Избрани Новини
"Алея Първа" срещу "Моят Бряг"
Тясна ивица земя, заключена между морската градина и крайбрежната алея във Варна е арена на ожесточени сблъсъци
В обемния коментар разделен на две части се разказва за войната между създателите на два конкурентни проекта за една територия.
Тясна ивица земя, заключена между Морската градина и крайбрежната алея във Варна, е арена на ожесточени сблъсъци. Различни формации (граждански, икономически и др.) тълкуват според техните интереси разни писания (закони, нормативна уредба) и всички те твърдят, че имат права върху тази земя. Няма и как да не е така след като това е най-атрактивна територия в цялата община Варна.
Какво представлява тази територия?
Тази ивица земя се е образувала след изграждане на брегоукрепителното съоръжение от Рибарският плаж до буна 103. Строителството на буните по варненската крайбрежна ивица е извършено през 80-те години на миналия век. Тези съоръжения изиграха положителна роля за спиране на разрушителните процеси предизвикани от морето и същевременно допринесоха за образуването на няколко плажа. Между така наречената дамба и ската на морската градина се оформи територия, която с настъпването на демокрацията, започнаха да завладяват „предприемчиви" бизнесмени. Първо с фургони, след това бараки за скара и бира, наречени „капани" и т.н. С годините някой биваха разрушавани като незаконни, други „узаконявани", даже някои претендират и за собственост върху земята като скандалния случай с ресторант „Буната".
През 1997 г., отчитайки факта, че тази територия се е превърнала в любимо място за разходки на гражданите и гости на града, а състоянието, в което се намира, не може да задоволи обществените потребности за рекреация и забавление, Общинският съвет на Варна, на свое заседание от 15.10.1997 г., взема решение за стартиране на работата по цялостен устройствен проект на Приморската зона. В резултат на това, през 2001 г. се започва изработката на цялостен подробен устройствен план. Така се полага началото на мегапроект, целящ превръщането на крайбрежната алея на град Варна в атракционна зона.
Години по късно, през 2007 г. частен инвеститор получава сертификат за инвеститор първи клас, за реализация на обществено значим проект, наречен "Алея Първа".
По същото време, група начинаещи архитекти усвояват значителна сума от холандското министерство по строителство за проект, наречен "Моят Бряг"(My coast), които включва в себе си и архитектурно решение на зоните на крайбрежната алея на Варна.
Всичко това се развива мирно и тихо до 15 юни 2009 г., когато тогавашният областен управител на Варна Христо Контров продава 117,7 дка терени по крайбрежната алея за 11,8 млн. лв. на "Холдинг Варна" АД.
Няколко граждански организации, сред които "Сдружението за оптимизиране на правосъдието и администрацията", "Зелена Варна", "Българско дружество за защита на птиците", „Обществения център за околна среда и устойчиво развитие", "Обединено гражданско сдружение" и партия "Зелените", предвождани от амбициозната архитектка Калина Павлова, обявяват сделката за незаконна и искат отмяната й. Даже Кънчо Бонев от „Обединено гражданско сдружение" обвини областния управител и неговия заместник в корупция, цитирайки действащ ценоразпис за услугата, но след това се наложи да се извини публично заради недоказаните си твърденията и за да избегне осъдителната присъда.
Сделката вече е факт и "Холдинг Варна" АД започнаха реализация на инвестиционния проект "Алея Първа". С това официално войната започна.
Кои са главните действащи лица?
"Холдинг Варна" АД, публична компания с акционери сред които около 15 000 физически и 50 юридически лица, клонящи към варненската икономическа групировка ТИМ. Официално дружествата, гравитиращи около "групировката" като "Химимпорт" АД, "Централна Кооперативна Банка" АД, застрахователна компания "Армеец", авиокомпания „България Ер","Зърнени храни България" АД, пенсионно осигурителни компании и други, в различни области на икономиката - туризъм, промишленост, финанси, съставляват около 5 % от брутния вътрешен продукт на страната. Неофициално се твърди, че имат значително влияние върху местната власт във Варна, както и че имат позиции в централната власт.
Главното действащо лице от "другата страна на "фронтовата линия" е архитект Калина Павлова. За някой тя е варненската Жана д'Арк, за други варненската "Чичолина". Няма да обръщаме внимание на второто, защото както е казал Исус Христос "Ако някой е безгрешен, нека пръв да хвърли камък по нея", и второ, защото за един общественик следва да се съди по това какво излиза от устата му, а не какво влиза в нея.
