Авточастите - 50 пъти по- скъпи на парче, отколкото в колата

Новините

17-10-2011, 13:48

Снимка:

Кристина Баракова-Албу © ВАРНАУТРЕ.БГ

Автор:

ВарнаУтре

Всичко от Автора

ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА: Най-интересното от вестник "24 часа" на 17 октомври

50 пъти по-скъпо ще ви излезе, ако "хипотетично" решите да сглобите нов автомобил от оригинални резервни части, които се предлагат на пазара, а не да го купите цял от вносителя, пише "24 часа" , като се позовава на своя проверка из оторизираните сервизи у нас.

Почти няма разлика дали става въпрос за автомобил от малкия клас и лимузина, или всъдеход, защото по-големите возила са и по-скъпи. Ако един малък градски автомобил струва 20 000 лева, ако решите да го сглобите с нови части, ще ви излезе 1 милион лева.

Огромната разлика в цената на "цял" автомобил и резервните части не идва от прекалената алчност на производителя или пък на съответния местен дилър. При изработката на даден модел големите концерни разчитат изцяло на поддоставчици при изработката на даден детайл.

Това е така заради гаранцията, която дава автомобилният производител за частта с отпечатаното на него лого. По този начин производителят поема риска, ако има дефекти по време на гаранционния период (който при някои модели вече набъбва до 7 години), въпреки допълнителното застраховане в специализираните за това компании.

Печалбата на концерните от продажба на части не надвишава 20-25 процента. Толкова средно е и горницата на родните вносители в оторизираните сервизи. Отделно те могат да ползват и отстъпки от производителя за обеми. Иначе от сглобен автомобил самият производител печели не повече от 5-6 процента от крайната продажна цена от дилъра.

Ако един автомобил от средния клас струва например 12 500 евро без ДДС, автомобилният гигант, сглобил колата, прибира максимум 700-800 евро от бройка. Иначе разходите на направата на самия автомобил в завода (в дадения пример струващ 12 500 евро), са около 50 процента. Т.е. реалната стойност на кола от средния клас е около 6000 евро.

Освен разхода за реалната стойност на колата, ценообразуването на всеки автомобил се формира от още три неща. Задължително се отделя съответен процент за развойна дейност и разработването на нови модели, за реклама, включен е и маржът за дилъра. Той варира в мнозинството от случаите до 15 процента.