Избрани Новини
Общинските съветници са "за" велотранспорта във Варна
28-11-2011, 12:21
Снимка:Фейсбук група "За все повече хора на велосипед" | ВарнаУтре.бг
Автор:ВЕЛИНА КАЛИНОВА
Съветниците от ПК "Транспорт" дадоха положително становище по предложенията на велоклуб "Устрем", които 8 месеца търсеха "забравената велоалея"
След мотивиращото "да" документите се препращат към дирекция "Инженерна инфраструктура и благоустройство" за становище по компетентност и съответно подготовка на решение, което да вземе Общинския съвет. Петицията е от велоклуб "Устрем".
За какво става въпрос?
Основните настоявания са да се започне проектиране и поетапно строителство на система за велотранспорт, обхващаща целия град, довършване на започнатата велоалея в най-кратки срокове, подобряване на нейното качество с монтиране на нужните знаци, забраняващи движението на пешеходци, да се възпрепятства движението на автомобили, да има велопаркинги, стоянки, позволяващи сигурно заключване, както и интегриране на велотранспорта с другите видове транспорт.
В предложението за велоструктура се посочва, че съществуващата велоалея е част от алея, свързваща кв. Владиславово с централната част и Морската градина, но е нефункционална.
Ползва се масово от пешеходци и автомобили за паркиране.
"Ако се завърши във вида, в който е планирана, с по-подходяща настилка, която да не създава опасност, когато е мокра, тя ще представлява гръбнака на велоинфраструктурата на града. Оформянето на други подобни алеи - изцяло отделени от пътното платно, но свързани с тротоара и пешеходните зони е нецелесъобразно - твърде примамливи са за пешаходците и са скъпи. По-уместно е да се изградят повече по брой велоплатна - ленти върху платното, маркирани или отделени с буферна зона", посочват от "Устрем".
Предлага се още изграждането на
Втора алея
- от Автогарата, по улица "Струга", ул. "Ян Палах", бул. "В. Левски" - перпендикулярно на първата алея. Предложението е тя да бъде тип велоплатно. Тя ще отдели трафика от кварталите в посока Техническия университет, езиковите гимназии и ще свърже "Левски" и "Чайка" със зоната около Автогарата.
От "Устрем" смятат, че трябва да се маркира най-външната алея на Морската градина за движение на велосипеди - изцяло или частично. Така ще се създаде връзка от ЖП гара и Морска гара до Икономическия университет, до Математическата гимназия, езиковите гимназии и т.н.
"Изградените по крайбрежната алея вело платна са абсолютно неподходящи
и създават объркване, като се оказват споделени от пешеходци, автомобили и велосипедисти. Премахването им е абсолютно наложително, още повече че те са изтрити и вече почти не се виждат. Целесъобразно е и да се създаде възможност за лесен превоз на велосипеди чрез градски транспорт - чрез вътрешни стойки или чрез външни такива", допълват от велоклубовете.
Във Варна практичеки няма велопаркинги и велостоянки. В предлаганата нова схема фигурира изграждане на стоянки към обществени сгради, търговски обекти, обекти, които са често посещавани - университети, съдилища, пощата и т.н. Друга идея е към платените паркинги за автомобили да има място и за пет-шест велосипеда, като паркирането също да е платено.