Кримихрониката оживява в бг сериалите

Животът

26-11-2011, 10:54

Автор:

ВарнаУтре

Всичко от Автора

Взривяват Джаро като Поли Пантев, генералът от ДС напомня Луканов и Гоцев, бивши гаджета и баби вдъхновяват “Столичаните”

Сценаристите ползват реални събития и лица, за да завържат сюжета, разказва "Стандарт" в съботния си брой.

Прочутият неуспешен атентат с гранатомет срещу Поли Пантев, показният обир на "Биохим", характера на Маджо, сексапила на Соня Васи и много други съвсем нарочни прилики с реалния свят инспирират авторите на сценариите в най-гледаните български сериали. Аналогиите между реалния живот и филмовите поредици търси днес вестник. "Стандарт". Гилдията на телевизионните автори, която само за няколко години захрани телевизиите с десетки истории и изстреля куп актьори към славата, твърди, че действителността е достатъчно гениална, за да разчиташ на въображението си. "Столичани в повече", "Под прикритие", "7 часа разлика" и "Стъклен дом" са пълни с прототипи от всякакъв тип. Ето кои:

Взривяват Джаро като Поли Пантев
Две мафиотски групировки разчистват сметки с... гранатомет. Кордон от коли минава по пуст път, но попада на засада. Това беше сюжетът на една от най-напечените екшън сцени в първия сезон на "Под прикритие". Мишена на килърите бяха самият Джаро и свитата му. Наемниците стрелят с гранатомет, но в последния момент уцелват колата на собствените си авери, а ловка маневра измъква главния герой в сериала. Сцената е абсолютно копие на атентата срещу Поли Пантев преди повече от 11 години. Тогава Пантев е засечен в бронирания си джип край зоопарка в София (именно на същото място е снимана и сцената на "Под прикритие"). Но изстреляният срещу него снаряд така и не се взривява, а само удря колата. Покойният днес бос тогава измъква кожата, но за кратко. Не след дълго е убит на остров Аруба. Пак с гранатомет неуспешен атентат извършват и срещу авера на Пантев - Георги Пехливанов, през лятото на 2001-ва. От храстите на пътя от "Ситняково" към Телевизионната кула, близо до басейна "Мария-Луиза" е гърмяно по 2 преминаващи джипа, в един от които е бил Пехливанов. Гранатата обаче е минала край тях и се е взривила в дърво.

Това обаче не е единственият реален случай послужил на сценаристите. Зрелищният обир на банка, в който се включва й агентът под прикритие Мартин (Ивайло Захариев), копира реалното изпразване на трезора на банка "Биохим" в жк "Стрелбище". Престъпниците наемат апартамента над банка, помещаваща се в жилищен блок. Няколко дни се правят на работници, които ремонтират, за да свикнат съседите с шума. Проникват в трезора, като правят дупка в пода. Точно тази логика следваше и действието, запечатано на лента.

Муза за екшъна в "Под прикритие" не са само най-известните мафиоти, но и по-"ексцентрични" престъпления. Като разстрела, който Джаро поръча за един от конкурентите си в наркобизнеса. Сцената показваше как "конкурентът" седи в спрелия си автомобил, докато красиво момиче му доставя удоволствие. В този момент минава маскиран моторист и го разстрелва в главата. Подобен случай съществува и в реалността, но любовните ласки между бъдещия покойник и красавицата не са се разигравали в кола, а до стена на сграда.

Зрелищните ММА боеве също не са избрани случайно за спявка на Джаро и "пипалата му", които пласират наркотиците в София. Именно там главният герой на "Под прикритие" разпредели наново районите на всички. Според запознати реални ММА битки често са арена и прикриват именно такива срещи.

Хипотезата е, че комисар Валентин Ценовски, който разкри Наглите, влезе в следите на Килърите, и стана полицай на 2010-а, е вдъхновил сценаристите на крими сагата за образа на Владо Пенев, перфектният Попов в "Под прикритие".

Генералът от ДС напомня Луканов и Гоцев
Иронията и самоиронията често са закодирани в подтекста на образите. Ачо Георгиев, който отлично се справя с ролята си на висш офицер от Държавна сигурност в "Седем часа разлика", беше обвиняван от колеги, че преди години е имал вземане-даване със службите. Той обаче е известен и със своята непоносимост към "слушалките". Сега обаче му се налага да се превъплъти не в обикновен агент или вербовчик, а в мастит генерал, на когото козируват и отляво, и отдясно. Според хора, врели и кипели в тематиката, в персонажа на Ачо се разчитат нюанси от характера на Андрей Луканов и Любен Гоцев. Няма съмнение, че ако Луканов беше останал жив, щеше да продължи да дърпа доста конци в подземните и надземните интриги.

Прекрасната Евелина Борисова, която влиза в кожата на разследващата журналистка Стефанакова, дъщеря на генерала, няма предпочитан прототип от живота. Евелина, която е изръшкала доста свят покрай частния си бизнес, е фенка на дамите от bTV, действащи като истински "остриета".

Калин Сърменов, чието бясно чувство за хумор на екрана повтаря неговото в живота, твърди, че знае кой е вдъхновил сценаристите за Милото. Но като крайно печен бизнесмен извън арта Сърменов не дебатира подобни детайли не само заради забранителните клаузи в договора.

"Срещал съм този човек - на тенис корта и извън него. Надявам се, че дори да познае нещо "свое" в мен, ще прояви джентълменско отношение", споделя гологлавият чаровник. Той обаче получил светско предупреждение - да не разчита твърде много на това, че въпросният господин носи на киномайтапи.

