Министерството на транспорта унищожи таксиметровия бранш, атакуваме през януари

Мисия Варна

21-12-2011, 14:18

Снимка:

АРХИВ

Автор:

ВЕЛИНА КАЛИНОВА

Всичко от Автора

Интервю с "човека, който осъди министър," председателя на независимия транспортен синдикат „Авто 94" - Димчо Иванов

Търпението на таксиметровите шофьори, които два пъти отлагаха протестите заради законовото изискване да карат коли, които да са на по-малко от 10 години, свърши. Недоволството ще се излее след Нова година на жълтите павета. По този повод разговаряме с Димчо Иванов, председател на независимия транспортен синдикат „Авто 94".

- Г-н Иванов, готови ли са таксиметровите шофьори да протестират и какво се случи с преговорите с министерството?

- Няма такива преговори. Не се проведоха разговорите, които бяха обещани да се случат преди Коледа. Заместник министър Камен Кичев каза, че ще се срещнем и ще говорим по нашия проект за изменение на Закона за автомобилните превози. Знаете, че до март ще отпаднат 78% от автомобилите, защото ще навършат 10 години. За цяла България таксиметровите шофьори са 27 000, а бяха близо 50 000. Това министерство на транспорта направи всичко възможно да унищожи бранша. Една шепа хора - превозвачи, които са посредници между държавата и шофьорите, станаха много богати и изцяло са в сивата икономика. На срещата с г-н Кичев, когато казахме, че поне горната граница за автомобилите трябва да стане 15 години, той подскочи и каза, че щели да поскочат и лизинговите компании, вносителите на коли и банките. Ами и ние подскачаме! Законът за автомобилните превози е лобистки и защитава корпоративни интереси. И всички хора в изпълнителната власт са лобисти и всъщност някой им е платил, за да са на това място и да изпълняват поръчки. Ние няма да оставим така нещата. Бяхме обявили протест на 5 октомври и заради посещението на Дилма Русев в София го отложихме за 2-ри ноември. Тогава министърът обеща да има среща и да решим проблемите. Ние просто искаме европейска практика, нищо нередно. Ако се върна назад във времето предният министър Александър Цветков извърши промяната в закона и направи най-лоша услуга на транспорта изобщо. Махнаха го, не знам по какви причини. Но и тези, които са в момента не са в час и не разбират.

- Докога ще чакате?

- До началото на 2012-та. Няма как да направим протест преди това. Най-малкото няма как преди това някой да приеме заявлението в София. Започваме масивни приготовления. Смятам, че от цяла България ще се струпат коли. Искаме проектът да бъде приет. Обещаха и не го изпълниха. За мен са лъжци. Направиха така, че да печелят време. Но ние сме достатъчна сила, за да  атакуваме и да постигнем целите.

- Тази промяна за автомобилите до 10 години кой всъщност я беше предложил?

- Тя беше приета по времето на така наречения универсален министър Николай Василев. Тогава беше в наредба. Атакувах го в съда и човекът, който осъди министър, съм аз. Спечелихме делото и това отпадна от наредбата. И от наредбата направиха закон. Когато се явявахме в Народното събрание зам.-министър Петър Нейчев каза, че искат да направят закон, за да не ги съдим повече.

Вносителите на коли, лизинговите къщи, плащат луди пари на всеки в изпълнителната власт, за да остане законът. За да мачкат таксиметровите шофьори и да им изпиват последните сили. И те наистина печелят на наш гръб. Отделен е въпросът, че нито един шофьор, не може да си вземе кола на лизинг или от банката кредит, защото не може да докаже доход. Изцяло са във фалшиви ООД-та и във Варна и в София и навсякъде. Даже и да им дадат кредити, няма как да ги изплащат. Кризата е жестока. Клиенти няма, защото хората оцеляват. Не само ние гладуваме, а целия народ. За това протеста ще бъде масов. Ще искаме подкрепа и от малките фирми, които фалирват ден след ден от недомислиците на правителството.

- Във Варна колко са таксиметровите коли и колко са заплашени да останат без работа?

- 700 човека ще отпаднат до март. Сега са 1300. А бяхме 2850 преди три години и половина. Всъщност всичко в този град е унищожено, благодарение на досегашните правителства. Не говоря само за ГЕРБ, а и за предните. Направиха така, че във Варна да има работа само в курортите и то само лятото. Не знам тези таксиметрови шофьори, които ще отпаднат какво ще правят. ще крадaт, ще бъркат в кофите за смет...

- Според вас от таксиметровите фирми във Варна колко са фалшивите ООД-та?

- Сложно е да обясня. Няма таксиметрови фирми. Има данъчно задължено лице, превозвач и централа. Просто така сложно направиха нещата, за да се разминава отговорността. За да не могат да хванат никой. Около 95% от таксиметровите водачи са във фалшиви ООД-та. Без трудови договори, без данъци, без осигуровки. За толкова години никой не можа да ги хване, въпреки че бяха подавани сигнали. Всъщност поколение от таксиметрови шофьори ще останат без пенсии, тъй като не са работили никога легално. А винаги в схема. И няма смисъл да се осигуряват. След последните промени, които иска да въведе ГЕРБ да работим до 65-67 години, не си заслужава. Къде е тази работа, за да се работи до такава възраст. Обричат целия народ на гладна смърт и немотия. Незнам толкова ли е заспал този народ. Трябва всички да излязат и да кажат: Стига! Това правителство няма да изкара много, защото удариха най-бедните хора. Нещо в държавата не върви. Явно или трябва да си замине правителството, за да дойдат по-кадърни и да изкарат България от кризата, или просто трябва да закрием държавата. Министърът на финасите унижощи народа.

Той стиска, стиска гушите на хората, въздух не остана. Продължава да реже, а до кога? Жестоко е, но ще трябва да го живеем този живот тук в тази държава. Няма къде да бягаме. Много хора избягаха. Но които останахме ще трябва да се борим, за да оцелеем.