.БГ
Автор:ВарнаУтре
ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА: Най-интересното от вестник "Сега" на 12 август
От 19 декември 2010 г. страната ни е длъжна да одитира за безопасност всички проекти за нова инфраструктура, които са част от трансевропейската транспортна мрежа. Това обаче не се случва.
Поне три нови конкурса са обявени в нарушение на директивата, показа проверка на "Сега" по откритата наказателна процедура срещу България заради нарушаването на евродирективата.
Отговорът на България на изпратеното от ЕК предупреждение е върнат на 20 юли, като в него със сигурност е отчетена промяната в закона за пътищата от май т.г. - задължителни одити за пътна безопасност на всички проекти от трансевропейската мрежа и по желание - на останалите пътища. С промените бе регламентиран и редът за категоризиране на пътните участъци с повишена опасност. Корекциите в закона обаче закъсняха спрямо общия за ЕС краен срок и в момента не се прилагат заради допълнителното забавяне на наредбата, с която трябва да бъдат уредени в детайли новите правила.
Забавянето по директивата улесни обявяването на конкурсите за двата лота на магистрала "Струма" - от Долна Диканя до Дупница и Сандански-Кулата, както и за западната дъга на Околовръстния път на София, част от проекта за магистрала София-Калотина.
"Полученият на 20 юли отговор от България още се анализира, но изглежда, че транспонирането на директивата не е приключило", заявиха за "Сега" от Европейската комисия. До редакционното приключване на броя транспортният министър Ивайло Московски не отговори на въпросите на "Сега" за нарушаването на директивата.
Проблем няма и според регионалния министър Плевнелиев. "Апликационната форма за магистрала "Струма" се изработва от Jasper и след това има поне 6 месеца период на разглеждане и одобрение от различните дирекции в ЕК.
Сигурността е проблем у нас от години по всички класове пътища - и заради липсващи и лоши ремонти, и заради недобра сигнализация. Пропуски има дори по новите магистрали, строени при затегнати технически изисквания с еврофинансиране. Така например проектът за магистрала "Люлин" не включваше изобщо осветление и правителството се принуди да отпусне допълнително пари за осветяването на 3 пътни възела. На "Люлин" се наложи извънредно и укрепване на свлачище. Осветление не е предвидено и по изграждащата се в момента "Тракия".
Проблеми има и с пътната поддръжка на магистралите въпреки уверенията на регионалния министър Росен Плевнелиев, че по тях дупки няма.