Ваня Цветкова, която играе съдия Таня Стоева, едва ли има коментар за нежните магистрати, които трябва да интерпретира. Страхотната актриса, някога избрала свободата отвъд океана, си идваше всяка година от Щатите в родината, но никога не се интересуваше от злободневните сплетни. Най-малко пък от войната между прокурорите и престъпниците. Сега обаче й се налага да дискутира в жанра. Най-забавното е, че й звънят разни хора и споделят, че забелязват сума ти прилики между реални съдийки и нейната Таня.

Николай Сотиров, който се подвизава като адвоката Пол Станкоф, казва: "Не искам дори да знам дали съм прототип на някого. Няма защо да усещам нечие влияние, макар и толкова имагинерно." Ники обещава уникални обрати и изненади.

При Александра Раева, чиято героиня пее и очарова мъже в България и Америка, има моменти от житие-битието на Соня Васи. Нина Роси обаче не се съблича за "Плейбой", а грее по-облечена на корицата на лайф стайл списания.
 
Милена Фучеджиева, която дълги години живя в Лос Анджелис и познава отлично поне половин Америка, е навила Любо Дилов-син в следващия сезон в сериала да влязат българи натуршчици, подвизаващи се в Щатите. Именно сред подобни личности Милена е открила Аги - чаровната, но и загадъчна арменка на Мария Статулова, и Бай Юнал, чиито корени би трябвало да са някъде от Родопите. Но нито един от двамата не е толкова невинен, колкото изглежда на първо гледане.

Говори се, че за ролята на Стефан Данаилов - Димитър Касабов, сценаристите са били донякъде изкушени от образа на Румен Гайтански-Вълка - бизнесмена, който пръв подхвана истерията по моловете в родината.

Бивши гаджета и баби вдъхновяват “Столичаните”
Двете враждуващи семейства - Лютови и Чеканови, са извлечени като прототипи от родословното дърво на креативния продуцент Иван Спасов. "Матриархат срещу патриархат. Хрумна ми, след като една нощ си помислих за семействата на дядо ми и прадядо ми. Прототип на Гълъбина е собствената ми баба - жена, която угажда и се грижи за съпруга си, а той е тежката ръка във фамилията: както е в Чеканови. Лютови пък приличат на семейството на прадядо ми - той е бил спокоен и мек човек, който непрекъснато става комичен герой заради обстоятелствата, предизвикани от жена му. По същия начин например, надъхан от жена си, Лафазанов стана кмет", разказва Спасов. Емблематичната сцена от първия епизод на сериала, в която се засичат сватба и погребение, е съвсем близка до реалността. "Когато на дядо му предстои първа брачна нощ с баба ми, точно в същия момент цялото семейство е в траур - 1 година от смъртта на дядото на младоженеца. Случило се е около 1950 г., представете си в онези времена, когато традициите са изключително почитани, колко абсурдно се е получило", казва креативният продуцент. Приятелката на Евтим Милошев - Христина Апостолова, пък построява образа на баба Марийка върху наблюдения над собствената си баба. "Роднините на сценаристите са постоянен източник на сюжети. Документалната основа обаче е само в началото. После развиваме героите спрямо тяхната собствена логика", коментира Спасов.

Завидно шантавите избори за кмет на Извор изглеждат почти гротескни, но всъщност имат реален вдъхновител. Емил Спахийски, сценарист във втория сезон и дългогодишен журналист, преди време се натъква на абсурдни избори в малки градове в Северна България. "Смешните и привидно фантастични неща от рода на това как се лепят плакати по колите, за да дразнят съперниците, са абсолютно достоверни. Всъщност даже сме смекчили абсурдите", разкрива Иван Спасов. Опитът на Мария Йотова като журналистка, която също работи върху сценария на "Столичаните", дава материал за патилата на героя на Руслан Мъйнов като подлудял от страст към златото иманяр. Мария се натъквала на доста откачени златотърсачи, чиито лични истории колективно оформят образа на Спас Лютов. "Големият майтап, когато Спас спусна сестра си в една дупка, за да търси злато, е истинска история", твърдят сценаристите.

Фотографът Андрей Лютов според креативния продуцент е най-близък до хората, които пишат сценария. "Той е отвеян и артистичен. Хем постоянно се въвлича в някакви ситуации, хем се опитва да се разграничи от тях. Същият е като сценаристите." Според Иван Спасов "Столичаните" на моменти създават и пророчески ситуации. "През юни заснехме сцените, в които героите решават да правят паметник на Бойко Борисов. А през есента се случи онази смешна ситуация, в която художниците номинираха премиера за почетен член на СБХ."

Съвсем се размиват границите между реално и художествено при главния сценарист Емил Марков - понеже жена му Албена Павлова и дъщеря му Мина Маркова участват в сериала. Един от сценаристите - Христо Раянов, пък е пренесъл задълбочени наблюдения от комшийската психология в родния си град Русе. "В Русе комшиите са предпоставка за прогрес. В смисъл, че когато има две приятелски семейства и едното си купува телевизор, другото също си купува неизбежно телевизор. Когато едното семейство се хвали с детето си, другото юрка своето и то да учи, горкото", казва Раянов. За караниците между Мария (Виолета Марковска) и Андрей (Иван Юруков) сценаристът често извлича диалози от собствения си опит. "Използвал съм разговори с бивши гаджета, чел съм логове в Скайп, където сме се карали за нещо, и съм ги вкарвал в текста. Понеже ми е трудно да пиша от женска гледна точка, по-добре да си я взема наготово", разкрива технологията си сценаристът. "А и те, разговорите с бивши гаджета, обикновено се помнят добре", добавя Раянов.