Германия си иска от БДЖ 50 влака

Туризъм

07-10-2011, 10:39

Снимка:

Кристина Баракова-Албу © ВАРНАУТРЕ.БГ

Автор:

ВарнаУтре

Всичко от Автора

ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА: Най-интересното от вестник "Труд" на 7 октомври

Германската банка KfW е поискала да си получи обратно всичките 50 електрически и дизелови мотриси с марка “Сименс”, които се движат у нас, съобщи “Труд”.

Новината бе потвърдена от чиновници в Министерството на транспорта и БДЖ. Проблемът е сериозен и се търси изход от ситуацията. В случай че Германия си прибере 50-те мотриси, у нас ще останат само съветски електрички, произведени през 70-те години на миналия век.

Мотрисите “Сименс” са единственият модерен подвижен състав на БДЖ. Те бяха купени през 2003 г. по настояване на тогавашния транспортен министър Николай Василев.

Заради тежкото състояние на железниците от 2010 г. компанията е спряла погасителните вноски за влакчетата. Въпреки това от KfW не са предприели действия срещу националния жп превозвач до момента, в който ръководството му не решава да смени застрахователя на подвижния състав в началото на тази година. По решение на ръководството на БДЖ се прекратява договора на “Алианц България” и на негово място се избира “Булстрад”. Решението обаче противоречи на договора за покупка на дизеловите и електрическите влакчета. В него ясно е указано, че до изплащането на мотрисите през 2017 г. застраховател ще бъде “Алианц България”. Промени на клаузата се допускат единствено след консултации с KfW. При прекратяването на договора с посочената компания обаче ръководството на БДЖ не е потърсило контакт с германците, вероятно разчитайки, че от финансовата институция ще си затворят очите.

В случай че българската държава и KfW не постигнат споразумение и мотрисите “Дезиро” бъдат изтеглени, на практика цялото разписание на БДЖ за догодина ще бъде разбито на пух и прах. Без мотрисите “Дезиро” в БДЖ остават само електрички от 32-ра серия, които са морално остарели и често се палят.