Случаят със Синята зона във Варна стана криминален

Мисия Варна

06-10-2011, 08:02

Автор:

СПАС СПАСОВ

Всичко от Автора

Конфликт на интереси, регистрация на фирми зад гърба на общинския съвет, фалшиви домейни лъснаха в "Синята зона"

в-к "Дневник"

Командитно дружество "Транспортен център за мобилност" АД, в което съдружници са варненската общинска фирма "Паркинги и гаражи" ЕАД и частното "Център за мобилност" АД, е регистрирано в нарушение на Търговския закон, установи "Дневник". Новината бе потвърдена лично от председателя на Общинския съвет в града Николай Апостолов. "Няма решение за създаването на смесено предприятие! Това е конкретният отговор на конкретния ви въпрос", каза той.

Както вече стана известно, публично частното дружество е било регистрирано на 15 юли т.г., за да управлява т.нар. "Синя зона" във Варна. Половината от дяловете във фирмата са собственост на Бойко Георгиев, а останалите са поделени от Валентин Василев и Марио Шиваров. За изпълнителен директор на центъра е назначен Валентин Василев.

Хиляди информационни брошури, раздадени по улиците на Варна в понеделник, насрочиха влизането в сила на новите правила за паркиране по улиците на града за 24 октомври. Според текста им, "Синята зона" трябваше да е част от проекта на общинската администрация за модернизация на транспортната схема" във Варна. Появата на листовките обаче стана повод за предизборен скандал. В него се оказаха намесени, досегашния кмет на града Кирил Йорданов, който е кандидат за четвърти мандат, номиниран този път от ГЕРБ, хора от актива на партията в града, както и един от кандидатите за общински съветници от листата й.

Вчера временно изпълняващият длъжността кмет на Варна Коста Базитов свика специална пресконференция, на която обяви, че листовките са "груба фалшификация", с която общинската администрация и Общинския съвет във Варна нямат нищо общо. "Ще сезираме полицията!", закани се дори Базитов. Разследване на Дневник обаче показа, че едно от главните действащи лица в скандала с регистрацията на незаконното смесено дружество "Транспортен център за мобилност" АД е активистът на ГЕРБ и консултант на общинската администрация Марио Шиваров. Той е смятан и за дясна ръка на местния лидер на партията Павел Димитров.

Консултантът

През лятото на тази година около Шиваров гръмна скандал, след като стана известно, че е сключил договор като консултант на Община Варна по управлението на общинските дружества. Подпис под този договор е сложил лично кметът на града Кирил Йорданов. Сега именно Шиваров се оказа в центъра на скандала с незаконната регистрация на "Транспортен център за мобилност". Той е собственик и на транспортната фирма "Мако", която поддържа система от маршрутни таксита, официално дублиращи линии от градския транспорт във Варна. Независимо от това обаче, по силата на договора си с Общината, той консултира и дружеството й "Градски транспорт".

"Решение на ОбС за създаването на "Синя зона" във Варна има, твърдеше вчера Марио Шиваров. В "Транспортен център за мобилност" аз съм консултант". "Няма решение на ОбС за учредяването на "Синя зона" във Варна", опроверга го днес лично председателят на съвета Николай Апостолов.

Според текста на брошурата, разпространена в понеделник, пълната информация за това, как ще действа "Синята зона" можеше да бъде намерена на два новорегистрирани сайта в Интернет ( www.parkingiigaraji.bg и www.mobipark.bg). Първият от тях бе активиран от дружеството "Транспортен център за мобилнаст" АД, а вторият от Орхан Мехмедов, собственик на компанията "Мобилно паркиране" ЕАД за обработка на плащанията от "Синята зона". Данните от Търговския регистър сочат, че в съдружие с други лица той притежава строителната фирма "Берхел", а еднолично още две фирми - "ОР-ИНТ" и "ИНТОР". В предмета на дейност на първата е вписано "предоставяне на телекомуникационни услуги на физически и юридически лица, дейност в областта на телекомуникациите" и др. Втората компания със сходно име работи в сферата на издателската, консултантската, рекламната и маркетингова дейност. Неин управител е, роденият през 1989г. Христо Георгиев, едноличен собственик на още щест дружества с разнородна дейност.

Няма достъп!

Късно снощи достъпът до двата сайта, които трябваше да обслужват "Синята зона" във Варна, беше блокиран, а управителят на "Транспортен център за мобилност" Валентин Василев и прокуристът на общинското "Паркинги и гаражи " ЕАД Александра Илиева вече втори ден не отговарят на мобилните си телефони. Недостъпен днес беше телефонът и на Марио Шиваров. Не по-различен бе и резултатът от опитите за връзка със собственика на сайта за разпращания в "Синята зона" Орхан Мехмедов. На телефона му отговаряше мъж, който категорично отказа да се представи, а на въпроса, каква е причината за блокирането на сайта www.mobipark.bg отговори, че няма представа за какво става дума.

Информацията, публикувана в блокираните сайтове, маркираните като "сини" централни зони на Варна, ще функционират по 12 часа на ден, а цената на час паркиране в тях ще е 1,20 лв. с ДДС. Сметката показва, че при това положение само за месец приходите, реализирани от незаконния "Транспортен център за градска мобилност", са щели да бъдат не по-малко от 6.5 млн. млв. без ДДС , при 70% заетост на паркоместата, предвидени за таксуване в "Синята зона" на Варна. По-сериозният проблем обаче е, че в платените зони за паркиране не са предвидени никакви облекчения за гражданите, регистрирани там по постоянно местожителство. Това означава, че всеки от жителите на централните градски райони ще трябва да плаща, за да паркира автомобила пред дома си. "В края на краищата, живеещите в централната част на Варна ще трябва да плащат за тази привилегия", каза преди време при едно от обсъжданията на идеята кметът на града Кирил Йорданов.

Активи и пасиви

В хода на разследването около незаконната регистрация на дружество с общинско участие днес стана известен и друг любопитен факт. На 14 декември т.г. фирмата на Орхан Мехмедов "Мобилно паркиране" ЕАД е придобила част от подземните трасета и комуникационната мрежа на един от най-големите телекомуникационни оператори във Варна "Интербилд" ООД. Негови собственици са Анжело Георгиев и Бойко Ангелов. Според текста на договора Мехмедов става собственик на над 15 км. кабелна мрежа и подземни тръби срещу цената от 65 хил. лв., които трябва да бъдат изплатени в срок от пет години. Заедно с обособената част от "Интербилд" Мехмедов поема и пасиви на стойност 135 хил. лв., които в договора са описани като 76 хил. лв. "задължения" към Бойко Ангелов и 59 хил. лв. към Анжело Георгиев. Нито един от двамата днес не бе открит за коментар.