Българката най-често с престилка или силикон

Новините

17-03-2012, 10:56

Снимка:

Кристина Баракова-Албу © ВАРНАУТРЕ.БГ

Автор:

в. Монитор

Всичко от Автора

Обявяват награда за рекламен или маркетингов продукт с цел българката да придобие ново амплоа - на образована, интелигентна и успяла жена.

Българката се котира най-много като домакиня или плеймейтка в общественото пространство, което е една от основните причини за ниския дял на жените, които заемат ръководни постове у нас, пише „Монитор”.

Това стана ясно по време на дискусията за равноправието между половете, която се проведе вчера. Нашите дами са главни героини в рекламите за прах за пране, омекотители, полуфабрикати и пластична хирургия, т.е. второстепенни роли и опростен образ на жената.

„За да решим този проблем, обявяваме награда за рекламен или маркетингов продукт, който представя жената в положителна светлина като бизнес дама”, съобщи шефката на Информационното бюро на европейския парламент в България Виолета Станинич. Целта е българката да придобие ново амплоа - на образована, интелигентна и успяла жена.

Едва 32% от управленските позиции в държавната администрация и бизнеса в България са заети от жени. Годишното заплащане на дамите пък е с до 32 на сто по-ниско, спрямо това на мъжете в един и същи бранш, сочат данни от НСИ. Най-голяма пропаст между заплатите на нежния и силния пол има в ИТ сектора и финансите.

Според експертите причина за по-ниското заплащане сред дамите е, че те работят на касите и гишетата, а шефските места са оглавени от мъжете. „Друг проблем е и че жените се развиват кариерно до 30-35 години, след което амбицията им за професионално изкачване спада”, коментира Станинич.

Профилът на българската шефка е жена на възраст около 30-40 години, с висше образование, която съчетава успешно личен живот и кариера. 80% от жените считат, че проблемите в образователната система са сред основните проблеми за ниския дял ръководни постове, заети от нежния пол, добави Жана Величкова.

Жените, които заемат ръководни постове носят повече приходи на фирмите, а по-голямото равенство между мъжете и жените в заплащането може да е от полза за икономиката. Това са изводите от националното представително проучване за отношението към жените в предприемачеството и на трудовия пазар в България.

Според данните дамите говорят по-открито за неравното заплащане между половете, като 60% смятат, че мъжете са заплатени по-добре. Почти половината от анкетираните имат еднакво доверие към жените и мъжете предприемачи. По-голямата част от запитаните посочват, че представителите на двата пола имат равен шанс при започването на собствен бизнес, като полът създава трудности за 24% от дамите. 18 на сто от жените обаче не получават подкрепа от близките си, сочат данните от изследването.

„Необходимо е законодателство за въвеждане на квоти на жените в управителните органи на корпорациите”, коментира шефката на новоучредения Обществен съвет на жените в бизнеса Боряна Манолова. Целта е до 2015 г. делът на жените в управителните съвети да стане 30%, а до 2020 г. - 40%.