Наполовина по-малко загинали по пътищата във Варна през 2011

Мисия Варна

16-02-2012, 13:31

Автор:

ВИКТОР ЧУДИНОВ

Всичко от Автора

Организаторите от АУАС призоваха към прозрачност при обществените обсъждания, по-добър граждански контрол над управляващите и те самите да бъдат еталон за спазване на правилата.

Броят на загиналите по пътищата във Варненско е намалял наполовина през 2011-а в сравнение с предходната година.

Това съобщи старши инспектор Драгомир Ганчев, началник на група "Пътен контрол" в КАТ, по време на кръгла маса за пътната безопасност, организирана от Асоциация на учени, артисти и спортисти в сряда.

Статистиката сочи, че ако за последните 22 години е имало средно по 61 жертви на година, през изминалата те са били 31. Подобни са цифрите в градовете в Словения, Австрия и Италия.

Годишно катастрофите струват на България около 900 млн. лева и всяка сума, вложена в превенция, се връща в пъти, обясни той. 
Според предвидената стратегия за контрол на движението по пътищата 2011-2020 е предвидено въвеждането на още автоматични средства за контрол над скороста.

Внесено е и предложение за затваряне на печално известната "пътека на Лора" на бул. "8-ми Приморски полк". Според инспектор Ганчев, това е най-доброто решение за превенция на бъдещи нещастия. 

"Само на 100 метра по-нагоре има подлез, който всеки може да използва" каза той.

Инж. Димитров, шеф на общинската дирекция "Инженерна инфраструктура",  съобщи, че е започната процедура за избор на изпълнител за поддръжка и полагане на маркировка. С приоритет са зоните с най-голям трафик, училищата и пешеходните пътеки. 

Според  Димитров законовите уредби за легналите полицаи и повдигнатите пешеходни пътеки не са ясни и това затруднява поставянето им. Той сподели и, че те не са ефективен метод на превенция, заради лошото поведение на шофьорите и нежеланието им да спазват правилата.
„Каквито и мерки да предприемаме, заради липсата на възпитание те нямат ефект“ каза той.

Присъстващите граждани изразиха несъгласие и дадоха за пример Стара Загора, където няма нито един смъртен случай на пешеходна пътека, както и много градове в Европа, където ефективно се използват легналите полицаи.

Проблем пред общината е ограниченият бюджет, който не позволява да се покрие цялата територия на града. Въпреки това в момента общината кандидатства с проект за интегриран градски транспорт. Тази година се очаква разширение на булевард „Чаталджа“, прекарване на канализация в Тополи и рехабилитация на пътя Галата-Ракитника.
Бул. "Ген. Колев" ще бъде готов до 25-ти май обеща Димитров. Той обяви, че вратите му са отворени за гражданите, които желаят да се запознаят с предстоящите проекти.

Друга тема, която беше обсъдена, са велоалеята и боята, която се използва за нея и за пешеходните пътеки.  В мокро време  боята става хлъзгава почти като лед, каза Здравко Василев от велоклуб Устрем. Това заплашва както колоездачи, така и пешеходци. 

Общинският представител се ангажира лично с проверката на случая.

От НД „Червена пътека“  отправиха предложения за промяна във законодателството по отношение на наказанията за смъртни случаи при катастрофи - да отпадне споразумението между прокурор и убиец, статута на убийството при ПТП да бъде променен от неумишлено в умишлено,  да отпадне условната присъда в такива случаи и самата присъда да бъде увеличена с поне 3 години. 

Организаторите призоваха обществените обсъждания да бъдат наистина такива, а не хората да научават в последствие от медиите, както това се случило с поставянето на светофара до спирка Почивка.  

Според организаторите липсата на ефективен граждански контрол е в основата на повечето проблеми, особено що се отнася до пътищата.