Избрани Новини
Смут в правителството заради парите за магистрала “Тракия”
07-10-2011, 10:51
Снимка:Кристина Баракова-Албу © ВАРНАУТРЕ.БГ
Автор:ВарнаУтре
ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА: Най-интересното от вестник "Сега" на 7 октомври
Въпреки че е осигурено по принцип еврофинансиране от Брюксел, България няма яснота кога ще започне получи парите от Еврокомисията, които са от ключово значение за бюджета. А говорителят на комисията по регионална политика в ЕК Тон ван Лиероп в сряда изненадващо обяви, че парите по програма "Транспорт" за градеж на шосета у нас до 2013 г. няма да стигнат за всички проекти, затова част от тях ще бъдат финансирани от Брюксел през следващия програмен период - 2014-2020 г.
Според него за тогава можели да останат части от "Тракия" и "Струма", като например тунелът в Кресненското дефиле. За най-сложната отсечка от "Струма" - през Кресна, отлагането не е новина, но визирането на пловдивската магистрала вече е изненада.
Строителният министър Лиляна Павлова обаче вчера обяви, че няма притеснения за "Тракия", и допусна, че еврочиновникът просто е объркал имената на магистралите. Пред "Сега" г-н Ван Лиероп уточни, че засега не вижда проблеми с "Тракия", но за разлика от Павлова не се ангажира, че парите ще бъдат преведени до края на годината. По общи сметки България очаква да получи около 200 млн. евро от Брюксел за магистрала "Тракия", а съфинансирането от българска страна трябва да е около 100 млн. лв.
Към момента реално изплатените пари по програма "Транспорт" са само 14.4%, или 566 млн. лв. от общия бюджет - близо 4 млрд. лв. Над 70% от използваната сума са инвестиции в жп проекти и в столичното метро.
Междувременно ЕК обяви мащабни промени и нови правила за еврофондовете след 2013 г. "Ще се фокусираме в иновации и енергийна ефективност. И занапред обаче ще има пари за инфраструктура, особено за държавите, които трябва да наваксват", увери Тон ван Лиероп. Както "Сега" писа, намерението на Брюксел да финансира повече иновации, зелени технологии и енергийна ефективност вместо пътища е заложено в стратегията "Европа 2020", която кабинетът "Борисов" горещо подкрепя. В стратегията "България 2020" обаче седемте магистрали и седем скоростни пътя са приоритетни. На този фон министърът по еврофондовете Томислав Дончев нееднократно алармира, че заради промените в бюджетната политика на ЕС може да се наложи София да убеждава Брюксел да не съкращава парите за пътна инфраструктура.