Избрани Новини
Авиоотряд 28 и друг път е возил спортисти
Самолетът трябва да изпълнява полети на правителството, президентството и НС
тъй като страната не разполага с машини, които да ги обслужват, като се изключат двата "Кугър"-а, заяви пред БНР Пенчо Пенчев, който от края на 2009 година е негов ръководител. "Ние сме 24 часа на крак. Запълваме всички дупки в момента, които има в България", посочи Пенчев и обясни, че получава списъка на пътниците и товара на самолета половин час преди полет.
Според правилника на отряда самолетът трябва да изпълнява полети на правителството, президентството и Народното събрание, но през седмицата стана ясно, че е изпълнен полет на два футболни отбора до Варна и обратно - "Витоша" - Бистрица, в който централен нападател е премиерът и "Чавдар" - Етрополе.
Това бил третият подобен полет за тази година и едва ли щяло да има други, коментира по случая Пенчев. Според него са аналогични случаите, в които му е било разпоредено да се изпълни полет с български пожарникари до други страни. Конкретният полет за срещата на двата отбора във Варна бил нареден след писмо на Борислав Михайлов, шеф на БФС, до премиера, което Пенчев изчете в ефир.
Пенчев разказа и че при предишното ръководство на авиоотряда е имало такива полети със спортисти и даде за пример полет с волейболисти до Измир и баскетболисти до Вроцлав. В ефир бившият ръководител на авиоотряда Цвятко Луканов не отрече информацията.
Пенчев обясни, че ако се изпълняват само полети на държавните структури, за чиито цели е създаден авиоотрядът, това означава, че единственият самолет - "Ербъс", ще има много малко часове полет, което не е добре за самия него. В момента се летяло само 150 часа годишно, а трябвало да са поне 1000.
"Единствени сме в света сме, които летим само с един самолет", посочи Пенчев.
Това се случи, след като правителството на ГЕРБ отказа единия от взетите на лизинг самолети за правителствени цели с мотива, че това е много скъпо за бюджета. Заради малкото летателни часове сега се налагало пилоти на авиоотряда да летят с "България ер" и "Ер Виа", за да имат поне по 300 часа годишно.
Пенчев обясни, че такива "частни" полети са собствени приходи на отряда, който при назначаването си той заварил с огромни дългове - 1 млн. евро. В същото време от "Лукойл" всеки ден звънели да заплашват, че ще спрат доставката на гориво. В онзи момент по думите на Пенчев всички, които имат право, давали заявки да летят, без да се интересуват дали има пари за полетите. Те не ги и заплащали. Това наложило структурата да стане първостепенен разпоредител с бюджетни средства и да мине на подчинение на Министерския съвет. Тогава е било въведено и изискването с Постановление 134 на Министерския съвет, който поръчва полета да го плаща. Оттогава финансовото състояние се подобрило и в момента нямало дългове.