Рапани с часовников механизъм

Мисия Варна

27-02-2012, 16:53

Снимка:

МАРИАН ЖЕЛЕВ

Автор:

СПАС СПАСОВ

Всичко от Автора

Всеки месец в морето излизат не по-малко от 40 кораба, сочи статистиката. Колко от тях тралят за рапани не знае никой.

На вид е безобиден, дори беззащитен.

През 1946г внезапно се появил в пристанище Новоросийск., а после бързо се прехвърлил в Азовско море. За по-малко от 15 години след 1959г. колонизирал западното и южното крайбрежие на Черно море, а през 1973 г. вече напредвал към италианския бряг на Адриатическо море.

Rapana venosa (Рапан) е хищник.

Няколко минути преди 8 ч. на 24 февруари бизнесменът Йордан Харасимов бе взривен дистанционно в колата си на едно от най-оживените кръстовища във Варна. Истинско чудо е, че няма и други жертви. Според най-разпространената версия за атентата, животът на петдесет и три годишният Харасимов е отнет от конкуренти в бизнеса му с лов и износ на рапани.

Бизнес за 17 млн. лв.

По неофициални данни в бизнеса с рапани у нас се въртят над 17 млн.лв. годишно. Близо 13 от тях са поделени между най-едрите играчи в бранша - "Север експорт" на вече покойния Харасимов и дружеството "Електа" на Любов Георгиева.

Йордан Харасимов е съдружник с мажоритарно участие в общо три компании със сходни имена. Това са "Север експорт 2001", "Север експорт" и "Север експорт 1". Дейността по преработката и търговията с рапани е съсредоточена в последното. Бизнесменът е собственик и на четвърта еднолична компания, носеща негово име - "Харасимов" ЕООД. Тя има изключително широк предмет на дейност, простиращ се от търговия, логистика и превози, през сделки с интелектуална собственост и импресарски услуги до търговия с автомобили и резервни части за тях. Най-голям интерес в тази бизнесактивност през последните дни обаче беше съсредоточен върху търговията с течни горива, също част от периметъра на дейности, развивани през едноличното дружество "Харисимов".

Конкурентката на загиналия при взрива Любов Георгиева притежава 50% от дяловете в дружеството "Наутилус" и е едноличен собственик на "Електа"ООД и едноименния едноличен търговец. Тя е и член на управителния орган на едно от двете големи браншови сдружения в сектора "Асоциация на производителите на рибни продукти БГ фиш".

Средната изкупна цена на килограм  рапани достига до 1.20 лв. за най-доброто качество. Според публикуваните финансови отчети за 2009г. приходите на "Север експорт " са малко над 6.6 млн. лв. Тази сума е с около милион по-висока от отчетената за 2008г. Финансовите отчети на компанията за 2010г. не са публикувани. В същото време "Електа" е отчела 7.2 млн. лв. приходи за 2010г. срещу 6.4 млн.лв. за предходната.

Пак според неофициална информация през последните години Харасимов е изнасял за Китай, Япония, Корея и дори за САЩ между 300 и 400 т. обработено месо от рапани. Той беше собственик на 3 риболовни кораба, а още няколко притежаваше в съдружие. Базата, в която се намират пристанището, складовете и цеха за преработка на рапаните, е разположена на 15 декара в зоната на т.-нар. "остров" под Аспаруховия мост във Варна.

Строго охранявани "рибари"

В средата на февруари внезапно бе уволнен Директорът на регионалното поделение на Изпълнителната агенцията по рибарство и аквакултури (ИАРА) за Североизточна България Сашко Грудев. Той заемаше тази длъжност малко повече от половин година, след като бе назначен през август м.г. на мястото на предшественика си Продан Проданов. От своя страна той бе назначен, за да наследи Димитър Пасев. Справка в системата за фирмено разузнаване "Дакси" показва, че в момента Пасев е управляващ едновременно на две от най-големите сдружения в рибарския бранш - "Черноморски изгрев" и "Алея Първа".

Според запознати с причините за непрекъснатите смени в регионалната Агенция по рибарство и аквакултури - Варна, става дума за битка между лобита, свързани с лова и преработката на риба и рапани у нас. Този детайл обяснява и факта, че Проданов и Грудев бяха само последните двама от дълга серия назначения и уволнения в агенцията, а седналите в кабинета на началника й трудно оставаха там повече от година – две. В продължение на години, както ИАРА, така и регионалните й поделения бяха неизменно контролирани от ДПС.

