Свилен Крайчев: Пристанище в Максуда? Минало!

Мисия Варна

18-10-2011, 16:57

Снимка:

Валентин Георгиев © ВАРНАУТРЕ.БГ

Автор:

РОСИЦА ПЕНКОВА

Всичко от Автора

"Държавната, а не местната власт, трябва да вземат това решение, затова е най-малкото неуместно, когато кандидат за кмет като Борислав Гуцанов непрекъснато говори за ново варненско пристанище в предизборните си изяви"

Идеята за пристанище в Максуда е остаряла и е в интерес на червената олигархия.

Така варненският депутат Свилен Крайчев коментира опитите да се използва предизборно темата за бъдещето на варненското пристанище.

"Държавната, а не местната власт, трябва да вземат това решение, затова е най-малкото неуместно, когато кандидат за кмет като Борислав Гуцанов непрекъснато говори за ново варненско пристанище в предизборните си изяви", заяви Крайчев, който е бивш зам.-кмет по транспорта на община Варна и доскорошен председател на Българската асоциация на корабните брокери и агенти.

Именно тази морска организация първа поставя въпроса пред няколко правителства за изграждане на контейнерен терминал, тъй като Варна изток е морално и физически остарял. Срещат се и с консултантите на Японската банка за международно сътрудничество за финансиране на контейнерен терминал във Варна за да ги убеди, че такъв терминал е нужен на Варна.

"Тогава успяхме да ги убедим, че Варна има важна роля между двете пристанища Констанца и Бургас. Първоначалният договор с японската банка бе за построяването на терминал за насипни товари и контейнерен терминал в Бургас. Бургас, обаче все още не е развит като център на контейнерните превози, а инфраструктурата на Румъния в близко бъдеще няма да може може да понесе разрастването на порта в Констанца, поради което е необходим контейнерен терминал и във Варна. Тогава, с анекс към договора се включи и варненският контейнерен терминал. По този начин Варна няма да бъде обречена да бъде малко контейнерно пристанище с регионално значение", спомня си Крайчев.

"Откровени лъжи, съчетани с още по-откровени глупости", така определи той опитите на някои кандидат-кметове да вкарват в предизборната си агитация съдбата на варненския порт.

Пристанище в Максуда е безполезно като инвестиция, категоричен е
капитанът-депутат. Идеята за нов контейнерен терминал там възниква преди години именно по предложение на специалисти от пристанището и морския бизнес в града. Мястото е удобно заради това, че тук заради добив на пясък, дъното е по-дълбоко и това ще спести разходи за нови подводни изкопни работи.

Междувременно обаче от Далечния изток към Черно море тръгват новите гигантски контейнеровози с капацитет – 3500 - 4500 и дори над 6000 20-футови контейнера (ТЕУ), достигащи дължина 300, широчина 40 метра, с газене от 12-14 метра. Максималната дълбочина на канала море-езеро е 12 м, което автоматично обрича на забвение планираният терминал в Максуда. Да не забравяме и ограниченията на Аспаруховия мост, както и електрическия кабел, който виси успоредно на него. Максималната безопасна височина тук (заради електромагнитното поле около кабела) е точно 41.72 м. А новите контейнеровози са много по-големи, обяснява Крайчев.

Решението, според него, е разширяване на контейнерния терминал на пристанище Варна запад. Там сега работят 17-то и 18-то кейови места и има проект за 19-то и 20-то, които са включени в инвестиционните планове на ДП "Пристанищна инфраструктура". За гигантските кораби пък трябва да бъде изградено едно дълбоководно място на острова преди Аспаруховия мост. То ще бъде спомагателно за основното пристанище на Варна запад и на него ще спират само корабите, които са прекалено големи, за да минат по канала. Такова кейово място ще струва приблизително до 40 млн. евро - сума значително по-скромна от 160 млн. евро, планирани за нов контейнерен терминал в Максуда.

Мит е, според Крайчев, че ново пристанище ще осигури нови работни места и по този начин щял да се изхрава града за да станел той град-държава?! Не е задължително строителството му да стане с варненска фирма и работници. След обявяване на тръжната процедура за строителство могат да се явят фирми от цял свят. Да не говорим, че след построяването му, онези пристанищни работници, които са работили на терминала на Варна изток, просто ще се преместят на новия терминал.

"Червената олигархия очевидно смята, че ще може да се включи чрез закъсалите си строителни фирми, които доскоро строяха огромни билдинг в стил мутробарок и затова активно лобира за него. Прозират такива намерения от това бясно защитаване на тази идея, иначе нямам друго обяснение, защо се хвърлят толкова усилия за една очевидно грешна посока за развитие на пристанището. Тя бе отхвърлена и от чуждестранни специалисти, включително и такива от Барселона", твърди Крайчев.

Апетитите най-вероятно са насочени и към построяване на бъдещите хотели и казина в освободената от кейове зона в центъра на града, предполага депутатът. Затова, според него, отсега трябва да бъде наложен мораториум както върху смяна на собствеността на земята от публична държавна или публично общинска, ако се прехвърли на общината, с цел, както ЗАБРАНА за покупка на земята, така и върху строителството на такива сгради в тази зона.

"Това трябва да е обществена зона: с пейки и алеи и с колкото се може по-малко строителство", категоричен е той.

Пристанище Варна трябва да бъде концесионирано, за да се развива и да бъде модернизирано, категоричен е Свилен Крайчев по актуалната напоследък тема за протестите срещу намирането на нов стопанин за порта. „Даване за пример Констанца, като много успешено пристанище, започна развитието си едва след концесионирането му.” припомни той. Държавата трябва да се изтегли, но в същото време законодателят трябва да позволи на сегашния оператор - държавното ЕАД, да участва в конкурса за избиране на концесионер. Така  има шанс в порта да остане опитният екип, който го управлява доста успешно и сега, смята кап. Крайчев.