Избрани Новини
Фандъкова спря мега-далавера на Любо Пъпката
Общината аха да бъде ощетена с над 60 млн. лева покрай билбордовете в София
Какъв е казусът? За осем от десетте позиции за използване на билбордове в София, комисията е предпочела офертите с най-ниска наемна цена. Това обаче не би трябвало да е определящият критерий за избора. Според правилата, най-много точки сe дават за историческо присъствие на дружествата на пазара, за мениджърския им опит и за начина, по който те ще експлоатират и поддържат билбордовете.
Сблъсъкът между лобитата на най-големите компании на пазара за външна реклама беше на път да взриви медийното пространство. За никого не е тайна, че зад рекламните компании, притежавещи билбордове, стоят хора, контролиращи едни от най-големите медийни групи в България. Повече от година 15 фирми се бориха на тихия фронт за наемане на близо 700 позиции за билбордове за следващите 10 години. Над шест месеца медийните олигарси Красимир Гергов и Любомир Павлов водиха битка за надмощие кой колко души ще успее да вкара в комисията, разглеждаща тръжните документи. Най-интерсно е поведението на двама от членовете на въпросната комисия, командировани в нея от Павлов, за да защитават интересите на неговите компании.
В началото на конкурса на СО въпросните две лица не са членове на комисията и тогава всички кандидати са допуснати за участие. По това време комисията е приела становище, че документите им са изрядни и те може да бъдат допуснати до отваряне на ценовите оферти. Когато обаче ценовите оферти са отворени и изтича информация, че фирмите на Павлов имат трагични предложения за пакетите в конкурса, внезапно на 7 март 2012г, комисията е допълнена от съветника от СДС Борислав Бориславов и от Евгени Радев. Двамата са сочени за приближени на Павлов. За никого не е тайна, че последният от години кадрува в столичната организация на СДС, чийто кадър е Бориславов, а на Радев, ще му обърнем специално внимание по-долу. Двамата получават задачата да дисквалифицират водещите компании в конкурса – „Блу Стар Аутдор”, БУМ, „Аргент-Ремеди”, „Агура”, „Дея” и „Идеа Ком”. Агентите на Пъпката успяват да се справят с почти всички, независимо че те вече са допуснати по правилата на конкурса и ценовите им оферти са отворени. Което по правилата на самия конкурс означава, че са класирани!
Най-големият конкурент на Павлов е консорциумът „Блу Стар Аутдор”, който включва три от компаниите с най-голям опит и мрежи от билбордове във всички градове на България – „Сън аут ъф хоум”, „Кривицки и сие” и „Зенит Адвъртайзинг енд Комюникешънс“ . Консорциумът е отстранен, след като е ясно, че има не само най-високите показатели за техническата част, но и е дал цени, превишаващи над 3 пъти, тези, подадени от компаниите на Павлов. Обяснението е, че консорциумът е отстранен заради „Кривицки и сие”. Комисията твърди, че компанията има неизплатени задължения към момента на подаване на конкурсната документация. Да, но от „Кривицки и сие” разполагат с документ от Общината за липса на задължения за 2010-а и 2011-а година, който е приложен в пакета от документи, предоставени на комисията. Евгени Радев показва справка, според която от октомври срещу "Кривицки и сие" има заведено дело за дължими 5472 лева и 30 123 лева лихва. Въпросното лице обаче пропуска да отбележи, че парите са неправомерно надчетени от отдел „Реклама” и делото е прекратено на 23 декември 2011 година, поради неоснователност на искането на СО. Въпреки това, сумата е платена и компанията „Кривицки и сие” разполага с документи, издадени от СО за липса на задължение както по време на подаване на документие, така и към днешна дата. Които странно защо са предоставени на правния отдел на общината след подписване на предварителния протокол.
Йорданка Фандъкова реагира адекватно и отказа да подпише решението на комисията, след като то беше парафирано с особено мнение от двама от члененовете й. Кметът върна решението до постигането на единно мнение и поиска становището на правния отдел на СО. Последното решение на правния отдел на СО е, че консорциумът "Блу Стар Аутдор” е отстранен неправомерно. Косвено признание за нарушение на правилата в процедурата направи и Елен Герджиков, като съобщи, че четирите компании и консорциуми са отстранени "при повторно преглеждане на документацията". Според условията на самата община, най-напред участниците се преценяват по допустимост (отваря се така нареченият „плик 1”), а след това се отварят ценовите предложения в „плик 2”. В случая, комисията първоначално не намира нарушения в документацията на кандидатите, допуска ги в конкурса, вижда офертите им с цените за наем и едва след това пак се връща на първата стъпка.
