Нови гимнастики с градския транспорт на Варна

Мисия Варна

26-01-2012, 15:39

Снимка:

© ВАРНАУТРЕ.БГ

Автор:

РОСИЦА КОЛЕВА

Всичко от Автора

Разрешиха на "Градски транспорт" да залага собствеността на частния превозвач. Зам.-кмет: можем да минем и без рейсвоете на "Транстриумф"

"Градски транспорт" може да залага собственото си имущество, както и това на "Транстриумф", за да обезпечи кредит от 20 млн. лв., с който да купи частния превозвач.

Оказа се, че част от гаранцията по заема ще трябва дойде и от общинския бюджет. В какъв размер местната хазна ще гарантира заема, обаче ще се бистри тепърва. Добро за тези гимнастики даде комисията по собственост към местния парламент на Варна. Съветниците се събраха по спешност, за дадат благословия на борда на "Градски транспорт" да отговори на условията на единствената банка, която е склонна да кредитира сделката.

Час преди заседанито на комисията, обаче зам.-кметът Димитър Николов, отговарящ за управлението на средствата от еврофондовете обяви пред Дарик Варна, че не е задължително общинската фирма „Градски транспорт" да купи частната „Транстриумф Холдинг", за да кандидатства по проекта за интегриран транспорт на Варна. По думите му, на среща в София с ръководния орган по проекта, представители на МРРБ и консултанти е бил обсъждан вариант, който изключва придобиването на частния превозвач от общинската фирма. Николов обясни, че е важно на "Градски транспорт" да бъдат възложени всички автобусни линии, посочени в проекта. Тепърва обаче щяло да се решава как може да стане това.

Хипотечтично, за да се стигне до там само общинското дружество да вози пътници из Варна, трябва да бъдат прекратени договорите с "ТранстриумФ". Това обаче, ще излезе солено на общината, тъй като е логично частният превозвач да поиска големи неустойки. Ако това се случи, не е ясно и как общинското дружество ще успее да обезпечи линиите си, тъй като то не разполага с достъчно автобуси. Сценарий с прекратяване на договорите на "Транстриумф" от страна на общината ще доведе и до съдебни дела, които най-вероятно ще се точат с години.
За да започне усвояването на средствата, до края на март тази година общинският превозвач трябва да оперира по всички автобусни линии в града. В противен случай общината ще се размине с усвояването на парите по проекта за интегрирания транспорт.

Общинската авантюра с покупко-продажбата на "Транстриумф Холдинг" започна миналата есен, когато местната власт предизборно реши да кандидатства по европроект за въвеждане на интегриран градски транспорт на стойност 50 млн. евро.

Според изискванията на проекта цялата градска мрежа трябва да се обслужва от общински оператор. От общинската фирма „Градски транспорт“, която от години е на загуба, тогава признаха, че не разполагат с автобуси, които да обезпечат цялата мрежа. Така се стигна до решението общинската фирма, работеща на загуба, да купи печелившия частник „Транстриумф”. Почти половин година по-късно сделката за транспорта на Варна дрънчи все повече на кухо, докато в Бургас вече чакат първите си екологични автобси, купени с парите, усвоени по същия проект.