Избрани Новини
Комисията по транспорт оставя Варна без градски автобуси
Заседанието на транспортната комисия се превърна в истински цирк
Това стана ясно на днешното заседание на комисията по транспорт към градския парламент на Варна.
Опасността идва заради липсата на решение от транспортната комисия, с което да се направи корекция на плащанията на общината към превозвачите за безплатните пенсионерски карти. В истински цирк се превърна заседанието на транспортната комисия, на което не бе свършена никаква работа.
Всичко започна, когато двете фирми, обслужващи градските линии - общинската "Градски транспорт" и частната "Транстриумф" поискаха оптимизация на транспортната схема. По данни на двете дружества някои от линиите, по които возят, са буквално празни курсове, други пък се дублират. Ако се отимизира схемата ще си намалим разходите, посочиха от фирмите. Шефът на комисията Иван Луков обаче контрира, че това било работа на комисията по транспортни схеми. Това моментално предизвика гнева на шефа на "Транстриумф" Антраник Шакарян. "Само ни прехвърляте от комисия в комисия, но иначе искате да правим социалната политика на общината", викна той. По думите му въпросът е неколкократно поставян пред администрацията, но отговор нямало. "Господин Димитров си стои на поста от толкова години, но ако утре реша да спра да возя, ще го видим какво ще прави", развика се не на шега Шакaрян по шефа на общинската дирекция "Стопански дейности" Александър Димитров, който също присъства на заседанието.
Димитров измънка, че трудно ще намери членовете на комисията по транспортни схеми, защото тя не е заседавала от поне 5-6 години. Така се стигна до варианта да се създаде нова комисия. Срокът, в който трябва да започне да работи обаче предизвика нова вълна от гняв на превозвачите. Оказа се, че докато се сформира и заработи ще минат поне два месеца.
Резонният въпрос, който зададе съветникът от ГЕРБ Павел Христов, дали превозвачите ще издържат още два месеца на излишни харчове за празни курсове, срещна вдигане на рамене от страна на шефа на комисията Иван Луков. Превозвачите пък бяха категорични, че отговорът е "не".
"Градски транспорт" и "Транстриумф" излязоха и с искане процентът, който общината плаща на превозвачите за това, че возят без пари пенсионерите да бъде вигнат от 25 на 35%, както беше до миналата година. "В момента за работа, която струва 100 лв. от общината ни се плаща 25 лв. Преди беше 35 лв., но даже не ни попитахте когато намалихте процента", обясни образно Шакарян.
Според двете дружества парите в бюджета, които бяха предвидени за карти на пенсионерите над 65 години не са усвоени. По някаква причина картите не са изкупени от възрастните граждани. Намаленият процент в абсолютна стойност е загуба от 70 000 лв. на месец и за двете дружества или по 1,2 млн. лв. годишно, сочат финансовите разчети на превозвачите. За това и те поискаха без да се пипа рамката на бюджета за транспорт, от неусвоените пари за карти да се вдигне процента.
Това предизвика нови пререкания. "Предложението трябва да се прати на финансовата комисия и за становище в ресорната дирекция", смънка Луков. "Когато решението го взе Общинския съвет да возим допълнително пенсионери, никой не ни пита, когато процетът за доплащане бе свален от 35 на 25 % пак никой не ни пита. Дори нямаме анекс към договорите за тази година за пенсионерските карти", викна отново собственикът на "Транстриумф". "Щом така стоят нещата, минаваме на уведомителен режим. Уведомявам ви, че от утре почвам да продавам картите на 5 или на 10 лв. вместо на 2 лв.", закани се Шакарян.
И макар да бе обяснено, че решението не касае промяна в рамката на бюджета за транспорт, а само вътрешно преразпределение на средствата шефът на комисията беше категоричен, че няма да поеме отговорност. Той отказа да подложи на гласуване искането на превозвачите. Междувременно в комисията настана истинска суматоха, някой от съветниците напуснаха, останалите говореха един през друг. Това доведе до прекратяване на заседанието, а съветниците пропуснаха да гласуват искането на превозвачите за по-висок процент да бъде пратено поне във финансовата комисия.