Аспарухов мост пречи, експерт мисли за събаряне

Мисия Варна

22-06-2012, 13:35

Снимка:

АРХИВ

Автор:

Росица Колева

Всичко от Автора

По-евтиния вариант бил мостът да се вдигне с 10 метра

Аспарухов мост в сегашния му вид е пречка за развитието на Пристанище Варна. 

Това стана ясно от главен експерт Генчо Георгиев от дирекция "Концесии" в Министерство на транспорта, който изнесе доклад на Международната конференция за пристанищна инфраструктура и брегоукрепване, която се провежда във Варна. 

По варненският мост за денонощие преминават 10 000 коли, а дори това не е пълния му капацитет. Съоръжението не е в лошо състояние и е извън черния списък на 60-те моста, които се нуждаят от спешна рехабилитация, но възпрепятства влизането на големи кораби в Пристанище Варна заради височината на която е изграден.

Няколко варианта за моста предложи експертът от транспортното министерство. За всички тях обаче се налагало Министерски съвет да прехвърли собствеността на съоръжението на общината, за да може да се кандидатства по европрограми. 

Сред най-скъпите предложения на Георгиев е изграждането на нов мост и събарянето на стария. Това можело да се случи до 2021 година, като в срока и цената изрично трябвало да се заложи не само строежа на ново мостово съоръжение, а и цялостното премахване на старото. Според разчетите на експерта изграждането и събарянето стрували горе-долу еднакво. 

Георгиев разви и друга авангардна идея - да се прокопае тунел под канала и така можело да минем само със събарянето на моста, без да се вдига нов.

Най-реалистична се оказа възможността Аспарухов мост да се повдигне с 10 метра. Така ще могат да влизат кораби с голям тонаж. Реконструкцията на моста може да стане за сравнително кратък срок - до 2016 година. Първо се вдига стомано-бетонна конструкция с дължина 500 метра в двата края, в долната част на моста, поетапно първо от едната, а след това от другата страна. После се издига средната средната част под която еърдрафта става от 46 на 56 метра. За да минават кораби с голям тонаж обаче трябва да се удълбочи и дъното на канала под моста, защото в момента не там дълбоко газене е невъзможно.

Последният вариант за моста, който експерта от транспортното министерство сподели е той да си остане в сегашното състояние и да блокира изцяло развитието на индустриалната зона на Варна, като се увеличат и разходите му за издръжка заради амортизацията.