Избрани Новини
Бюджетът на Бургас вдига стандарта на живот, във Варна затягаме коланите
Бургас удари Варна в земята не само с философията на бюджета си, а и с реализацията на проекта за интегриран градски транспорт
Конкурентният ни морски град обаче увеличава средствата си с над 18 млн. лв. в сравнение с 2011 г. Във Варна нещата стоят по друг начин. При бюджет от 214 млн. лв. за 2011 г. вече спорно наричаната морска столица тази година ще харчи 184 млн. лв. или с почти 30 млн. лв. по-малко. Парадоксът няма как да се оправдае със станалото стандартно извинение, че държавата дава повече пари за Бургас.
Според проектобюджетите на двата града, парите за Варна, които ще дойдат от републиканския бюджет са 79,3 млн. лв., за Бургас те са 59 млн. лв. В разходната си част бюджетът на бургазлии ще бъде като миналата година и няма да има свивания, докато във Варна са орязани парите по всички пера с изключение на социалните дейности. Доколко липсата на рестрикции по това перо е в ползва на варненци е спорно, след като съветници от социалната комисия към варненски Общинския съвет установиха, че им се предлага с парите на данъкоплатците да се финансират услуги на тройно завишени цени.
Тази година публичните средства в Бургас се насочват към повишаване на доходите на гражданите, като се залагат пари за десетки инфраструктурни проекти, в които да бъдат ангажирани фирми, нови работни места, включително и подпомагане на малкия и среден бизнес. Във Варна философията на бюджета е различна – консерватизъм и затягане на коланите. Опозицията в Общинският съвет стигна дори по-далеч и го нарече бюджет на падението и застоя.
През 2012 община Бургас инвестира в обходни пътища, които да изведат трафика от централната градска част и да намалят замърсяването. Тази година ще се прави пробивът на ул. „Струга”, което отваря втора връзка на комплекс „Славейков” с Бургас в южно направление и ще освободи от движение улица „Стефан Стамболов“. Самата ул. „Струга” ще се ремонтира и ще се изгради велоалея, като се обръща специално внимание на обновяването на кварталните улици и междублоковите пространства.
Залагат се пари и за изграждане на нови паркоместа, зони за отдих с осветление и паркова мебел. Увеличават се и териториите, където да бъдат разхождани домашните любимци на бургазлии. Предвидени са пари и за мащабно строителство на най-големия спортен комплекс в града. В Бургас не се задоволяват с кърпене на дупките по улиците. Политиката за цялостна реконструкция на улиците, а не за кърпежи е залегнала проектобюджета за 2012 г.
Не са пропуснати и архитектурните обекти, даващи облика на стария Бургас. През тази година са заложени пари за строителство на инфраструктурата на остров Света Анастасия и за т.н. мостик в града, който е един от неговите символи. Парите за инфраструктура и благоустрояване, които тази година Бургас ще похарчи са почти 34 млн. лв.
Ето как стоят нещата във Варна. Големите инфраструктурни проекти предвидени за 2012 г. са два. Това са започналата миналата година реконструкция на бул.“Ген. Колев“ и строителство на зала за бадминтон в спортен комплекс „Младост“, чието реално строителство дори няма стартира през текущата година. Според разчетите на варненската общинска администрация спортното съоръжение ще струва 3 млн. лв. За тази година първоначално бяха предвидени 1 млн. лв. за залата, които трябваше да покрият проектирането й и изкопните работи. Сумата беше определена като нереално висока за съоръжение със сто меса и то на ниво идеен проект и Общинският съвет одобри половината от парите – 500 хил. лв.
9,7 млн. лв. са предвидени и за рехабилитация на уличната мрежа на Варна. 4 млн. от тях ще се харчат за кърпене на дупки и едва 2 млн. лева ще отидат за основен ремонт на улици в града. Само за сравнение – миналата година за изграждане на пътища във Варна бяха похарчени а 26,7 млн. лева, по-голямата част от които потънаха в дупки, които зеят и днес. Варна няма да се радва на ремонтирани улица и през 2012 г., но за сметка на това, ще има много светофари – 1 млн. лв. ще глътне реконструкция на вече съществуващи и поставяне на нови светофарни уредби. Макар и без мащабни инфраструктурни обекти, за благоустрояване и комунално строителство Варна ще похарчи 44 млн. лв.
Тази година Бургас удари в земята Варна, освен с философията на бюджета си и с мащабния проект за интегриран градски транспорт. До няколко дни предстои да стартират процедурите за доставка на новите автобуси и за избор на проектантската група, която да изработи десетките проекти за трасета, електронни системи за контрол, нови автогари, велоалеи и изграждане на първия в България високотехнологичен център за управление и контрол на транспорта.
Във Варна проектът за интегриран градски транспорт е на път въобще да не се случи. След като общината реши да купи частният превозвач „Транстриумф“, чрез общинското си дружество „Градски транспорт, което от години работи на загуба, се оказа, че никоя банка не иска да отпусне кредит от 20 млн. лв. за сделката. В момента се чака на благоволението на една-единствена кредитна институция. Ако и тя не даде заема общината няма резервни варианти и ще се размине с усвояването на 50 млн. евро за интегриран градски транспорт.
Става все по-малко чудно, че Бургас се превърна модел за бързо и устойчиво развитие и само за четири години измести Варна от лидерското й място на Черноморското крайбрежие.