Кварталните към надарените: Да местят гимназистите, не първолаците!

Мисия Варна

11-05-2012, 01:27

Снимка:

АРХИВ/IMPACT PRESS GROUP

Автор:

РОСИЦА ПЕНКОВА

Всичко от Автора

Защо не намерят нов дом на Математическата гимназия?

Пореден епизод от сагата "кварталните срещу надарените"

се разигра днес във Варна. Крайно дискриминационното определение се роди напоследък в спора за общата сграда на ОУ "Захари Стоянов" и Математическата гимназия.  

Две стаи за основното школо, 5 за гимназията, кабинет за първите, зала за вторите - спорът  в стил детска разпра за куклите и парцалките върви от години, старателно подклаждана от амбициозни общински чиновници и печално белязана от нарастващо напрежение между учители, родители и, уви, децата от двете воюващи училища.

Както и да се делят през годините наличните стаи, истината е една и е съвсем проста - в квартал "Чайка" отдавна не достига училищна територия. Броят на жилищата в района набъбна силно в годините на строителния бум, целогодишнообитаеми станаха вилните зони на север от града, появиха се и нови квартали - и всичко това без да е построено нито едно ново училище.

Плахи надежди, че основно училище „Захари Стоянов" би могло да се премести в сградата на Спортното училище, се чуха напоследък. Бъдещите олимпийски надежди на Варна могат да бъдат преместени в сградата на някоя от професионалните гимназии със затихващи функции в западната част на града - току до стадиона, в който тренират повечето от спортните възпитаници. За да се доберат до нея сега, те хващат рейс и губят не малко ценно учебно и тренировъчно време. За съжаление този ход се оказва държавнически нецелесъобразен - преподавател в Спортното е бащата на ресорния министър Свилен Нейков, който не искал да сменя местоработата си преди пенсия, мълвят под сурдинка чиновниците. Това доста нелепо оправдание обаче е особено несъстоятелно, когато въпросът бъде зададен по друг начин: Защо не бъде преместена Математическата гимназия? Основните училища по правило обучават децата от района, в който се намират. Преместването им далеч от него е нелогично и безотговорно. Не така строи въпросът с гимназистите, които така или иначе идват на училище тук от целия град. "Гимназията може да бъде преместена навсякъде. В града има училища със същата като размери материална база като нашата, в които учат около 200-260 ученици. При нас децата са 2200 ученици", обяснява директорът на ОУ „Захари Стоянов" Тодорка Колева.

През 2006-та година общината предприе мащабно разместване на училищата във Варна. Уж за да ги оптимизира и така да реши и драмата с местата в "Чайка". Тогава Математическата се оказа неприкосновена заради организацията на приема след 7-ми клас. Оказва се, че ролята на училището в този процес е силно преувеличена. То само е играело ролята на едно от училищата-гнезда за приемане на документи, които от над 10 години се обработват в РИО, а не в МГ. Кой и с каква цел лансира преди 6 г. "алибито" на гимназията, никой не изрича на глас. След това на преместването се опъна и Пета гимназия - по неясни "елитарни" причини. И така в новата сграда отиде Английската. Така двете езикови гимназии - Първа и Четвърта, сега учат само в 1 смяна, а в "Чайка" продължават да се чудят къде да сместят 9-те паралелки с над 180 първокласници, чиито родители вече са подали молби за "Захари Стоянов". На практика в училището имат място за не повече от 3 класа първолаци, ако осигурят безплатна занималня за всички желаещи ученици от 2-ри и 3-ти клас, както повелява законът. А също и задължителната предучилищна група за 5-годишни.

На предстоящата сесия на Общинския съвет ще бъде гласувано ново предложение на администрацията за разпределяне на стаите в сградата. Според него няколко класа от основното школо ще трябва да учат в подблоковото пространство на блок 67 в „Чайка". Помещенията там са строени за магазини и не са пригодени за класни стаи, няма спортни площадки, а и детската глъч ще смущава хората в блока, смята директорът Тодорка Колева. Тя протестира и срещу това, че беше построена многофункционалната зала в двора на училището и то само за нуждите на МГ. В същото време на малките ученици се предоставя 1 (една) класна стая доста по-тясна от стандартните и силно миришеща на мазут заради преминаващите през нея тръби.