Избрани Новини
Наполовина по-малко загинали по пътищата във Варна през 2011
Организаторите от АУАС призоваха към прозрачност при обществените обсъждания, по-добър граждански контрол над управляващите и те самите да бъдат еталон за спазване на правилата.
Това съобщи старши инспектор Драгомир Ганчев, началник на група "Пътен контрол" в КАТ, по време на кръгла маса за пътната безопасност, организирана от Асоциация на учени, артисти и спортисти в сряда.
Статистиката сочи, че ако за последните 22 години е имало средно по 61 жертви на година, през изминалата те са били 31. Подобни са цифрите в градовете в Словения, Австрия и Италия.
Годишно катастрофите струват на България около 900 млн. лева и всяка сума, вложена в превенция, се връща в пъти, обясни той.
Според предвидената стратегия за контрол на движението по пътищата 2011-2020 е предвидено въвеждането на още автоматични средства за контрол над скороста.
Внесено е и предложение за затваряне на печално известната "пътека на Лора" на бул. "8-ми Приморски полк". Според инспектор Ганчев, това е най-доброто решение за превенция на бъдещи нещастия.
"Само на 100 метра по-нагоре има подлез, който всеки може да използва" каза той.
Инж. Димитров, шеф на общинската дирекция "Инженерна инфраструктура", съобщи, че е започната процедура за избор на изпълнител за поддръжка и полагане на маркировка. С приоритет са зоните с най-голям трафик, училищата и пешеходните пътеки.
Според Димитров законовите уредби за легналите полицаи и повдигнатите пешеходни пътеки не са ясни и това затруднява поставянето им. Той сподели и, че те не са ефективен метод на превенция, заради лошото поведение на шофьорите и нежеланието им да спазват правилата.
„Каквито и мерки да предприемаме, заради липсата на възпитание те нямат ефект“ каза той.
Присъстващите граждани изразиха несъгласие и дадоха за пример Стара Загора, където няма нито един смъртен случай на пешеходна пътека, както и много градове в Европа, където ефективно се използват легналите полицаи.
Проблем пред общината е ограниченият бюджет, който не позволява да се покрие цялата територия на града. Въпреки това в момента общината кандидатства с проект за интегриран градски транспорт. Тази година се очаква разширение на булевард „Чаталджа“, прекарване на канализация в Тополи и рехабилитация на пътя Галата-Ракитника.
Бул. "Ген. Колев" ще бъде готов до 25-ти май обеща Димитров. Той обяви, че вратите му са отворени за гражданите, които желаят да се запознаят с предстоящите проекти.
Друга тема, която беше обсъдена, са велоалеята и боята, която се използва за нея и за пешеходните пътеки. В мокро време боята става хлъзгава почти като лед, каза Здравко Василев от велоклуб Устрем. Това заплашва както колоездачи, така и пешеходци.
Общинският представител се ангажира лично с проверката на случая.
От НД „Червена пътека“ отправиха предложения за промяна във законодателството по отношение на наказанията за смъртни случаи при катастрофи - да отпадне споразумението между прокурор и убиец, статута на убийството при ПТП да бъде променен от неумишлено в умишлено, да отпадне условната присъда в такива случаи и самата присъда да бъде увеличена с поне 3 години.
Организаторите призоваха обществените обсъждания да бъдат наистина такива, а не хората да научават в последствие от медиите, както това се случило с поставянето на светофара до спирка Почивка.
Според организаторите липсата на ефективен граждански контрол е в основата на повечето проблеми, особено що се отнася до пътищата.