Фирми за градски транспорт във Варна работят без договор

Мисия Варна

17-02-2012, 11:09

Автор:

ВарнаУтре

Всичко от Автора

Отстранената преди години от играта "Коско" обжалва резултатите от проведения конкурс за възлагане на линиите, а липсата на окончателно решение по казуса и до днес блокира сключването на договори между община Варна и останалите две фирми превозвачи

"Градски транспорт" и "Транстриумф холдинг” изпълняват задълженията си на базата на временно споразумение, а не на договор с общината, информира „Дневник”.

Това става ясно от съдържанието на писмо, с което през септември м.г., областният управител Данчо Симеонов е дал съгласие кметът на общината да възложи без конкурс автобусните превози в града за срок от 6 месеца.

От друг документ с дата 7 юли 2011г. става ясно, че заради неуредените отношения между администрацията на Кирил Йорданов и фирмите превозвачи, в продължение на четири месеца от юни до края на септември м.г Варна е била изправена пред риска да остане без градски транспорт в разгара на туристическия сезон.

На въпрос какво е основанието, на което продължават да работят по обслужването на линиите на градския транспорт, от "Транстриумф" отказаха отговор и препратиха питането към кмета на града.  Зам.-кметът Антон Жожев каза, че не е запознат със случая. "Чувам разни работи, но това е всичко! Не съм запознат с проблема, не ми е възлагано да работя по него", каза той.

От общинското дружество "Градски транспорт" дадоха уклончив и неточен отговор. "Имаме договор от 2007г., на базата на който продължаваме да работим и сега", каза Емил Данаилов – председател на борда на директорите на компанията.

Отговорът, който получихме от Александър Димитров, директор на дирекция "Стопански дейности и икономическо развитие" в администрацията, беше най-близо до истината. "В момента градският транспорт се осъществява на базата на временно споразумение, което изтича в края на март, каза той за „Дневник”.

След като преди няколко години третият играч в схемата за пътнически превози във Варна – компанията "Коско" беше отстранена от транспортната схема на града, "Градски транспорт" и "Транстриумф Холдинг" си поделиха автобусните маршрути. Отстранената "Коско" обжалва резултатите от проведения конкурс за възлагане на линиите, а липсата на окончателно решение по казуса и до днес блокират сключването на договори между община Варна и останалите две фирми превозвачи, една от които общинска.

В опит да реши проблема, на свое заседание в края на юни м.г., Общинският съвет превишава правомощията си и взема решение да възложи на кмета Кирил Йорданов до изясняване на казуса да сключи договори с фирмите победителки в търга, но за период не по-дълъг от две години. Това решение е атакувано от областния управител като противоречащо на съществуващите разпоредби и върнато на ОбС за "преразглеждане и отстраняване на допуснатите нарушения на нормативните актове".

Заради летния сезон, отпуските, а вероятно и заради предстоящите избори, съветниците не намират време да изпълнят препоръките. Така от юни до края на септември градския транспорт във Варна се движи по инерция с всички произтичащи от това рискове.

На вчерашното си заседание комисията по транспорт одобри проект на Договор за партньорство, който Община Варна трябва да сключи с общинската "Градски транспорт" като част от подготовката за изпълнението на проекта за интегриран градски транспорт. По силата на договора Общинската администрация става "водещ партньор" в изпълнението на проекта. Това удовлетворява европейските изисквания за отпускането на безвъзмездно финансиране, с което да бъде обновен автопарка на общинското транспортно дружество, да бъде въведена система за електронно таксуване, да се изградят бързи ленти за движение на автобусите и т.н.

Според членове на комисията този договор на практика прави ненужна схемата, при която и без друго закъсалото и задлъжняло общинско предприятие "Градски транспорт" трябва да купи с банков заем частния си конкурент "Транстриумф". С този договор формалното изискване, оператор на линиите в града да е общинско предприятие, е изпълнено, твърдят те.

Неофициалният и задочен отговор, който дойде от частната превозваческа компания беше под формата на въпрос: "А с какво ще изпълнява линиите си общината?". Той не е напълно лишен от основание, като се има предвид, че с малки изключения автопаркът на "Градски транспорт" е действително в плачевно състояние. В същото време през март м.г. "Транстриумф" купи 20 нови автобуса "Ивеко", за които обяви, че са похарчени 6,4 млн. евро.

Така или иначе мотивите за решението частно дружество да бъде придобито от общинско предприятие остават не докрай изяснени. То бе взето през август миналата година, на едно от последните заседания, на стария Общински съвет във Варна. За негови двигатели са сочени активистът на ГЕРБ Марио Шиваров, съветник на кмета Кирил Йорданов по фирмено управление и собственик на компания за градски превози и на бившия  юрист консулт на Общинския съвет Валентина Софрониева. В момента Шиваров и Софрониева са действащи общински съветници от ГЕРБ.

Взетото решение бе мотивирано с невъзможността Варна да кандидатства за безвъзмездна финансова помощ в размер на 109 млн. лв. за модернизацията на обществения си транспорт, ако той не се осъществява единствено от дружество под общинска шапка. Средствата по първия етап на проекта трябва да бъдат усвоени до 2013 г. Вторият етап на приблизително същата сума трябва да приключи до 2015г. Изискването за 100% общинска собственост върху линиите на градския транспорт има за цел да предотврати изтичането в частни компании на парите за финансиране на публични дейности от фондовете на ЕС. Според общински съветници обаче именно схемата с придобиването на частния превозвач във Варна би могла да породи съмнения за подобни намерения.

Иначе, пак на вчерашното си заседание, членовете на Комисията по транспорт в ОбС, приеха предложение за предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по проекта за интегриран градски транспорт във Варна и поискаха свикването на извънредна сесия, която да разгледа и гласува приетите предложения. Сред тях е и това 5 години след окончателното приключване на проекта да не бъде допуснато разпорежда с дейностите по него. Така според съветниците ще бъдат блокирани всички евентуални опити за приватизацията на системата за градски транспорт във Варна до 2020 г., обобщава „Дневник”.