От миналата седмица на ветровитото място е назначен Георги Михайлов, близък до областния координатор на ГЕРБ във Варна Павел Димитров. В петък той разказа, че ден по-рано Харасимов е бил в кабинета му, за да обсъдят условията за улов на калкан през предстоящия сезон. Предшествениците на Михайлов обаче също свидетелстват за активността на Харасимов в полза на въвеждането на ред и регламенти в развитието на риболовния бранш. Според някой той е бил сред най-сериозните застъпници за поставянето на GPS устройства на всички кораби, занимаващи се с лов на рапани. Именно тази негова идея обаче е била и един от основните препъни-камъни в отношенията с конкуренцията му.

Известните до момента способи за лов на хищните дънните охлюви са два. Първият е водолазен, като при него един гмуркач прекарва във водата около 8 часа на ден, за които, ако попадне на добра колония, може да събере до 300 кг.

Истинската война между държавата и ловците на рапани обаче беше обявена в средата на 90г. В бизнеса се включиха няколко от известните по това време и разполагащия с на практика неограничен финансов силови групировки. На "въоръжение" бяха въведени тралещи кораби, охранявани от бързоходни катери, снабдени с най-модерната комуникационна апаратура. Те, както и хора, внедрени в службите за наблюдение и охрана на крайбрежието, позволяваха на бракониерите, да бъдат известявани за всяко излизане в открито море на наблюдаващ плавателен съд. Така държавата загуби войната, още преди да е влязла в нея.

Цената на спокойствието

Конкурентите в бизнеса с рапани бързо парцелираха крайбрежните райони, определиха "парцели" и започнаха работа. Според еколози след траловете им дъното на морето е буквално разорано, а аквакултурите, намиращи се в "ловните полета" обречени на гибел.

Противник на тази теория приживе беше самият Йордан Харасимов. "Еколозите не подкрепят опасенията си с каквито и да било научни факти, заяви той пред време за "Дневник.bg" Някой ден тази позиция ще бъде преосмислена". Аргументите му бяха, че рапанът е хищник и той потиска развитието на черноморската мида - естественият филтър на морската вода. "Когато се установи, че тя е на изчезване, ще се пристъпи към масирано освобождаване на морето от рапани, както това е било наложително през 70-те години", твърдеше Харасимов.

Независимо от забраните обаче, траленето продължава и в момента. Според неофициални, но добре информирани източници, за да излезе на работа, всеки от корабите плаща по 50 лева на ден на подставени лица, които осигуряват спокойната му работа. Всеки месец в морето излизат не по-малко от 40 кораба, сочи статистиката. Колко от тях тралят за рапани не знае никой. Така сметката за парите, плащани на черно, за да се осигури безпроблемното функциониране на бизнеса, но и за да се елиминира конкуренцията, набъбва застрашително.

Всички пътища водят към Брюксел

Една от най-често коментираните неофициални версии във Варна за причините, довели до смъртта на Харасимов, той е подготвял участието си в проект за изграждане на ново рибарско пристанище във Варна. Строителството е трябвало да бъде финансирано със средства по програмата на ЕС за развитие на рибарството и аквакултурите. По информация, появила се в пресата през последните дни, стойността на проекта е надхвърляла 4 млн. лв.

Активна в контактите си с европейските институции, работещи в сектора, е била и конкурентката на Харасимов Любов Георгиева.

На 11 януари т.г. евродепутатът Илияна Йотова публикува на сайта си "Илияна.Инфо" следната информация: "Директорът на "Електа ООД" Любов Георгиева ще вземе участие в започващия днес в Брюксел семинар, посветен на реформата в рибарската политика на ЕС. (...) Очакваме, че г-жа Георгиева ще представи не само спецификата на Черно море, но и всички проблеми, с които се сблъскват заетите в този сектор, включително и усвояването на европейските средства".

Миналия петък, взривеният автомобил на Йордан Харасимов остана на улицата във Варна повече от десет часа. Улични метачи събираха останките му, разпилени по пътната платно, а униформени полицаи с гумени ръкавици, грижливо избираха части от тях в найлонови пликове. Други, цивилни, дълго записваха и скицираха нещо в бележниците си. В суетнята черната лимузина на Харасимов приличаше на смачкана кутия от рибна консерва.

Един от най-големите играчи в бизнеса с рапани у нас освободи мястото си. Важно е, кой ще го заеме.