До сделката на "Холдинг Варна" АД, арх. Павлова беше никому известна общественичка в града. След лятото на 2009 г., заедно с няколко неправителствени организации с малобройна членска маса, организира открит протест срещу ТИМ, "Холдинг Варна" АД и "Алея Първа". Според някой източни г-жа Павлова се явява като "гражданското лице на Варна", а според други зад многото протестиращи НПО-та стоят едни и същи лица и чрез организациите си създават масовост.
Ако се съди по медийните им изяви, може да се приеме за вярно първото, но ако се обърне внимание на откритите им изяви - митинги и протести - ще направи впечатление, че и второто твърдение не е лишено от логика. Към кампанията на арх. Павлова се присъединиха няколко известни лица, гравитиращи към кръга "Капитал". Също така на местните избори през 2011 г. архитектката беше кандидат за кмет от партията на зелените, но събра незначителна подкрепа, а малко преди това се пробва да грабне и длъжността "Главен архитект" на Варна. Конкурсът приключи с грандиозен скандал и закани за съдебно оспорване на провеждането му, но все пак кандидатката отново спечели медийно внимание, макар че не успя да впечатли журито със знания или опит.
Какво представляват двата конкурентни проекта?
Проектът "Алея Първа" предвижда (според инвеститора): укрепителни мероприятия по скатовете; инженерна инфраструктура- канализация, електрификация, водоснабдяване; международен и конгресен център; паркинг зони, велоалеи, пешеходни зони, Информационен център, Център по обучение, квалификация и преквалификация, Център за възстановяване и рехабилитация, Рибарско селище, Аквапарк, Спортна база за водни спортове, зони за отдих и други атракциони.
Всичко това е много хубаво, но не съвсем. Има основно два неясни момента. Инвеститорът не е показал нагледно как точно ще изглежда "Алея Първа" и не е представен срок на реализация на инвестицията.
Въпреки обществената значимост, до настоящият момент никой не е виждал макет, клип, снимка, картина и каквато и да е визуализация на "Алея Първа".
В замяна на това "Холдинг Варна" ни залива непрекъснато с писания по медиите какви невиждани досега чудеса ще сътвори на крайбрежната алея. За да може средно интелигентен човек да придобие представа за проекта, е нормално той да му бъде представен под някаква съвременна форма на визуализация. Още повече, че липсата на нагледен материал дава поводи за свободни интерпретации - щяло да бъде квартал на богати, гробница за фараони, космодрум за кацане на извънземни и т.н.
Също прави впечатление, че в нито едно от писанията на "Холдинг Варна" не се споменават срокове. На хората в тази държава им е омръзнало да слушат какви страхотни неща ще се случат, но някъде в неясното бъдеще. По принцип при такива обществено значими проекти е редно инвеститорът на определен период (например шест месеца) да дава публичен отчет, където да са описани какво е изпълнено до момент и какво предстои. Може би е добре да се помисли задължение за публичен отчет по обществено значими проекти, да се изисква от нормативната уредба.
Проектът "Моят Бряг" (Мy coast) е холандска инициатива, вменена на българското правителство като помощ от холандска страна за изработване на визия и стратегия за интегрирано управление на крайбрежната зона в България. Той е финансиран с 400 000 евро от холандското правителство, и по конкретно от холандското Министерство на жилищното строителство, териториално устройство и опазване на околната среда по линия на предприсъединителните фондове и се изпълнява от EVD - Агенция за международен бизнес и сътрудничество в рамките на Екологичния инструмент на Предприсъединителна програма PSO.
Изпълнител на проекта е консорциум "Поввик", като бенефициенти са посочени Министерство на регионалното развитие и благоустройството, Министерство на околната среда и водите, чрез Басейнова дирекция за управление на водите в черноморския регион, Министерство на транспорта, Държавна агенция по туризъм.
В хода на проекта "Моят Бряг", "група млади архитекти", сред които и арх. Калина Павлова, разработват "артистична импресия" на Морската градина. Това представлява идеен архитектурен проект, обхващащ и терените закупени от "Холдинг Варна" АД за реализация на проекта "Алея Първа", както и част от Морската градина. Творците на този проект всъщност са членове на нерегистрирана организация неречена "Клуб на младите архитекти". Любопитна подробност е факта, че арх. Павлова е работила в отдел "Общ устройствен план" на община Варна, където е имала достъп до достатъчно информация. Дали се е възползвала от нея можем само да предполагаме. Тази "импресия", която си е чист идеен проект, обхваща и част от Историческото ядро на Морска градина.
