БСК: Повече права за клиентите на банките

Парите

24-01-2012, 16:17

Автор:

ВарнаУтре

Всичко от Автора

Данев бе категоричен, че при плащания от дебитни карти не трябва да има никакви такси.

От БСК настояха клиентите на банките да могат да прекратят едностранно договора за кредит или за депозит, ако банката е променила неправомерно условията по договора, съобщи Дарик.

Депозантите трябва да могат да пренасочат сметката си към конкурента банка, като получат натрупаните досега лихви. Кредитополучателите пък трябва да имат правото при нарушаване на договорните условия да прекратят договора си и да рефинансират заема с пари от друга банка, смятат от работодателската организация.

Според изпълнителния председател на БСК Божидар Данев ще се осигури по-голяма конкуренция между банките, което ще ограничи безконтролното увеличаване на лихвените проценти, а при възходящи трендове трябва да се увеличават и лихвите по депозитите, а не само по кредитите, както правят банките.

За по-прозрачно определяне на лихвените проценти, като се използват индексите LIBOR и EURIBOR, като към тях се прибави надбавка за риск и да се прекрати тази практика с референтния лихвен процент", допълни Данев. БСК настояват банките да имат общ ПОС-терминал в магазините, за което няма техническа пречка , другото е разхищение. Да има и пълно покритие с ПОС-терминали и на услугата „cash-back", чрез която при покупка през ПОС-терминал клиентът може да получи малка сума кеш от магазина за сметка на картата си.

От работодателската организация представиха редица предложения за разширяването на електронните плащания, тъй като това ще улесни потребителите и ще намали сивата икономика. Данев бе категоричен, че при плащания от дебитни карти не трябва да има никакви такси.

По думите на Божидар Данев е крайно време у нас да бъде въведена възможността да се плаща през мобилните оператори за комуналните услуги, както и т. нар. „моментално плащане" и „безконтактно плащане" – малки суми да могат да се плащат без да се въвежда ПИН-код или да се прекарва картата през терминал, което ще улесни потребителите.

Стопанската камара настоя и за организиране на терминални зони за електронно разплащане, в които да има възможност за 24-часово електронно банкиране. БСК предлагат и връщането на таксовите марки като платежно средство.