Галина Нифору – за виното като бизнес и култура

Варна Лайф

08-01-2012, 13:29

Автор:

ДЕНИСЛАВ ГЕОРГИЕВ

Всичко от Автора

Държавата трябва да помага при създаване на бренда „България“ във винения бизнес.

Сещам се за поне десетина причини да поканя Галина Нифору да гостува в блога ми.

Първо защото тя е човекът, който може да вдъхнови всеки на тема хубаво вино. Второ, защото сме в сезона на повишена консумация.

Най-важната причина за нейното присъствие тук обаче, е моята увереност, че срещата с нея ще Ви бъде интересна и приятна.

Българското вино

Често се произвежда виното и после му се търсят пазари. Трябва да е точно обратното. Да започнем с отговорите на важните стратегически въпроси за развитието на нашия бизнес?

В световен мащаб името на България вече не се свързва с негативния имидж, който имаха нашите вина преди 7-8 години. За този период българското винарство извървя огромно стъпки, инвестираха се много пари и за лозя, направиха се изби, в които се чувстваш напълно в Европа, дори в изба от новия свят.

Държавата трябва да помага при създаване на бренда „България“ във винения бизнес.

България има условия и ресурс за развитие на бутикови изби. Страната ни сравнително късно откри тази пазарна ниша и все още инвеститорите и хората, които ръководят такива изби са объркани в позиционирането си. Да си бутиков производител означава да създаваш вина с изключително качество, за да можеш да се позиционираш в по-високия ценови сегмент.

Експортът

Целеви пазари са САЩ, Китай, Скандинавските страни, Бразилия – нови пазари, с потребители нестрадащи от комплекс за произход на виното, където консумацията на вино на глава от населението расте с изключително бързи темпове.

Малко от избите имат необходимия ресурс сами да се справят с експортната си стратегия. Нужно е обединение на усилията в тази посока.

Има много какво да се направи при усвояването на средства за промоцията на български вина в чужбина.

Как се създава бренд във винената индустрия?

За развитието на един бутиков брeнд (къси лимитирани серии и много високо качество) са нужни поне две години. Разпознаваем масов брeнд се създава по-бързо, но са нужни много сериозни инвестиции и постоянство. Разбира се важно е дали целим вътрешен или международен пазар.

Кой пие вино и на каква цена?

Ще посъветвам всеки, който желае да пие хубаво вино, да започне търсенето си от 8-9 лева и нагоре.

Някои целеви категории потребители се забравят. Напоследък всеки се стреми към 30 – 45 годишните. А има и други таргет групи, с чиито нужди трябва да се съобразим.

Винената листа в ресторанта – кое е важно?

Безсмислено е един ресторант да предлага над 200 вина, защото това обърква потребителите. За това консултация със специалист би била добра тактика. Не повече от 40 вина са достатъчни. В това число включвам български и вносни бели червени, розета и десертни. Ролята на сомелиерите (ако ги има) също е много важна. Те трябва да предложат най-подходящото вино за избраната храна.

Какво вино е подходящо за десерт?

Бих препоръчала бяло десертно вино с добро съотношение на сладост и киселини. В този случай сладостта не изпъква и хармонията е чудесна. Такива са например токайските десертни вина.

В България нямаме голяма традиция с тези вина, не знам защо, но пазара не ги приема.

Има схващането, че на другия ден ще ви боли глава. От една чаша качествено десертно вино  (защото то е предназначено за завършване на една хубава вечеря) не само, че няма да ви боли глава,но и ще откриете един друг свят с вкус на сушени плодове, сладкиш, ядки, чудесно съчетани, когато виното е качествено.

Такива са и Рейнските десертни ризлинги, канадските айсвайни, италианското винсанто , да не забравяме и категорията на портвайните. Всяка уважаваща се винена нация има своите прекрасни десертни вина.

Какво ще ни препоръчаш да пийнем?

Във виното има толкова богатство, многопластност и такова голямо разнообразие, че е трудно да избираш постоянно едни и същи вина. Обожавам големите вина на Бордо, но те не са за ежедневна консумация. Обичам немските ризлинги, свежите новозеландски совиньони, богатите и топли аржентински и чилийски вина
Сред българските вина също  имам любими, но не мисля, че е добре да изредя няколко, защото няма да мога да изредя всички.

Четиво за вино онлайн?

В България това е www.divino.bg
Други интересни са www.vinoenology.com, www.winespectator.com
+ много винени блогове, зависи от интересите на читателите.