Няма нищо лошо млади и креативни хора да предлагат идеите си. Смущаващ е фактът, че арх. Павлова навсякъде отрича, че има нещо общо с това. Ако действително архитектката има идея за реализация на своя проект, то следва да го представи, да изтъкне неговите предимства да каже кой, кога и как ще го изгради и ако си заслужава, хората ще я подкрепят. В това отношение обаче поведението й е меко казано странно, тъй като единственото, за което се брои е развалянето на сделката с "Холдинг Варна" с мотива, че имотите са изключителна държавна собственост.
Този информационен вакуум, подобно както при "Холдинг Варна" АД, дава повод за различни догадки. Една от версиите, която се тиражира и за която има публикации, е, че арх. Павлова има интерес територията на "Алея Първа" да е държавна собственост, за да може чрез различни фондове да бъдат усвоявани средства по различни проекти. Даже и нейната архитектурна визия отразена в проекта "Моят Бряг" лесно може да бъде продадена на държавата стига територията да е държавна и да бъде обявен подходящ конкурс.
Друга версия е, че зад нея стоят големи политически и икономически лобита. Факт е, че множеството формации в които тя и нейните сподвижници участват изникнаха като от нищото, бързо набраха скорост, получиха бърза медийна и политическа подкрепа от лица близки до определен политико-икономически кръг и цялата им енергия е съсредоточена в борбата против икономическата групировка ТИМ и проекта "Алея Първа". Мъгляв остава и източника на финансиране на всички тези формации и изяви. Вероятно всеки би могъл да представи някакъв формален отчет, но за всички техни добре организирани и подобаващо медийно отразени изяви се изисква по-солидна финансова и организационна подплата.
Каквато и да е истината за конфликта във Варна, залогът е по-голям от парчето земя, за което формално се воюва. Това е конфликт между политико-икономически лобита. За да привлекат поддръжници всички се съсредоточиха върху най-чувствителната тема за варненци - Морската градина, и естествено всички се явяват спасители.
Спасители на Морската градина
Страните в спора организираха различни подписки и мероприятия под надслова "Да спасим Морската градина". Всеки обаче си има своя идея за спасяването на Морската градина. Може условно да ги разделим, според надморската височина от която действат, на "спасители от долу" и "спасители отгоре".
"Холдинг Варна"АД се явяват "спасители отдолу". В обширни медийни писания обясняват как земни маси от Морската градина се свличат и след няколко години целия парк щял да потъне в морето. Затова те предлагат да укрепят ската чрез техния проект "Алея Първа" и по този начин да съхранят Морската градина за 100 години напред. От тяхна гледна точка "Алея Първа" се явява спасение за варненския парк.
По-интересни са "спасителите отгоре". Ако не бяхме свикнали в България да приемаме абсурдите за нещо нормално, сигурно щяхме да приемем както някаква шега най-големия реститут в Морската градина - Иван Станчов, да се явява фронтмен на спасителите. Същият господин Станчов, който претендира за собственост и върху панорамната алея - "Станчовата алея", същият господин Станчов, който наскоро в интервю заяви, че по времето на дядо му морската градина била до Шокъровия канал.
Нали точно хората като господин Станчов се пребориха едно време да си върнат имотите в "реални граници" и благодарение на това не остана незастроена градинка. Както в зората на демокрацията бивши партийни секретари станаха десни лидери така и господин Станчов стана лидер на протеста в защита на Морската градина.
Цялата задружна група на "спасителите отгоре" е много интересна въпреки противоречивите им послания. Рамо до рамо са еколози и реститути. Първите обясняват, че всичко от Вълнолома до Евксиноград следва да е парк и частните имоти трябва да се национализират, защото още Антон Новак го бил замислил така. Вторите твърдят, че след Шокъровия канал всичко е било частни имоти и лозя и затова имат право сега да живеят там.
Цялата защита на Морската градина се състои в битка за обетованата земя. "Холдинг Варна"АД иска да реализира там проекта "Алея Първа", арх. Павлова собствените си намерения (или на тези, които стоят зад нея, каквито и да са те), Иван Станчов твърди, че част от земята е негова.
Както се казва във Варна, който каквото и да ти говори за спасението на Морската градина, знай, че става дума за спасяване на собствените му интереси.
Пълният коментар в Дарик
"Алея Първа" срещу "Моят Бряг" част 1
"Алея Първа" срещу "Моят Бряг" част 2