Спирането на Синята зона е брюкселски шамар

Мисия Варна

15-06-2012, 14:54

Снимка:

АРХИВ © ВАРНАУТРЕ.БГ

Автор:

Даниел Русинов

Всичко от Автора

Няма нищо случайно в това, че проектът за градския транспорт получава одобрение точно след спирането на Синята зона

Когато става въпрос за европроекти, никой в Брюксел не се интересува от чуждото мнение.

В частност няма никакво значение какво мислят или планират представители на варненската община, общински съветници, браншови организации, НПО-та и прочие. ЕС има концепция и я налага. Критериите са строги. Който ги спазва, върви напред, който шмекерува – изхвърча. Няма значение дали става въпрос за държава, частен или неправителствен сектор. Това коментираха неофициално експерти по европейските проекти след днешната конференция „Система за управление на мобилността за Югоизточна Европа“. Акцент в нея бе варненският проект за интегриран градски транспорт, който вече е получил одобрението на евроконсултантите.

Повод за цитираните коментари стана варненската Синя зона, която беше отменена лично от премиера Бойко Борисов. Според експертите това си е чист брюкселски шамар. И няма нищо случайно в това, че проектът за градския транспорт получава одобрение точно след спирането на синята зона. Стопирането на сделката за изкупуването на частния превозвач „Транстриумф“ от общинския „Градски транспорт“ пък вероятно е следствие от друг подобен шамар. Така действа Брюксел, категорични бяха експерти. Според тях не трябва да има никакви съмнения, защо Синята зона не се състоя. Нейното спиране не плод нито на хорското недоволство, нито на медийните критики. Просто Брюксел не търпи подобни солови изпълнения.

А защо? За да заработи дадена Синя зона тя трябва да има функция. Тоест, да реши проблеми с паркирането, да осигури приходи в общинския бюджет и т.н. Функцията на варненската обаче е била друга. Да задоволи икономически претенции на различни групи общинари, общински съветници и частни интереси, подчератаха експерти. Заради това варненският вариант на синя зона е нямало как да заработи. Заради това и Брюксел раздава шамари. А такива щяло да има и още.

Сега предстои проверка относо европейските екоизисквания в масовия градски транспорт. Евроспециалистите няма да гледат българските доклади, които са перфектни. Те ще проверят какво се прави реално. Това означава, че по време на испекцията варненските превозвачи ще мигат на парцали, защото дори не са и чували за екостандартите в транспорта, разкриха още родни експерти. Така, че тъпърва щяло да има още шамари.