Избрани Новини
Светещи фарове-поне 5 % по-малко жертви
29-10-2011, 10:26
Снимка:Кристина Баракова-Албу © ВАРНАУТРЕ.БГ
Автор:ВарнаУтре
ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА: Най-интересното от вестник "Труд" на 29 октомври
С пуснати светлини на автомобилите убитите при катастрофи намаляват. 307 души загиват средногодишно при пътна злополука през 4 месеца на есенно-зимния сезон през последните 10 г.Средният брой на жертвите пада до 259 след 1 ноември 2005-а г., когато влиза в сила задължението да светят фаровете при каране.
По-слабото движение на коли, трактори, мотори, велосипеди, каруци, пешеходци, по-ниските скорости и внимателното шофиране в мъгла по заледени пътища, са част от общоизвестните причини, поради които жертвите по шосетата намаляват през зимата.
Данните говорят сами - намелението е с 5,5% за 5-те години и с 15,5 % за 20 години. Разликата е още по-значителна, като се има предвид и фактът, че от 1990 г. насам у нас автомобилите са се увеличили с 20%, а шофьорите - с 10 процента.
Карането на светлини не само при мъгла, дъжд или сняг, а дори и в слънчев ден, дава допълнително време за реакция на шофьорите и пешеходците, тъй като автомобилите се виждат отдалече. Фаровете “улавят” светлоотражателните елементи на табели, пътни знаци, велосипеди, каруци и т. н., обясняват експертите.
В цяла Европа карането с включени фарове е препоръчително, а в над 20 държави - задължително през зимния сезон или през цялата година. Първата страна, която въвежда задължителните светлини, е Швеция през 1967 г..
Ако шофьорът забрави да включи светлините на колата и бъде спрян от катаджиите, той може да получи 20 лв. глоба по общия текст за нарушение на закона. Може да се отърве само с фиш. Но ако пътните полицаи преценят, че заради невключите фарове е създадена опасност от катастрофа, тогава санкцията е много по-сериозна - от 20 до 150 лв. и се режат 5 точки от контролния талон.
Задължително се пише акт, а размерът на сумата се определя от шефа на КАТ в областта, в която е регистриран водачът.
Топ Новини