Избрани Новини
Константин Пенчев: Атакувам привилегия на банки, за да защитя всички граждани
ГПК дава по-голяма доказателствена сила и на извлеченията от счетоводните книги на държавните учреждения, общините и банките
Получих много жалби от граждани. Част от тях се оплакват от начина, по който банките определят и променят т. нар. референтен лихвен процент. Това обаче са въпроси, които се регулират от БНБ и намесата на омбудсмана по тях е ограничена.Но атакувах в Конституционния съд привилегията, предвидена в Гражданскопроцесуания кодекс (чл. 417) за държавните учреждения, общините и банките при събиране на дългове. Този текст дава по-голяма доказателствена сила на определени документи - запис на заповед, нотариален акт. Ако длъжникът спре да връща парите, кредиторът може да получи изпълнителен лист само въз основа на тях, без да води дело, и събирането на дълга да започне.Това са документи, които длъжникът е написал (запис на заповед) или е участвал в изготвянето им (нотариален акт). С тях той е признал свой дълг и неговия размер
и е логично кредиторът да може бързо да поиска връщането му, ако длъжникът престане да се издължава.
Текстът от ГПК предвижда и едно изключение - дава по-голяма доказателствена сила и на извлеченията от счетоводните книги на държавните учреждения, общините и банките. Те само въз основа на тях получават от съда изпълнителен лист. Но извлеченията се изготвят от кредитора, с тях длъжникът не признава, че дължи пари. Дори да заведе дело, за да докаже, че няма какво да връща или дължи по-малко, изпълнението не се спира - сметките му остават блокирани, имотът му може да бъде продаден. Освен това привилегията се дава само на държавните учреждения, общините и банките, но не и на останалите в бизнеса, което води до съмнение за неравнопоставеност. Заведох делото в интерес на всички длъжници. Конституцията не дели гражданите на две категории - изправни и неизправни длъжници, а казва, че всички граждани са равни и трябва да имат равни възможности да защитават правата си в съда. Съдът казва кой длъжник е изправен и кой неизправен, кой трябва да връща пари и кой не.
Потресе ме писмото на управителя на БНБ Иван Искров към становището, което институцията изпрати до Конституциония съд по въпроса. Според него аз едва ли не е трябвало да се консултирам с БНБ, Министерството на финансите и Министерството на правосъдието, преди да атакувам въпросната привилегия. В конституцията изрично пише, че омбудсманът е независим от властите, посредничи между хората и институциите, защитава правата на гражданите, включително и като се обръща към КС. Ако независимият омбудсман трябва да съгласува бъдещите си действия с която и да било институция, това означава да се отрече необходимостта от обществен адвокат. А такъв съществува във всички демократични и не толкова демократични държави.