Интересен е коментарът на Панайот Бончев от БСП, парафирал с особено мнение протокола на комисията. Сред аргументите му фигурирала и констатация, че една и съща фирма е получила различни оценки за опита, който притежава, в отделните пакети, за които кандидатства. Според правилата на конкурса, най-голяма тежест се отдава на наема, който фирмите предлагат да плащат. Точките, които може да получат, са до 50. До 30 точки се дават за професионален опит, а до 15 точки - за история и пазарно присъствие и т.н. Отстранените "Блу Стар Аутдор" и БУМ наистина предлагат най-високи наеми - съответно в три и в два от пакетите. За пакет Б1, например, са отстранени трима от петте участника, един от които дава най-висока цена - консорциум БУМ. Така, на практика в състезанието остава обединението "Грийн сити медия", свързвано с Диляна Грозданова. Разликата между най-високата цена и неговата, е двойна. Ако се изчислят офертите само по показател "максимална цена", излиза, че общината би получила 9,6 милиона лева годишно приходи само от билбордовете, вместо сегашните около 2 милиона лева от цялата външна реклама.
Сега да видим кое е острието на Павлов? Евгени Радев е дългогодишен началник на сектор "Реклама" в общината, а сега е главен експерт в дирекция "Икономика и търговска дейност". Последните седмици, още преди официално Радев да стане член на комисията по Конкурса за външна реклама, той по няколко пъти седмично е забелязван да посещава офиса на Диляна Грозданова и Любомир Павлов на столичната улица „Московска”. Най-вероятно за инструкции. Евгени Радев е на "Московска" 33 още от времето на кмета Стефан Софиянски. По негова идея, Диляна Грозданова, тогава председател на Българската асоциация за външна реклама и кмета Софиянски налагат “мораториум” върху изграждането на билбордове. Мораториумът обаче не важи за „Имидж” и „Булмедия” – фирми на Павлов и Грозданова и за „Мрежа 5” на Елена Урумова, чийто мъж тогава е заместник-кмет. Никой не е виждал подобен документ, с който се налага мораториум, но Радев спира всички други компании, които искат билбородве в София с така наречения мълчалив отказ. Много интересен ще бъде анализът на точните суми, влезли в касата на Пъпката от този мораториум. Това е и кръгът, който дълги години проваля всеки опит на общинските съветници да сложат ред в рекламата в София и да изкарат този бизнес от сивия сектор. В момента всички договори на фирми със СО за разполагане на билбордове са изтекли и на практика съоръженията трябваше да бъдат демонтирани още преди година.
Какъв е следващият ход на групата на Павлов? Той е ясен пак от поведението на острието Радев, който подписа протокола на комисията с особено мнение и даде шанс на Фандъкова да върне процедурата в началото. Това ще доведе до възстановяване на справедливостта, но ще даде и шанс на Павлов да се опита да събори изцяло конкурса, който така или иначе беше опорочен след действията на комисията. Поредният саботаж на лобито на Павлов в конкурсната комисията удължава вече 4-годишната агония за избор на външна реклама в столицата. Конкурсът се точи от края на 2010-а, след като преди това близо две години продължи съдебната сага по обжалване на новата наредба за рекламата. От отлагането на конкурса ще спечели познайте кой? Пак Пъпката, тъй като статуквото на пазара ще бъде запазено и той ще продължи да печели от незаконните си вече билбордове за сметка на Столична община.
В този контекст София Утре ще продължи да търси в следващите дни отговорите на някои въпроси :
1.Какво ще се случи с членовете на комисията на конкурса, предложили за победител компаниите дали най-ниската оферта?
2. Как се отстраняват участниците подали най-висока оферта, след като веднъж вече са допуснати за участие в конкурса?
3.Как се фабрикуват документи за несъществуващи задължения на някой от участниците?
4.Готова ли е Столична община да губи милиони на година, и то за 10 години напред, за да зарадва някой „медиен олигарх“, обвиняван и разследван от много дълго време за различни престъпления?
При изготвянето на материала са ползвани анализи и на вестник "Капитал"