Затворници топят присъди с участия в киното

Варна Лайф

20-08-2011, 10:06

Снимка:

Кристина Баракова-Албу © ВАРНАУТРЕ.БГ

Автор:

ВарнаУтре

Всичко от Автора

ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА: Най-интересното от вестник "Монитор" на 20 август

Затворниците намаляват присъди с участия в киното, твърди в обшерен материал за кинопродукцията в България в съботния си брой "Монитор".

Стават статисти в някой  филм, получават прилично заплащане, а „заработените” снимачни дни им се приспадат. Условието е да са на лек режим и някой режисьор да ги хареса. Това е лесно, защото единствено лицата в раирани пижами са пропуск за кинаджиите в пандиза. Режисьорите могат да снимат зад решетките само ако наемат затворник в продукцията си.

Най-често BG пандизчиите се подвизават в US eкшъни. Те са сред статистите във втората част на американската поредица “Фаворитът” (в оригинал Undisputed: Last Man Standing). Както и в много други кримифилми, избрани от US търсачите на филмови локации.

На същия принцип действат и рап певците – родни или чужди, когато решат да направят клипове на парчетата си зад истински решетки.

Затягането на режима за снимане в зандана започна преди няколко години. Тогава се появиха различни любителски клипчета, заснети с мобилни телефони, които показват извращения над лишените от свобода.

За да ограничат подобни издевателства, от управата на затворите решили зад решетките да не се допускат снимачни екипи. Всяко правило обаче има изключение и то се случва, когато кинаджиите наемат няколко раирани персони за поддържащите роли. Така лишените от свобода получават прилично заплащане и „заработените” от тях снимачни дни се приспадат от присъдата им. За статисти обаче се допускат само лица, които не са агресивни и които изтърпяват наказанията си при лек или общ режим, обясниха запознати.

Тъмниците на държавата не са единствените локации със специален достъп.

Доста по-често искат от Министерството на правосъдието разрешение за снимане на Съдебната палата в София.

Първият, открил удобството на залите, е италианският режисьор Луиджи Перели, който идва у нас в началото на 90-те да снима последните сезони на „Октопод”. Италианецът дотолкова се влюбва в 15-а зала на палатата, че кара екипа си да я „пренесе” в пернишкия дворец на културата, за да може да снима през цялата година. Причината е, че когато сградата се наема за снимки, времето се съгласува с ползвателите – Върховния касационен съд. И на практика остава възможност за използването й само по време на лятната съдебна ваканция.

От Министерството на правосъдието обясниха за „Монитор”, че по време на филмирането домакините трябва да осигурят човек от Съдебната охрана, който да следи за реда. В допълнение се подсигуряват пожарникар и чистачка. От ведомството на „Славянска” 1 обаче не можаха да уточнят цената на наемането на сградата, тъй като това зависи както от броя на дните, така и от допълнителни условия като нощни снимки, снимки на фасадата и други.

За разлика от съдебната власт условията за наемане на барети от СОБТ са ясни. От МВР отпускат командосите безплатно да участват в родни и чужди продукции. Разрешението за ползването им се дава или от вътрешния министър или от главния секретар на МВР. „Не вземат хонорари, пускат ги да тренират при тези схватки”, обявиха от вътрешното ведомство. Изискването е командосите да не се  появяват във филмите с открити лица, тъй като не би трябвало да  бъдат разпознати при изпълнение на служебните им задължения. „Това са най-изпълнителните актьори, с които някога съм работил,” обясни за „Монитор” продуцентът Димитър Митовски. Командосите влязоха в собствена роля в сериала по БНТ, на който той е продуцент - „Под прикритие”. Това обаче не е първото киноучастие на баретите. Много често те са използвани като част от армия при снимките на различни исторически филми, които се правят у нас. В този случай родните командоси влизат в ролята на гладиатори, римски легионери, френски, германски или руски войници.