Затягат контрола върху обществените поръчки, финансирани от еврофондове

Парите

31-01-2012, 14:18

Снимка:

sxc.hu

Автор:

ВарнаУтре

Всичко от Автора

Намаляват се броя на режимите и вида на процедурите, отменя се Наредбата за малките обществени поръчки и процедурите в нея.

“Обществените поръчки трябва да бъдат състезание на качество и цена, а не състезание по бюрократична изрядност, както се случва понякога”,

коментира преди време министърът по еврофондовете Томислав Дончев приетите промени в Закона за обществените поръчки /ЗОП/.

Препоръките на ЕК, отправени към страната ни през м.г. в мониторинговия доклад, в частта за обществените поръчки настояваше да се опростят процедурите чрез изчистване на правилата за различните видове обществени поръчки и стандартизиране на документацията.

Според народния представител от парламентарната правна комисия Емил Радев смисълът на Закона за изменение и допълнение на ЗОП  е да се облекчи процесът по възлагане на обществени поръчки, както и да се създадат по-благоприятни условия за усвояване на средства от еврофондовете.

Сега, когато от 26 февруари, промените влизат в сила, пред общините се открива възможност да участват със свои търговски дружества в управлението и експлоатацията на депа или системи за управление на отпадъците. Много от общините имат намерение и желание да участват в тази дейност с тяхно търговско дружество, но в досега съществуващото законодателство подобни дружества бяха дискриминирани.

Промените сега предоставят възможност за пряко възлагане на обществени поръчки на дружества, свързани с възложителя – териториален орган на държавна власт. „Такова възлагане се допуска само за договори за комунални услуги, които са обхванати от предмета на дейност на дружеството, съгласно неговите учредителни или устройствени документи. Освен това е необходимо дружеството, с което се сключва договорът, да е изцяло общинска собственост и да е обект на контрол, какъвто съответният териториален орган упражнява спрямо собствените си структури. Друго важно условие е това дружество да формира поне 90 на сто от годишния си оборот от поръчките на този възложител”, обясни за Варна утре юристът Емил Радев.

Намаляват се броя на режимите и вида на процедурите, отменя се Наредбата за малките обществени поръчки и процедурите в нея.

В закона се регламентират всички видове режими и процедури за възлагане на поръчки в зависимост от тяхната стойност. В резултат на това се опростява структурата на законодателството чрез намаляване броя на подзаконовите нормативни актове. Отменя се Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки. За възлагане на поръчки на стойности по тази наредба ще се прилагат процедурите по закона, но с някои облекчения. Според стойността си в закона са предвидени три режима на възлагане. С регламентирането им в един нормативен акт се улеснява практиката по прилагане.

За поръчки на стойности равни или над европейските прагове се прилагат правилата и процедурите в ЗОП, които съответстват на тези в европейските директиви. За поръчки по т.нар. национални прагове важат същите процедури, но с някои облекчения.

С отпадането на Наредбата за малките поръчки и процедурите в нея се намаляват броя и вида на приложимите образци, използвани в тях.

Предвижда се отпадане на платената публикация в „Държавен вестник", като остава задължителното публикуване в Регистъра на обществените поръчки, а когато е приложимо - и в „Официален вестник" на Европейския съюз.
Вече е възможно да се променят еднократно обявените условия в процедурата в срок до 14 дни от нейното откриване.

Въвежда се по-гъвкав ред за извършване на промени в процедурата. С него се предвижда възможност възложителите да променят еднократно обявените условия в процедурата в 14-дневен срок след нейното откриване. Тя може да се ползва за отстраняване на грешки и пропуски, включително когато са установени при предварителния контрол, извършван от Агенцията по обществени поръчки. Така ще се пести време и ще се избягва ненужно обжалване, което е пречка за бързо провеждане на процедурата. Възможността за промяна не засяга установените в закона минимални срокове в процедурите и не влияе върху правата на заинтересованите лица.

Допълват се правилата за участие в процедури за възлагане на обществени поръчки на обединения, които не са юридически лица.

Принципът за лоялна конкуренция се охранява стриктно от записаното в закона.

Едно лице може да избере да участва или само в обединение или със самостоятелна оферта. В една процедура едно лице може да участва само в едно обединение.

В закона се прецизират правилата относно критериите за подбор и показателите за комплексна оценка, за да се избегнат често допускани грешки в практиката и поставяне на дискриминационни условия.

- За да не се допусне манипулиране  на избора на изпълнител е въведено правилото, че показателите за оценка трябва да са свързани с предмета на поръчката.
- Отпада задължителното участие на външни експерти в комисиите, то остава като възможност, по преценка на възложителя, в зависимост от неговите нужди.

Обжалването се усъвършенства

Установеният ред  за обжалване и кръга на компетентните органи се запазва .
Вече могат да се обжалват  някои действия и бездействия на възложителя, които спъват участието на заинтересовани лица, без да се отразява пряко върху издаването на някое решение в процедурата. На практика заинтересуваното лице ще може да обжалва отказа да му се предостави или изпрати документация, или ако му откажат разяснения по нея, или му откажат да му приемат оферта или заявление за участие и др.

Най-съществено е изменението в модела за осъществяване на предварителен контрол върху процедури за възлагане на обществени поръчки, финансирани напълно или частично от европейските фондове.

Тъй като промените изискват допълнително инвестиране в АОП, която ще се занимава с предварителния контрол, вече е съгласувано с ЕК финансирането да бъде покрито с европейски пари за сметка на оперативната програма "Техническа помощ", гарантира министърът по еврофондовете Томислав Дончев.

Изменя се обхватът на предварителния контрол, упражняван от Агенцията по обществени поръчки, и механизмът за неговото осъществяване. На такъв контрол ще подлежат процедури с евросредства, чиито стойности са много по-ниски в сравнение с тези в действащия в момента ред. Контролът за спазване на закона ще се извършва само от агенцията. Той ще обхваща обявленията за откриване на процедурите и методиката за оценка на офертите, а при някои видове процедури - и решението за откриване. Измененията въвеждат и механизъм за обратна връзка, чрез който ще се проследява изпълнението на препоръките на Агенцията.

В резултат на това се очаква повишаване степента на законосъобразност на проверяваните процедури.